Bogdan Iordache, co-fondatorul TechHub București, este „în mișcare“ prin țară, noi l-am întâlnit la Iași, înaintea unei prezentări a programului lor de accelerare de business.
Programul s-a dovedit un succes până acum și Bogdan vrea ca de acesta să afle cât mai mulți antreprenori creativi. Acceleratorul de business este, până la urmă, o oportunitate pentru micii antreprenori de a-și vedea un vis de business împlinit.
Cum au pornit lucrurile
„După ce am terminat facultatea – ne spune Bogdan Iordache –, am făcut o firmă care se numea Interac-tive People, care dezvoltase o platformă de e-learning pentru angajații din zona corporate și pe care am falimentat-o cu succes după numai un an. Apoi m-am apucat de Conectoo, o platformă de e-mail marketing, pentru clienți mari, cu asta am reușit ceva mai multe, inclusiv un exit către compania de digital marketing asociată Emag.“
În paralel cu perioada în care lucra la Conectoo, în 2008-2009, în plină criză economică, nu se întâmplau mari lucruri în antreprenoriatul IT din România. Și pentru că Bogdan este developer „la bază“ și pentru că nu avea o înțelegere a zonei de business în tehnologie, a decis să meargă la seminarii și evenimente în România și în străinătate, încercând să înțeleagă cum își poate dezvolta firma.
„Am fost în 2008 la BlueWeb, care urma să devină cea mai mare conferință de tehnologie din Europa – și am participat la niște întâlniri extrem de interesante, acolo te duceai și puteai sta de vorbă, față în față, cu tipi din liga mare, care făcuseră business-uri de un miliard de dolari. M-am întors de acolo cu ideea să fac și eu ceva asemănător cu antreprenori de mărimea mea, mici, care nu înțeleg exact cum să facă un business de succes.“
Cel mai mare spațiu de co-working și evenimente pentru start-up-uri din România
În 2010 a făcut prima conferință de „How to Web“, apoi a început să o organizeze în fiecare an, având ca focus business-ul în tehno-logie, pe de-o parte cum să-l faci, pe de alta cum să-l înțelegi, pentru că la aceste conferințe veneau și antreprenori din alte domenii, dar care aveau nevoie de tehnologiile noi pentru a se putea dezvolta.
„În 2013 am pornit un proiect care se numește Tech-Hub București și care în acest moment este cel mai mare spațiu de co-working și evenimente pentru start–up-uri de tehnologie din România“, ne spune Bogdan.
Acum au aproximativ 1200 mp de spațiu, închiriat în proporție de 100%, și o sală de evenimente unde au loc peste 300 de evenimente pe an – uneori au loc și mai multe evenimente pe zi, sesiuni de pitching, aproape tot ce îți poți imagina se întâmplă la TechHub. Clădirea se află în centrul Bucureștiului, lângă Intercontinental, în spatele fostei ambasade SUA, pe strada Nicolae Filipescu nr. 39-41. Ocupă o clădire de birouri, parterul, etajul 1, o parte din etajul 2 și în curând și etajul 4.
La parter e o zonă de eve-nimente pentru 100-150 de persoane. În rest, open–space, îți închiriezi locul, doar cu luna, abonament de 150 euro, la desk-uri, abonament care include tot ceea ce ai nevoie.
MVP – Minimum Viable Product sau Most Valuable Player?
Acum sunt peste 100 de desk-uri de închiriat. Au iden–tificat, în mare, cam două profile de client, nu freelanceri, cum te poți aștepta, ci echipe mici, fie start–up–uri care au nevoie de flexibilitate, echipa crește și descrește, sau echipe mici care lucrează „remote“ la diferite proiecte.
Valoarea spațiului la Tech-Hub este dată de faptul că ești în mijlocul lucrurilor – dacă se întâmplă să vină un oaspete străin în București, trece și pe acolo, e simplu să cobori și să participi la meeting-uri gratis, la parter – locul e un centru viu și efervescent al comunității de tehnologie din București.
„În 2014, am început un proiect de accelerator, un program de accelerare lunar pentru start-up-uri de tehnologie – MVP Academy – care s-ar putea traduce ca Minimum Viable Product sau chiar Most Valuable Player“, se amuză Bogdan.
În tehnologie ai avantajul extraordinar că poți realiza ieftin un prototip, pe care apoi să îl testezi, să îl încerci, să înveți din asta, iar aceste prototipuri pot fi verificate repede dacă merg sau nu. Programul MVP Academy ajută echipele să accelereze acest proces – și o face în mai multe feluri.
Cum funcționează accelerarea de business
În primul rând se uită cu atenție la calitatea procesului prin care ei trec, dacă targetează cu prototipul lor profilul corect de utilizator, dacă evaluează corect inter-acțiunea pe care utilizatorul o are cu produsul lor, poate găsesc canale mai eficiente de distribuție pentru ei, se uită la toate amănuntele acestea în discuții one-to–one cu compania respectivă.
„Apoi, îi ducem în fața unui set de mentori pe care îi avem, care își oferă timpul pentru acest program, de asemenea în discuții unu la unu cu ei, și firmele au oportunitatea să prezinte ceea ce fac. Trebuie să prezinte dinamic, în 30 de minute, pot lua feed-back foarte rapid – printre mentori îi avem pe Florin Talpeș de la Bitdefender, Radu Georgescu de la Gecad, aproape toți investitorii activi din București – și ei ne ajută făcând totul gratuit“.
