Oficiali polonezi de rang înalt au făcut presiuni asupra piloţilor avionului preşedintelui polonez Lech Kaczynski pentru a nu amâna aterizarea, în ciuda condiţiilor meteo nefavorabile. Raportul de anchetă publicat la Moscova notează că superiorul direct al piloţilor – comandantul aviaţiei militare poloneze, aflat în carlingă în momentul prăbuşirii – avea alcool în sânge.
Prezenţa în carlingă a unor oficiali de rang înalt – comandantul forţelor aeriene şi şeful de protocol – şi o reacţie negativă aşteptată din partea principalului pasager au constituit o presiune psihologică asupra echipajului, influenţând decizia acestuia de a efectua o aterizare în condiţii inadecvate”, a declarat Tatiana Anodina, directoarea Comitetului interguvernamental de aviaţie (MAK), care a prezentat concluziile anchetei în cazul accidentului din 10 aprilie 2010.
Conform raportului privind accidentul aviatic în care a fost ucisă aproape întreaga elită politică şi militară a Poloniei, avionul a încercat să aterizeze în pofida „multiplelor informaţii despre condiţiile meteorologice neadecvate”.
Aterizare cu orice preţ
„Piloţii au primit mai multe mesaje despre condiţiile meteo proaste de pe aerodrom. Informaţiile au fost furnizate de controlorii aerieni belaruşi, de către cei din Smolensk şi de către echipajul unui avion polonez Iakolev Iak-40, care aterizase mai devreme pe aeroportul din Smolensk. Totuşi, echipajul avionului polonez a decis să nu îndrepte aeronava spre alt aeroport”, a declarat Anodina în conferinţa de presă de la Moscova, precizând că piloţii şi-au asumat riscuri nejustificate în încercarea „de a ateriza cu orice preţ”.
Ancheta experţilor ruşi, la care au colaborat şi specialişti polonezi, a constatat totodată că piloţii se aflau sub o presiune psihologică, şeful protocolului prezidenţial şi comandantul aviaţiei militare poloneze aflându-se în carlingă în momentul prăbuşirii. Mai mult, cel din urmă – comandantul forţelor aeriene, generalul Andreij Blasik, avea alcool în sânge. „Alcool – o cantitate de 0,6 miligrame pe litru – a fost depistat în sângele comandantului armatei aerului”, a dezvăluit Anodina, citând raportul expertizei medico-legale. Oficialul MAK a adăugat că, potrivit psihologilor specializaţi în aeronautică, prezenţa lui Blasik în cabina piloţilor, în momentul prăbuşirii, ar fi exercitat o presiune psihologică asupra deciziei comandantului de bord şi că l-ar fi determinat pe acesta să încerce aterizarea, în pofida riscurilor.
Preşedintele polonez decidea aterizarea
Cu toate că înregistrările audio ale cutiilor negre ale avionului nu conţin un ordin clar prin care piloţii au fost obligaţi să aterizeze, o replică aflată pe bandă sugerează că piloţii nu aveau libertatea de a lua decizii cu privire la manevrele pe care le efectuau. La zece minute după ce şeful echipajului Arkadiusz Protasiuk anunţă că pentru moment, aterizarea nu este posibilă din cauza condiţiilor meteo, în înregistrarea audio se aude vocea şefului de protocol diplomatic al preşedintelui, Mariusz Kazana: „Preşedintele nu a decis încă ce vom face”.
Polonia are obiecţii faţă de concluziile anchetei
Avionul Tupolev 154, care îi transporta pe preşedintele Lech Kaczynski, soţia acestuia, Maria Kaczynska, şi alţi oficiali polonezi de rang înalt, s-a prăbuşit la 10 aprilie, în timp ce încerca să aterizeze pe o ceaţă densă la Smolensk, în vestul Rusiei. Toate persoanele aflate la bordul aeronavei
au murit.
Preşedintele polonez urma să asiste la ceremoniile care marcau împliniarea a 70 de ani de la masacrul a aproximativ 20.000 de ofiţeri polonezi prizonieri ai Armatei Roşii, comis de poliţia secretă sovietică în timpul celui de-al Doilea Război Mondial la Katin, în apropiere de Smolensk.
Varşovia a salutat mai întâi cooperarea cu Rusia în anchetă, dar ulterior în Polonia a apărut o polemică, prin denunţarea lacunelor anchetei ruse şi lentoarea cu care Moscova transmite documentele referitoare la investigaţie.
Premierul polonez, Donald Tusk, care ieri şi-a întrerupt concediul pentru a reveni la Varşovia după publicarea raportului MAK, a etichetat drept „inacceptabil” proiectul de raport al MAK, predat Poloniei la 20 octombrie. Tusk a declarat la momentul respectiv că documentul nu face nici un fel de referire la comportamentul controlorilor aerieni ruşi, care au permis aterizarea avionului. Varşovia a transmis ulterior anchetatorilor ruşi 150 de pagini de „observaţii”. MAK a precizat miercuri, la interpelarea presei, că raportul ia în considerare „între 20 şi 25 la sută” din observaţiile părţii poloneze. „Acest raport este un afront la adresa Poloniei”, a declarat ieri, la Varşovia, Jaroslaw Kaczynski, liderul opoziţiei conservatoare poloneze şi fratele geamăn al preşedintelui defunct.