11.5 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Sistemul e-Terra va fi functional incepand de luni"

„Sistemul e-Terra va fi functional incepand de luni”

Oficiul Judetean de Cadastru si Publicitate Imobiliara Constanta introduce, incepand de luni, noul Sistem integrat de cadastru si publicitate imobiliara, intitulat „e-Terra”. Directorul institutiei, Stere Sponte, prezinta principalele avantaje ale acestui sistem, dar si dificultatile cu care se confrunta OCPI.
– Care sunt principalele schimbari aduse de noul sistem integrat?
– In primul rand, am creat un birou unic de relatii cu publicul, unde toate lumea depune dosarele, indiferent ce cere de la noi. Pana acum, cetateanul apela la o persoana fizica sau juridca autorizata sa ii realizeze cadastrul. Acesta se depune la Oficiul Judetean de Cadastru si Publicitate Imobiliara, de catre persoana autorizata sau de catre cetatean, pentru a-i aloca un numar cadastral. Lucrarea receptionata si avizata se dadea inapoi, iar acesta o depunea la cartea funciara pentru intabulare. Acum, cu ajutorul noului sistem, reducem o veriga. In momentul cand persoana autorizata a venit sa depuna documentatia pentru cadastru, noi nu ii dam inapoi doar lucrarea receptionata, cu numarul cadastral, ci ii dam si intabularea. Timpul se reduce pentru ca nu mai este nevoit sa stea la coada de doua ori. Conform legii, cererea trebuie rezolvata in 30 de zile.
– Veti reusi sa respectati acest timp?
– O sa incercam. In unele judete se rezolva chiar mai devreme, dar volumul de munca in Constanta este fantastic. De la inceputul anului pana in prezent avem aproximativ 45.000 de dosare, dintre care peste 30.000 sunt dosare complete, cu cadastru si intabulare.
– Mai aveti nevoie de personal pentru a putea face fata?
– Nu. Agentia a inteles importanta judetului Constanta, faptul ca aici sunt foarte multe investitii si ca se fac foarte multe „miscari” ale terenurilor, piata imobiliara fiind foarte dezvoltata. Nu putem sa angajam oameni la nesfarsit. Schema este completa la ora actuala: din cele 82 de posturi, sunt ocupate 78, celelalte sunt rezerve. Avem oameni suficienti. S-a hotarat insa ca in judetul Constanta, ca in inca alte sase judete, sa se aplice sistemul „e-Terra”. Prin aceasta incercam sa automatizam anumite fluxuri. Am fost dotati cu logistica necesara: servere, calculatoare, softuri specifice.
– Ce face exact acest program?
– Pentru orice dosar ajunge la noi, introducem datele in calculator. Ele ajung intr-un server, de unde sunt repartizate automat unui inspector de cadastru. Acesta verifica partea de geometrie a lucrarii si ii da un numar cadastral. In continuare, calculatorul repartizeaza automat lucrarea unui asistent registrator. Acesta verifica lucrarea, da OK-ul, iar lucrarea merge la un registrator, care valideaza solutia data de asistent. In momentul cand acesta o aproba, lucrarea se intoarce la biroul unic, de unde este inmanata cetateanului. In paralel cu partea electronica, lucram si pe hartie, ca un sistem de rezerva.
– Care sunt avantajele principale?
– In primul rand, asistentii nu vor mai fi nevoiti sa scrie sute de pagini pe zi. Pana acum, incheierea si cartea funciara erau generate la mana, toate datele fiind inscrise la mana, la fel ca la ipoteci radieri etc. Acum, operatorii verifica datele, iar calculatorul printeaza extrasul. Din acest motiv, noi consideram ca timpul de lucru pe publicitate va fi scurtat cu 30-40%, in momentul in care oamenii se vor „roda” putin. In primele doua luni, probabil, va fi o perioada de adaptare pentru noi. Eu consider ca la sfarsitul anului vom reusi sa scoatem o lucrare la trei saptamani, adica sa inmanam si cadastrul, si intabularea. Visul meu este sa ajungem la o saptamana, anul viitor. Deocamdata suntem insa la limita: 30 de zile pentru lucrarile mai simple.
In plus, noul sistem repartizeaza automat si aleatoriu lucrarile. Fiecare angajat are acces la un anumit calculator. Persoana fizica va veni in contact doar cu biroul unic. In orice moment, conducerea oficiului poate verifica unde este fiecare lucrare. Se poate interveni numai in cazul dosarelor foarte grele, pe care unii dintre angajati le cunosc mai bine.
– A fost anevoioasa implementarea sistemului?
