-2.1 C
București
sâmbătă, 18 ianuarie 2025
AcasăSpecialStrategie la metrou: tarife mai mari

Strategie la metrou: tarife mai mari

Metrorex, una din companiile de stat cu datorii importante, nu găseşte altă soluţie de redresare decât majorarea tarifelor.

De acum înainte, călătoria cu metroul vă scoate mai mulţi bani din buzunar. Cea mai mare creştere a fost operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei, în timp ce tarifele la cartela cu două călătorii şi la abonamentul de o zi vor fi menţinute la 4 lei şi 6 lei. 

Profit curat, zero

Aceste creşteri vor duce la un surplus bugetar pentru Metrorex, necesar reechilibrării bugetului pe 2012.  Compania de stat aşteaptă ca din acest an să fie condusă de către un manager străin recrutat în luniile viitoare. Statul a luat această decizie după ce, timp de 20 de ani, managementul românesc de la Metrorex s-a dovedit un fiasco.  Deşi deţine monopol în acest tip de transport, pe anul 2011, compania a depus un bilanţ mai puţin obişnuit: un profit zero, având aceeaşi cifră în dreptul cheltuielilor şi veniturilor – 577.192.797 de lei. Numărul persoanelor angajate este de 4.117.

Poate cea mai importantă cifră o reprezintă însă cea trecută în dreptul datoriei: 398.062.579 de lei. De altfel, anul trecut Metrorex a cerut un ajutor guvernamental de urgenţă în valoare de 40 milioane de euro. Suma era necesară pentru  a plăti datoriile acumulate în ultimii doi ani faţă de subsidiara Alstom Transportation, care asigură din 2003 mentenanţa trenurilor de metrou. Nici strategia de dezvoltare a Metrorex nu a fost una eficientă, lucrările pentru magistrala Drumul Taberei demarând abia anul trecut, după ce au fost amânate o perioadă îndelungată. În condiţiile în care în acea zonă locuiesc câteva sute de mii de oameni.

Puterea sindicatelor

Un ultim scandal în care a fost implicat Metrorex a vizat contractele pe care această companie le-a avut-o cu aşa-numiţii băieţi deştepţi din energie.  Astfel, Metrorex a cumpărat energie de la firma Petprod la un preţ de 303 lei MWh, în condiţiile în care preţul mediu pe bursa energiei era aproape jumătate, de 170 lei/MWh. După ce Transelectrica a dat în judecată Petprod, fostul şef al Metrorex, Gheorghe Udrişte, a anunţat că Petprod nu mai este furnizorul de energie al societăţii ca urmare a pierderii licenţei.  Metrorex s-a confruntat nu o dată cu greve care au paralizat traficul, iar sindicaliştii au reuşit să impună anumite direcţii în dezvoltarea companiei. În 2009 s-a aflat că din activităţile comerciale desfăşurate la metrou sindi­caliştii conduşi de Ion Rădoi câştigă poeste 400.000 de euro. Acesta a fost deputat PDSR între 2000 şi 2004.  

Scumpiri în lanţ

Călătoria simplă prin utilizarea cartelei de 10 călătorii se va scumpi de la 1 leu la 1,5 lei, călătoria simplă prin utilizarea abonamentului săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va costa 1,43 lei, faţă de 1,07 lei în prezent, iar în cazul abonamentului lunar cu număr nelimitat de călătorii o călătorie va costa 0,92 lei, faţă de 0,77 lei în prezent. Pentru călătoria simplă prin utilizarea abonamentului lunar cu 62 călătorii tariful se majorează de la 0,56 lei la 0,80 lei/călătorie. Rămân neschimbate tarifele la cartela cu două călătorii şi la abonamentul de o zi.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă