Târgul Ambiente de la Frankfurt, cel mai mare show expoziţional din domeniul bunurilor de larg consum dedicate casei, a marcat, pe parcursul a cinci zile (10-14 februarie 2017), alături de numeroase noutăţi care exprimă accentul pus pe inovaţie şi inspiraţia designerilor, tendinţele care vor guverna în acest an decorurile de interior.
În comparaţie, se poate spune că ediţia din acest an a fost „la fel, dar diferită”(!). Ţara parteneră a fost Marea Britanie, ceea ce a adus, fără doar şi poate, un plus de savoare, mai ales datorită celebrităţii designului specific, de care se leagă, de exemplu, termenele „cozy” şi „vintage”, foarte la modă astăzi.
Reprezentantul ţării partenere a fost Janice Kirkpatrick, designer de interior, care a organizat la târg expoziţia „Providenţă şi Provenienţă”, răspunzând interesului crescut al consumatorilor către produse sustenabile – ecologice, corecte şi care acoperă o nevoie socială De altfel, leitmotivul expoziţiei din acest an a fost: “A păstra şi a dezvolta”.
După Cathrine Deneuve şi Helen Hunt, anul acesta actriţa engleză Elisabeth Hurley (Queen Helena din showul American “The Royals”) a adăugat un plus regal evenimentului. Ea s-a arătat interesată în special de noutăţile expuse la acest târg de companiile englezeşti de cristale, ceramică şi argintărie.
Stil echitabil
Nu mai puţin important a fost accentul pus pe ecologie, dezvoltându-se a doua ediţie a Ghidului de stil echitabil, urmare a interesului crescut al consumatorilor către produse sustenabile – ecologice, corecte şi care acoperă o nevoie socială. De altfel, leitmotivul expoziţiei din acest an a fost: “A păstra şi a dezvolta”.
Trends
Una dintre cele mai importante atracţii a fost, fără îndoială, show-ul tendinţelor de interior identificate de Stilburo bora.herke.palmisano pentru anul 2017 şi care au fost prezentate în zona GALERIA pe baza selecţiei celor mai reprezentative produse expuse la târg care au acoperit întregul spectru al ariilor târgului: LIVING, GIVING şi DINING.
Care produse sunt simple variaţiuni pe design familiar şi care sunt într-adevăr inovative? Cum arată un produs cu mesaj orientat pe sustenabilitate şi design autentic şi este bazat pe tehnologii prietenoase cu mediul? Prin ce se disting produsele de succes faţă de celelalte: Povestea din spatele lor, backgroundul, tehnologiile noi sau funcţiunile optimizate?
Inovaţie vs. Mainstream a fost una dintre temele pe care le-a abordat profesorul Hansjerg Maier-Aichen în tururile ghidate ale târgului. La rândul său, mai tânărul professor Mark Braun a abordat din nou, dar pe baza exemplelor din târg, binecunoscuta temă “Mai puţin dar mai bun”.
Aşa cum a demonstrat ediţia din acest an a târgului, cele mai căutate produse sunt cele autentice, cu design identificabil şi original, care respectă regulile de etică şi sunt etichetate ca ecologice şi sustenabile.
Decoraţiunile şi accesoriile realizate din materiale naturale, la care vechile tradiţii sunt fericit combinate cu noile materiale şi tehnologii sunt în topul preferinţelor. De altfel, cele mai solicitate standuri au fost ale micilor companii, în special cele daneze (Green Gate, Rice, IB Lauersen, Hubsch) şi olandeze (Clayre & EEF, Lubech Living) care au mers pe fericite combinaţii hand made, vintage, texturi plăcute la atingere şi o gamă fresh de culori.
Accesorizarea la mare preţ
Inovaţiile au găsit la târg cel mai bun prilej de afirmare, fiind exprimate în special în cazul accesoriilor pentru masă dar şi a celor fashion. Multe au fost selectate şi expuse în zona DESIGN PLUS din Galeria, tot aici regăsindu-se şi cele premiate în cadrul German Design Award, în timp ce obiectele realizate de tineri designeri s-au regăsit în secţiunea TALENTS.
Covoarele maramureşene ale Andreei Coman
De un interes special s-au bucurat covoarele şi accesoriile textile expuse de compania Woolfollies în cadrul secţiunii TALENTS, al cărei promotor şi designer este Andreea Coman care a folost materiale naturale, tehnici artizanale, design tradiţional cuplat cu elemente moderne. Covoarele din lână sunt ţesute de meşteri maramureşeni cu modele şi motive din această regiune şi au elemente din piele care dau o strălucire specială.
Accesorii fashion
Evidenţiem câteva dintre accesoriile fashion care prezintă idei noi originale. Brainstream din Germania a scos în evidenţă un accesoriu pentru iluminat interior geantă bazat pe ideea că femeile, conform unui studiu, petrec 75 de zile din viaţă pentru căutări în propria geantă. Accesoriul are 20 de grame şi luminează automat interiorul genţii timp de 10-12 secunde după deschidere.
Jaxmotech a prezentat căşti de telefon mobil tip fashion. Colierul ca podoabă se prinde cu ajutorul unui magnet, fiind în acelaşi timp un blue tooth.
Alt accesoriu cu tentă fashion este din blană, se poartă atârnat de geantă sau de bluză şi “ascunde” un ]nc[rc[tor de telefon.
Au fost deasemenea prezentate numeroase genţi din materiale speciale (carton sau fibre din lemn, fetru) organizate pentru nevoile actuale (telefon, tabletă, umbrelă, etc.) în culori vii şi care au proprietatea de a fi flexibile, spălabile şi durabile.
Wallpepper a prezentat un tapet care realizează fundalul pentru decoruri personalizate şi poate fi folosit şi la pardoseală, în timp ce o firmă emglezescă a demonstrate actualitatea accesoriilor personalizate pentru pereţi (hărţi şi postere) care se montează DYI ca un puzzle, de exemplu, fotografia proprie de orice dimensiuni până la 6m.
Prezenţă românească
Mai multe firme româneşti s-au regăsit la această ediţie a târgului, majoritatea în cadrul secţiunii dedicată decoraţiilor şi accesoriilor din sticlă şi ceramică pentru masă. Menţionăm că aceste companii, care participă în mod tradiţional la AMBIENTE, realizează exporturi semnificative pe pieţe importante, cum este cazul celei germane.
Am remarcat standurile spectaculoase care au expus obiecte din porţelan ale companiilor Apulum şi Axa Porcelaine, aceasta din urmă lansând cu ocazia târgului colecţia Hora, cu design de inspiraţie tradiţională realizat de Porphyras.
Am mai remarcat şi standul Cesiro viu colorat precum şi decoraţiunile din sticlă borosilicată al Gabrielei Seres.