– Noi ne pregatim pentru implementarea sa de aproximativ un an. La soft au lucrat partenerii nostri timp de aproape patru ani.
– Este acesta un program care tine pasul cu tarile europene?
– Diferite tari au diferite programe. Specialistii de la Banca Mondiala, care au cofinantat acest program, dar si cei din Uniunea Europeana, au spus ca nu se poate adapta un program de la alta tara. Fiecare stat are o anumita structura. Noi nu ne putem compara cu Norvegia, unde proprietatea a ramas de sute de ani aceeasi, iar noi am trecut prin patru reforme agrare. In schimb, ca principiu, aproape toate functioneaza dupa acest sistem. In general se tinde spre integrare. La ora actuala, in Europa, sunt sase tari care aplica sistemul nou, urmand acum tarile baltice, si, probabil, in viitor, toate statele. La noi, pentru introducerea sistemul integrat, la nivel national s-au cheltuit aproximativ 27 de milioane de euro, cea mai mare parte fiind fonduri nerambursabile de la Banca Mondiala si de la Uniunea Europeana.
La noi, la inceput, cartea funciara apartinea de judecatorii, iar partea de cadastru apartinea de Ministerul Agriculturii. Dupa unire, s-a creat o institutie noua, Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor. In felul acesta, a luat o amploare fantastica creditul ipotecar. In 1999, cand a fost implementat acest sistem si in Dobrogea, bancile au prins curaj in acordarea de credite ipotecare, pentru ca au siguranta ca, in momentul in care pun o ipoteca pe proprietate, nu se poate vinde. Exclud cazurile exceptionale de furturi sau matrapazlacuri. La ora actuala inca mai sunt oameni care incearca sa vanda de doua ori o proprietate. Practic nu se poate. Sunt incercari care sunt descoperite. Chiar daca il insala pe notar, aici nu se poate. Cartea funciara este un registru care tine o evidenta a proprietatii, nu a omului. Este un numar cadastral unic alocat, fara sa tina cont de strada.
– Care sunt urmatoarele etape pentru imbunatatirea serviciilor pe care le prestati?
– Se lucreaza pentru ca, in urmatorii doi-trei ani de zile, sa scapam de tonele de dosare de hartie. De fapt, nici nu mai avem loc in arhiva. Vom trece la sistemul electronic. In plus, orice birou notarial va putea transmite un act pe e-mail, cu ajutorul unor programe securizate, cu semnatura electronica. Noi ii vom raspunde tot prin e-mail, iar notarul nu va mai fi nevoit sa vina la noi, sa ia dosarul de hartie. Acesta este urmatorul pas. Toate aceste eforturi se fac pentru ca, in final, sa-i dam omului cadastrul chiar a doua zi. La intabulare nu se poate. La ora actuala, recordul este de patru zile si ii apartine Norvegiei. In Franta, perioada este de 60 de zile. Noi am redus la 30 de zile. La noi, sunt unele lucrari foarte complexe, care pot dura mai mult, dar in general ne incadram in termenul legal. Noi speram ca anul viitor, pe timpul acesta, sa discutam de doua saptamani. Oamenii trebuie sa inteleaga insa ca nu trebuie sa se astepte la minuni de saptamana viitoare. Chiar va fi un soc organizatoric si pentru noi, pentru ca nu toti oamenii si-au insusit perfect programul. O luna, doua vor fi mici probleme. Important este ca la ora actuala putem fi monitorizati de la centru, din Bucuresti, oricand. In viitor, publicul va putea sa vizualizeze stadiul in care se afla dosarul depus. Acest lucru va fi posibil in maximum doua luni de zile.

Cele mai citite

Prognoza meteo: Temperaturile scad ușor în noiembrie, dar vor crește la începutul lui decembrie

Meteorologii anunță pentru săptămâna 11-18 noiembrie 2024 o ușoară scădere a temperaturilor față de valorile normale ale perioadei pe tot teritoriul României. În ceea ce...

Prognoza meteo: Temperaturile scad ușor în noiembrie, dar vor crește la începutul lui decembrie

Meteorologii anunță pentru săptămâna 11-18 noiembrie 2024 o ușoară scădere a temperaturilor față de valorile normale ale perioadei pe tot teritoriul României. În ceea ce...

Raport: Produsele mai puțin sănătoase, preferate de marile companii în țările cu venituri mai scăzute

Un nou raport al Indicele Global de Acces la Nutriție scoate la lumină o discrepanță îngrijorătoare în calitatea produselor alimentare și a băuturilor comercializate...
Ultima oră
Pe aceeași temă