21 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialStudiu Ecopolis: România trebuie să ia în calcul creşterea treptată a taxelor...

Studiu Ecopolis: România trebuie să ia în calcul creşterea treptată a taxelor de mediu

Taxele de mediu din Romania sunt cele mai mici Uniunea Europeană, se precizează în Studiul Analiza taxelor de mediu în România, dat publicităţii de către Centrul pentru Politici Durabile ECOPOLIS. Acest lucru reprezintă una dintre explicaţiile pentru care România nu reuşeşte să-şi promoveze în mod eficient obiectivele de protecţie a mediului şi dezvoltare durabilă.

Una din concluziile acestui studiu se referă la creşterea încasărilor din taxele de mediu care ar trebui să reprezinte o prioritate pentru România, mai ales în contextul crizei bugetare din ultimii doi ani. Evaziunea fiscală este de minim 75% în domeniul taxelor aferente introducerii de anvelope pe piaţa din România şi de minim 50% în domeniul exploatărilor forestiere. România are cea mai mică acciză la carburanţi din Uniunea Europeană, iar preţul benzinei a fost în permanenţă unul dintre cele mai scăzute din Europa, situaţie care conduce la încasări reduse la Bugetul de Stat. Concomitent cu o creştere a acestor accize, trebuie avută în vedere dezvoltarea transportului în comun pentru a compensa dependenţa de automobilul personal.

„Fragilitatea mediului înconjurător şi impactul activităţilor umane asupra acestuia sunt mai puternice decât oricând. Politicile fiscale trebuie să reflecte nevoile actuale ale lumii în care trăim – inclusiv problemele de mediu – iar pentru asta este necesară o nouă filosofie fiscală. Este nevoie de o schimbare a accentului de la taxarea muncii, la taxarea impactului pe care activităţile noastre îl au asupra mediului înconjurător. Să nu mai penalizăm munca, să penalizăm mizeria!” atrage atenţia Costel Popa, Preşedinte, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis.

„Taxele de mediu, nu numai că pot determina ridicarea preţului resurselor la adevăratul lor cost (incluzând costul în termeni de poluare, afectarea sănătăţii oamenilor, etc.), dar reprezintă şi o modalitate prin care pot fi colectate resursele necesare finanţării unor poiecte care au ca scop direct combaterea efectelor nocive ale activităţilor umane asupra mediului. Astfel, o politică de dezvoltare durabilă este de neconceput în absenţa unor politici eficiente de taxare în domeniul mediului” adaugă Arpad Todor, Expert al Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.


Mituri combătute

Studiul Ecopolis, oferă în acelaşi timp o serie de contra-argumente la opinia generalizată conform căreia taxele de mediu din România au un nivel prea mare în comparaţie cu alte ţări din Uniunea Europeană. Acestea reprezintă un aspect important în contextul în care miturile legate de nivelul accizei la carburanţi şi ponderea acesteia în costul final al carburanţilor sunt de maximă actualitate.

Astfel, potrivit analizei Ecopolis,
• este greşit să credem că preţurile carburanţilor au crescut semnificativ în 2010 doar în România. Această creştere reprezintă un fenomen petrecut la nivelul întregii Uniuni Europene iar creşterea înregistrată în ţara noastră (19,26% pentru benzina Euro Super 95) nu depăşeşte semnificativ media creşterii preţului în UE (18,22%).

• Românii au beneficiat până în 2009 de cel mai mic nivel al preţului benzinei la pompă în comparaţie cu celelalte ţări europene, mai puţin cele din spaţiul Ex-Sovietic. Contrar unor argumente vehicultate în mass-media – conform datelor oficiale de la Comisia Europeană, în 2011, în ciuda unor creşteri peste media UE, consumatorii din România continuă să beneficieze de cel mai mic preţ la benzină din UE (1166 Euro/tonă), cu excepţia Ciprului (1159 Euro/tonă) şi a Bulgariei (1165 Euro/tonă).

• Este adevarată afirmaţia că taxele aplicate carburanţilor (accize, TVA, taxa de drum, taxa de solidaritate) fac ca preţul acestor resurse să crească în mod semnificativ. Însă este falsă afirmaţia că taxele de mediu sunt prea mari în România. În 2010 România menţinea accizele minime sau puţin sub nivelul minim (conform legislaţiei UE) la toate tipurile de combustibili şi electricitate.

 

Razvan Voiculescu
Razvan Voiculescuhttp://razvan-voiculescu
Razvan Voiculescu, redactor Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă