20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialSomalezii, spaima marinarilor romani

Somalezii, spaima marinarilor romani

» Aproape 30 de marinari romani au fost rapiti, in acest an, de piratii somalezi.

» In majoritatea cazurilor, sansa pentru eliberarea lor sta in puterea de negociere a armatorului.

» Implicarea statului roman in operatiunile de salvare este aproape inexistenta.

De la inceputul anului, aproape 30 de marinari romani au fost capturati de piratii somalezi. Multi dintre ei au trecut prin clipe de groaza si au declarat ca au fost momente in care nu au mai sperat ca vor ajunge acasa in viata. Cel mai recent caz in care este implicat un roman a avut loc in urma cu cateva zile. Acesta se afla la bordul cagobotului grec Maran Centrauros, in momentul in care acesta a fost atacat de pirati inarmati. Pana la inchiderea editiei nu se stia nimic despre soarta sa, cu exceptia informatiilor trimise de catre armator, care spune ca la bordul navei exista alimente si apa si ca starea de sanatate a rapitilor este buna. Ieri a fost aflata si identitatea acestuia: Gelu Ion Slavoschi.

Rapit impreuna cu fiica
Cea mai celebra rapire din acest an a fost cea a vasului Victoria, pavilion Germania, care avea la bord 11 romani. Acestia au petrecut circa trei luni sub teroare, pana sa fie eliberati, in cursul lunii iulie. Cazul a devenit celebru mai ales ca la bordul vasului se aflau un tata impreuna cu fiica sa. Ruxandra Sarchizian, de 31 de ani, naviga alaturi de tatal sau. O perioada mai lunga in mainile piratilor a trebuit sa suporte cei cinci marinari romani de pe remorcherul italian Buccaneer. Dupa patru luni de captivitate, acestia au ajuns in tara la mijlocul lunii august. In februarie, doi marinari romani (printre care si comandantul vasului) au fost rapiti la bordul vasului Saldanha, pavilion Grecia. Au fost eliberati in aprilie. In martie au fost capturati alti trei romani, de pe vasul Titan, pavilin Grecia. Acestia au stat in captivitate mai putin de o luna.

Banii vorbesc
In toate cazurile, eforturile de salvare au apartinut armatorului. Statul roman, prin Ministerul de Externe, nu a facut altceva decat sa monitorizeze situatia. Acelasi lucru il fac si Sindicatul Liber al Navigatorilor, si Agentia de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare, care pastreaza legatura cu institutiile implicate in operatiunile de salvare. In majoritatea cazurilor insa, statul si organizatiile din Romania au mainile legate, pentru ca piratii somalezi cer, in schimbul eliberarii, sume de ordinul milioanelor de dolari.

Desi nu a fost facuta public, oficial, nici o o astfel de suma platita de vreun armator, surse neoficiale spun ca acestia au platit intre unu si patru milioane de dolari pentru eliberarea navei si a echipajului. Potrivit Biroului Maritim International, in 2008 au fost capturate de pirati 130 de nave comerciale, aproape de trei ori mai multe decat in 2007. Adrian Mihalcioiu a precizat ca in 2008 piratii au luat ostatici 889 de marinari sau membri ai echipajului. 11 marinari au fost omorati, 21 dati disparuti, iar 32 au fost raniti.

Sub vizorul NATO
Golful Aden, locul in care au loc majoritatea atacurilor, este supravegheat de vase apartinand fortelor NATO. Organizatia transatlantica s-a implicat in aceasta problema pentru ca, daca zona nu este sigura, vasele nu mai tranziteaza Canalul Suez si aleg rute alternative, mai lungi si mai costisitoare. Cu toate insa ca nave de razboi patruleaza zona, piratii actioneaza chiar pe culoarele de securitate. Buccaneer, de exemplu, a fost atacata pe culoar, in timp ce o nava americana de razboi se afla la circa o mila distanta. De multe ori militarii NATO sunt pacaliti de salupele piratilor, pe care le confunda cu ambarcatiuni care vin la cersit pe langa vasele comerciale. Adrian Mihalcioiu a mai spus ca marinarii romani pot refuza imbarcarea daca navele ajung in zone periculoase. Cu toate acestea, pentru ca au nevoie de bani, marinarii romani risca.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă