» Daca Parlamentul va aproba "decontarea" din buget a taxei de prima inmatriculare auto si a taxei de poluare, bugetul ar putea sari in aer, considera economistii.
» Masura despagubirii, catalogata acum ca avand un pronuntat caracter electoral, se datoreaza in parte si faptului ca aceste modele de taxe au fost gandite incoerent, ajungandu-se in situatia ca masinile care polueaza cel mai mult sa fie taxate cel mai putin.
Decizia senatului de a-i despagubi pe toti cumparatorii de masini impozitati fie prin taxa de prima inmatriculare, fie prin cea de poluare ii sperie pe finantisti, din cauza valorii uriase a facturii, care poate produce dezechilibre bugetare majore. Statul datoreaza aproximativ 370 de milioane de euro platitorilor taxei de prima inmatriculare auto, la care se adauga banii stransi in cele doua luni de aplicare a noii taxe de poluare. Numai in luna iulie, Fondul de Mediu a strans 42 de milioane de euro. In total, factura ajunge la circa jumatate de miliard de euro. Masura inapoierii banilor, votata deja de senatori, va ajunge in curand in dezbaterea Camerei Deputatilor, for decizional in aceasta chestiune.
Problema restituirii banilor este insa complicata, atata vreme cat ei au intrat in bugetul consolidat al statului si au fost cheltuiti. Disponibilizarea lor brutala ar provoca acum mari probleme finantelor publice si ar antrena costuri de personal insemnate pentru administratiile financiare insarcinate cu despagubirea importatorilor de masini second-hand, sustin economistii si avocatii specializati in probleme de fiscalitate. Avocatul Gabriel Biris, expert in taxe, considera ca suma este uriasa si, daca ea va fi restituita celor indreptatiti, fondurile publice – deja secatuite de inundatiile devastatoare din vara acestui an – ar fi serios afectate. Biris spune ca masura inapoierii taxei auto, are un pregnant caracter electoral si este nejustificata. "Acesti bani s-au cheltuit si n-ar trebui dati inapoi, pentru ca acesti oameni au platit de bunavoie taxa, a existat un cadru legal pentru aceasta. Insa noi ne apropiem de alegeri si acum vin toti cu diverse idei.
Vom ajunge sa platim noi toti niste bani celor care si-au cumparat masini", ne-a declarat avocatul, invocand neretroactivitatea legilor. Biris considera ca fondul de rezerva bugetara, invocat ca posibil rezervor pentru retrocedarea taxei, nu poate fi utilizat in acest scop, deoarece el a platit deja facturi consistente in contul miilor de sinistrati; de asemenea, veniturile antrenate de cresterea economica nu ar trebui risipite pe despagubiri, ci folosite pentru rezolvarea unor probleme spinoase, precum infrastructura.
Bugetul va fi afectat de o astfel de restituire a banilor, pe care Guvernul va trebui sa ii ia din sumele destinate altor domenii, crede, la randul sau, analistul economic Ilie serbanescu. "Mai bine sa ii ia de la infrastructura, ca si asa nu construiesc nimic sau dau banii la tot felul de banditi", le ofera analistul o solutie guvernantilor. serbanescu sustine ca s-a ajuns in pragul returnarii banilor pentru ca aceasta taxa auto a fost gandita prost inca de la inceput: "Aceasta taxa trebuie sa existe, dar mai bine nu exista, la cat de nefericit a fost conceputa. Cei care polueaza nu platesc. E o aiureala. Sigur, daca doar vrei sa pui o taxa, se gasesc tot felul de criterii".
Analistul economic Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicata, nu crede insa ca returnarea banilor din cele doua taxe este posibila anul acesta: "Inca de anul trecut nu s-au mai platit despagubirile la Fondul Proprietatea sau subventiile pentru agricultura. De ce s-ar scoate bani pentru asa ceva? Ar creste deficitul bugetar, care nu poate depasi 3% din PIB". Voinea spune ca suma de aproximativ jumatate de miliard de euro, cat ar trebui returnat platitorilor de taxa auto, ar insemna cam 0,4% din PIB. El sugereaza ca masura ar fi mai degraba una electorala, pentru ca alesii de acum vor fi schimbati la toamna, prin alegeri: "Acesti bani ar ramane de platit pentru Guvernul viitor. Sunt multe facturi care se vor reporta dupa alegeri".
Senatorul PD-L Ionut Popescu, fost ministru al Finantelor, spune, in schimb, ca Guvernul ar avea de unde sa scoata banii de returnat pentru cele doua taxe auto: "Sunt posibilitati multiple de unde sa se ia banii, prin rectificari bugetare sau din cresterea economica. S-a incasat mai mult decat era estimat". Senatorul spune ca, intr-un an cu alegeri, orice masura a Guvernului sau a Parlamentului poate fi privita ca una electorala. Totusi, "aceasta taxa a fost o brambureala inca de la inceput. Au intors-o pe toate partile, pana nu au mai inteles ce e cu ea. Ce fel de taxa de poluare este aceasta, care nu taxeaza masinile cele mai poluante?", se intreaba fostul ministru.
» Masina de vot
Senatul a adoptat deja modificarea OUG nr. 50/2008, prin care elimina atat vechea taxa auto, cat si actuala taxa de poluare. Conform amendamentelor formulate de senatori, sumele incasate de stat urmeaza sa se restituie integral, indexate in functie de inflatie, in termen de 90 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial. Ministrul Finantelor Publice, Varujan Vosganian, a sustinut ca demersul senatorilor
este unul electoral si populist. In asteptarea hotararii deputatilor, restituirea taxei auto continua, in cadrul mai multor administratii financiare judetene.
La Arad de pilda, peste o suta de aradeni au fost sunati acasa ca sa li se restituie taxa auto, dar nu s-au prezentat. Pana acum, Fiscul aradean a solutionat 1.073 de cereri ale importatorilor de masini, dintr-un numar total de 1.402, restituind suma de 2.875.500 de lei.