Simbolurile naziste, cum ar fi svastica, sunt interzise în Germania, dar admiratorii blamatei politici totalitariste s-au adaptat şi au inventat fel de fel de combinaţii codate care să facă trimitere la ele, informează spiegel.de.
De exemplu, dacă v-aţi afla la un meci de fotbal şi aţi vedea că din tribune fanii ţin nişte pancarte pe care sunt scrise numerele 14 şi 88 v-aţi gândi că acestea se regăsesc pe tricourile sportivilor. Greşit. Reprezintă simboluri neo-naziste. Michael Weiss, expert german în extremism de dreapta, este unul din autorii broşurii „Das Versteckspiel” („De-a v-aţi ascunselea”) care îşi propune să atragă atenţia profesorilor, asistenţilor sociali şi tinerilor asupra simbolurilor neo-naziste afişate destul de des în timpul meciurilor de fotbal.
Broşura, publicată de Agentur für Soziale Perspektiven, un grup anti-rasism din Berlin, listează 150 de coduri care sunt folosite de extremiştii de dreapta, inclusiv o marcă de îmbrăcăminte, cum ar fi Thor Steiner, litere şi combinaţii de numere. Potrivit lui Weiss, numărul 14 face referire la „14 cuvinte”, adică o frază inventată de David Lane, fondatorul organizaţiei Brüder Schweigen – „Trebuie să asigurăm poporului nostru şi viitorul copiiilor albi”. Cu 88 este o poveste mai complicată. Numărul 8 corespunde literei H, a opta din alfabet, iar doi de 8 ar însemna HH, adică Heil Hitler. Similar, numărul 28 (BH) înseamnă „Blood and Honour”- Sânge şi onoare, o reţea neo-nazistă de promovare muzicală fondată în 1987 şi interzisă în Germania în 2000.
Expertul german declară că există fani care călătoresc şi 400 de kilometri doar ca să afişeze în timpul unui meci numerele 14 şi 88 în diverse combinaţii (1488 sau 14/88).
Se pare că în Germania, în 2009, existau 195 de grupări neo-naziste cu 26.000 de membri.
Potrivit lui Weiss, imaginea neo-naziştilor este mult mai diversă acum. În 2001, la prima ediţie a broşurii, existau 100 de coduri, acum sunt 150. Acum stilul susţinătorilor nazismului înglobează şi elemente din cultura pop şi rock. Simbolurile vechi primesc înţelesuri noi. Expertul a dat ca exemplu eşarfa kaffiyeh, un simbol al naţionalismului palestinian, care acum semnifică lupta împotriva Israelului.