Fie că sunt business angels sau manageri de fonduri de investiții sau alți antreprenori – vin și își dau cu părerea despre produse și prototipuri. Mai departe de networkingul acesta, sunt organizate, în timpul programului ce durează două luni, o serie de workshop–uri pe nevoile punctuale ale companiilor.
Au reușit să pună mâna pe 1,7 milioane de euro
În ediția de anul trecut, au avut 6-7 companii de hard-ware care trebuiau să înțeleagă cum fac producția, și fiindcă hardware-ul se face în China, organizatorii au adus pe cineva de la Vector-Watch, care le-a explicat exact cum s-a făcut producția lor în China. Pentru alte companii care făceau SaaS–uri (Soft-ware as a Service – n.n.), au chemat pe cineva care era specialist în sales și le-a explicat cum fac SaaS–urile vânzări, parteneriate etc.
Programul durează două luni și în tot acest timp cei de la MVP Academy îi ajută să-și definească mai bine produsele, să înțeleagă bine cine le sunt clienții, cum să ajungă la client mai eficient, cum să pună produsul în mâna clientului ca să-l utilizeze.
„La sfârșit, avem o prezentare în fața unei audiențe numeroase în care să arate ce au făcut. Anul trecut am avut o audiență de peste 500 de persoane la Demo-Day, am închiriat un cinema care s-a umplut ochi, am avut 13 prezentări de maximum 5 minute fiecare! După aceea îi ajutăm să ia contact cu diferiți investitori sau, dacă deschid discuții de finanțare, le oferim suport care să îi ajute să facă un contract cât mai bun pentru ei.“
În aceste trei ediții de până acum au fost 45 de companii, de start-up-uri sau de pro-iecte creative – anual se organizează o singură ediție, pe parcursul a două luni.
Aceste companii au ridicat în total 1,7 milioane euro, finanțări de la investitori privați. Investitorii care dau banii nu cad din cer, acești investitori s-au intersectat de mai multe ori cu obiectul finanțării în decursul programului. Au nevoie de multiple check-point-uri ca să ajungă la o decizie pozitivă. O parte din companiile ce au trecut prin programul MVP s-au închis. În general, având în vedere numărul mare de oameni care au lucrat la proiecte, chiar dacă s-au închis, cei care vin acum cu noi proiecte îi ajung din urmă pe mulți dintre începători, datorită experienței și expertizei lor.
„Comunitatea asta ne-a accelerat și pe noi“
„Anul acesta organizăm a patra ediție. De la an la an vin companii tot mai bune, unele chiar foarte bune. În ultimul an, am avut 6-7 companii foarte bune de investit. Ne-am dat seama că facem ceva bine și am zis să facem un tur prin țară, să luăm contact cu mai mulți antreprenori pentru a intra în proiectul nostru“, ne explică Bogdan Iordache motivul circuitului.
Din cele 10-15 firme pe an ce parcurg proiectul de la Tech-Hub București, aproximativ 3-4 devin viabile, rămân în piață și își duc drumul mai departe. După 4 ani de program, sunt deja 10-12 firme care „plutesc“ pe piață și datorită MVP Academy.
Au parteneriate cu diverse companii interesate de a fi în contact cu start-up-urile și ideile firmelor ce vin să se înscrie în programul lor. Așadar, este un triunghi de colaborare: start-up-urile, firmele ce îi sprijină și TechHub.
Forma de finanțare a MVP Academy nu se realizează prin acumulare de acțiuni de la start-up-urile de succes, ci prin solicitarea unei taxe de la firmele externe sau partenere interesate să fie în contact cu start-up-urile ce vin în program și care doresc să aibă acces tot timpul la această comunitate.
„Este foarte ciudat, cumva – zâmbește Bogdan ca în fața unei revelații – de fapt, comunitatea asta pe care o avem în jur, interesul lor pentru noutate și creativitate tehnologică, ne accelerează și ea pe noi. Am intrat și noi într-un tip de program de accelerare, fără să vrem. E un efect secundar interesant, de care abia acum ne dăm seama!“
Ce înseamnă
Conferinţele Afaceri.ro sunt evenimente B2B ce pun accent pe networking, oameni, modele, informaţii şi idei, pe colaborare și utilizarea noilor tehnologii şi a instrumentelor de finanţare.
Acestea vizează potenţialul de dezvoltare al fiecărei regiuni şi aduc la lucru forţele care pot genera creştere locală, eficienţă şi afaceri noi.
Afaceri.ro cuprinde o serie de conferinţe care realizează un tur al principalelor oraşe din ţară.
Speakerii noştri sunt lideri de opinie, oficialităţi, oameni de afaceri, profesionişti, antreprenori şi persoane de decizie. Printre temele dezbătute în cadrul acestor evenimente se numără: export, internaţionalizarea afacerilor, marketing modern, impactul noilor tehnologii, dezvoltarea oraşelor şi a afacerilor locale, direcţiile start-up-urilor, surse de finanţare, oameni şi companii, modele, idei şi inspiraţie.