Reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism si cei ai asociatiilor hoteliere de pe litoral fac un apel catre factorii responsabili sa faca tot posibilul pentru a salva ce a mai ramas din sezonul estival. Corina Martin, presedintele ANAT Regiunea Sud Est, spune ca, anul acesta, nu mai sunt motive pentru a-i indrepta pe turisti spre litoralul romanesc. „Ne aflam intr-o situatie penibila. Nu stim cine asigura serviciile pe litoralul nostru, nu stim cine plateste salvamarul, bugetul local care era alocat pentru statiunea Mamaia este drastic diminuat, prin eliminarea unora dintre taxele locale”, spune aceasta.
Haos previzibil
Una dintre principalele probleme identificate de reprezentantii ANAT este desfiintarea barierelor la intrarea in Mamaia. Acestea aveau si rolul de a interzice intrarea in statiune a autovehiculelor mai mari de trei tone. In sezonul 2006, prin eliminarea barierelor, accesul acestor autovehicule este practic nelimitat, astfel ca turistii vor face plimbarea de seara langa fumul gros scos de betoniere, TIR-uri si camioane. O alta problema este eliminarea celebrei „caracatite” care bloca rotile autoturismelor, disciplinandu-i astfel pe soferi. In lipsa ei, turistii vor parca oriunde vor dori, dupa bunul plac, traficul fiind astfel de-a dreptul haotic. Mamaia va fi practic blocata, accesul masinilor de salvare sau de pompieri pe faleza devenind practic imposibil. In ceea ce priveste siguranta si ordinea publica, autoritatile centrale spun ca vor fi asigurate, in acest sezon, in statiunea Mamaia, de catre aproximativ 60 de jandarmi. Numarul pare absolut insuficient, in conditiile in care, anul trecut, aici se aflau zilnic 400 de gardieni.
Scadere cu 50% a numarului de turisti
„Hotelierii nu sunt si nu au fost deranjati de taxele pe care primaria le-a aplicat anul trecut. Aceste taxe nu i-au impovarat, ba chiar i-au ajutat sa castige bani mai multi, pentru ca standardul statiunii a crescut”, afirma Corina Martin. Efectele investitiilor s-au vazut in gradul de ocupare al statiunii, care s-a apropiat de 100% in varf de sezon. „In acest moment pe litoralul romanesc se afla cu 50% mai putini turisti fata de aceeasi perioada a anului trecut”, spune Corina Martin, care a adaugat ca nu este admisibil ca acum sa discutam probleme de plaja. Hotelierii de renume s-au hotarat sa puna bannere pe plaja, pe care sa scrie ca nu raspund pentru serviciile oferite in afara unitatilor de cazare.
Nimic de oferit
Agentiile vand pachete turistice, fie ca sunt situate in Bulgaria, Romania, Grecia sau in alte parti. „Practic, in Romania nu mai avem ce vinde, nu avem ce sa le garantam turistilor”, spune presedintele ANAT Regiunea S-E, care adauga ca prezentarea unui produs turistic trebuie sa includa nu numai hotelul, ci si plaja si celelalte facilitati oferite. „Turistul nu vine sa stea in hotel. El are nevoie de tot ambientul din jurul unitatii de cazare. Directorul hotelului Savoy a spus ca, in aceasta dimineata (n.r. – ieri), i-a fost interzis accesul pe plaja din fata hotelului, de catre societatea care a inchiriat-o, pe motiv ca este o proprietate privata”, a declarat Corina Martin. In aceste conditii, agentiile de turism nu mai au ce prezenta, iar turistii care aleg litoralul romanesc risca sa intalneasca pe plaja conditii sau preturi care sa-i puna pe fuga.
Bulgaria, de doua ori mai ieftina
Reprezentantii ANAT sunt extrem de ingrijorati de situatia in care a ajuns turismul de pe litoralul romanesc. Ei spun ca preturile in Romania sunt de doua ori mai scumpe decat in Bulgaria. Exemplele sunt concludente: de 1 mai, un hotel de patru stele din Romania a vandut un sejur de patru nopti cu 199 de euro, in pret fiind inclus numai micul dejun. Acelasi sejur la un hotel similar din Bulgaria, de data aceasta in sistem „all inclusive”, a costat numai 84 de euro. Cu 50 de euro peste pretul cerut de hotelul din Romania, turistul putea opta pentru un sejur cu sapte nopti de cazare in Creta, in suma de 250 de euro fiind inclus si pretul biletului de avion.
Ultima sansa
Pentru turismul romanesc mai exista o sansa: plaja sa fie impartita in fasii aferente fiecarui hotel. Solutia inchiriatului trebuia sa vina numai daca patronii acestora refuzau sa o administreze. Sansa turismului litoral ar fi sa se revina la PUZ-ul vechi, aprobat de Consililul Local Constanta in 2001. „Se va mai repara ceva in acest fel. Toate discutiile sunt insa tardive. Nu trebuie sa ne apucam sa inventam turismul in prag de sezon. In acest ritm, pregatirile se vor prelungi pana in luna august”, spune Corina Martin.