10 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăSpecialŞova reînvie Fondul drumurilor, îngropat acum 10 ani

Şova reînvie Fondul drumurilor, îngropat acum 10 ani

Departamentul pentru Investiţii Străine şi Infrastructură (DPIIS) a lansat zilele trecute, în dezbatere publică, câteva propuneri de modificare a legislaţiei privind taxa de drum şi funcţionarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Prima dintre modificări priveşte rovinieta. Propunerea prevede modificarea nivelului rovinietei în cazul transportului profesionist de mărfuri şi persoane. Regula este că rovinietele eliberate doar pentru o zi vor deveni mai scumpe cu sume curpinse, în funcţie de gabaritul mijlocului de transport, între 2 şi 7 euro. Rovinietele emise pentru perioade mai mari de o zi, respectiv 7, 30 şi 90 de zile, precum şi pentru 12 luni, vor fi mai iefine cu sume cuprinse între 4 şi 260 de euro. Totodată vor fi introduse rovinietele pe 10 zile în cazul transportului profesionist.

Şoferilor fără rovinietă li se va reţine din nou talonul

Reţinerea talonului şoferilor găsiţi fără rovinietă s-a practicat până în august 2012 când  intrat în vigoare legea 144. Aceasta a abrogat prevederile OG 15/2002 referitoare la taxa de drum prin care se permitea reţinerea certificatului de înmatriculare. Propunerea DPIIS prevede reintroducerea măsurii de reţinere a acestui document, până când se face dovada achitării amenzii contravenţionale. Constatarea neplăţii taxei de drum se va putea face de către angajaţii Inspectoratului de Stat pentru Control în Transporturile Rutiere, de Poliţia Rutieră, de personalul CNADNR şi de către Poliţia de Fontieră. În acest sens vor putea fi folosite fie terminalele de interogare, fie înregistrărilor de pe camerele video. Ziarul România Libră a arătat (aici) însă că  sistemul video nu este omologat conform legii şi drept urmare amenzile pot fi contestate în justiţie. În acelaşi articol arătam că deoarece o amendă este un act administrativ, procesul verbal aferent de contravenţie e obligatoriu să fie semnat olograf. Semnătura electronică, invocată de către CNADNR, e recunoscută doar în cazul actelor private.

Valabilitatea rovinietei restrânsă

Se poate spune că va avea loc şi o scumpire mascată a rovinietei. Propunerile DPIIS stabilesc că tariful de utilizare se va aplică doar pe reţeaua de drumuri naţionale unde nu există tarife de concesiune. Astfel, în viitor şoferii vor plăti aceeaşi valoare a rovinietei dar vor putea circula pe o reţea mai mică cu 500 de kilometri (lungimea reţeie actuale de autostrăzi care va fi, cel mai probabil concesionată în viitorul apropiat).

Cât priveşte statutul CNADNR, propunerile DPIIS aduc noutăţi. Pentru finanţarea anumitor proiecte de infrastructură rutieră, DPIIS avansează ideea înfiinţării unui ”Fond de dezvoltare a drumurilor”, alimentat din amenzile de roviniete şi din o cotă de 5% aplicată pe suma strânsă din vânzarea acestor roviniete. Până în 2012 statul lua 75% din amenzile de rovinietă încasate, iar CNADNR restul. Ulterior, procentajul ce a revenit CNADNR a fost majorat la 90% pentru ca prin noua propunere să fie crescut la 100%. Fondul, a cărui utilizare este indicată doar vag de către DPIIS în proiectul de act normativ (”în cazurile în care interesele de stat impun executarea de catre CNADNR de lucrări sau prestarea de servicii speciale, sursele de finanţare aferente vor fi stabilite potrivit prevederilor legale”, după cum spune legea 47 din 2004), va fi anexă la bugetul CNADNR dar separat de acesta. Deoarece unele dintre proiectele de concesiune a unor autostrăzi vor obliga statul la plăţi de disponibilitate către concesionar, în condiţiile în care totalul acestora e limitat de deficitul bugetar, este foarte probabil că DPIIS intenţionează plata viitorilor concesionarilor din acest Fond special.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Benjamin Netanyahu promite că va răzbuna atacul Iranului: „ va plăti prețul pentru asta”

Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a afirmat marţi seară că Iranul "a comis o greşeală gravă" atacând ţara sa şi că "va plăti preţul pentru...

Klaus Iohannis a adăugat trei miniterenuri de golf vilei de protocol de la Neptun

Grădina vilei de protocol de la Neptun, folosită de președintele Klaus Iohannis, a fost dotată cu trei miniterenuri de golf, însă RA APPS nu...

Benjamin Netanyahu promite că va răzbuna atacul Iranului: „ va plăti prețul pentru asta”

Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, a afirmat marţi seară că Iranul "a comis o greşeală gravă" atacând ţara sa şi că "va plăti preţul pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă