Direcลฃia Generalฤ de Informaลฃii ลi Protecลฃie Internฤ este ลฃinta unor critici privind ineficienลฃa în domeniile pentru care a fost înfiinลฃatฤ, ลi anume siguranลฃa naลฃionalฤ ลi protecลฃia informativฤ, deลi instituลฃia a fost restructuratฤ, iar noi numiri la vârf au fost fฤcute în decembrie anul trecut.
Actuala conducere a serviciului secret al MAI, reprezentatฤ de directorul Cristian Laลฃcฤu ลi adjuncลฃii sฤi Mihai Sava ลi Adrian Jurcฤ, nu a avut „randamentul scontat”. Nu atât din vina lor – ลi-au condus bine structurile teritoriale de unde provin, spun surse MAI -, cât mai ales din cauza ลerpฤriilor construite ani în ลir la centrala DGIPI, care s-a ocupat mai puลฃin de combaterea infracลฃionalitฤลฃii care aduce atingere siguranลฃei naลฃionale, fiind mai mult folositฤ ca armฤ împotriva adversarilor politici. Un exemplu edificator în acest sens, îl reprezintฤ episodul de la alegerile prezidenลฃiale din 2009, când liderul PSD, Marian Vanghelie, a anunลฃat cฤ va folosi arhiva DGIPI împotriva lui Traian Bฤsescu.
Ce ar trebui sฤ facฤ DGIPI
Sฤ culeagฤ informaลฃii despre eventualele relaลฃii ale angajaลฃilor de la Interne cu interlopi sau alte structuri infracลฃionale din zona politico-financiarฤ (care include numiri pe funcลฃii contra cost, dare de mitฤ pentru obลฃinerea unor contracte, etc.).
Sฤ transmitฤ informaลฃiile la Parchetul General sau Direcลฃia Generalฤ Anticorupลฃie pentru a se constitui în dosare penale.
Sฤ punฤ la dispoziลฃia structurilor operative (care se ocupฤ de prinderi în flagrant) logistica pe care o deลฃine (interceptฤri în special în medii ambientale).
În limbajul de lemn, DGIPI are urmฤtoarele prioritฤลฃi strategice:
1) Optimizarea ลi modernizarea Direcลฃiei Generale de Informaลฃii ลi Protecลฃie Internฤ, prin configurarea elementelor de dezvoltare ลi consolidare instituลฃionalฤ, în contextul modificฤrilor structural-organizatorice;
2) Creลterea capacitฤลฃii de rฤspuns la ameninลฃฤrile, riscurile ลi vulnerabilitฤลฃile aferente domeniului de responsabilitate, concomitent cu îmbunฤtฤลฃirea aptitudinilor de evaluare a situaลฃiei operative ลi previzionare a evoluลฃiei acesteia;
3) Combaterea eficientฤ, prin activitatea specificฤ, a crimina-litฤลฃii transfrontaliere;
4) Planificarea ลi angajarea cu rigurozitate a efortului informativ cu caracter anticipativ privind vulne-rabilitฤลฃi, riscuri ลi disfuncลฃionalitฤลฃi în aplicarea legii de cฤtre structurile Ministerului Administraลฃiei ลi Internelor, în scopul îndeplinirii sarcinilor ce revin instituลฃiei conform Planurilor ลi Programelor elaborate ลi aprobate de C.S.A.T., precum ลi a Planului de Acลฃiune Schengen;
5) Asigurarea suportului informativ necesar desfฤลurฤrii în bune condiลฃii a unor evenimente de importanลฃฤ majorฤ.
Ce nu a fฤcut DGIPI – ultimele scandaluri celebre
DGIPI nu a avut nici o contribuลฃie la destructurarea reลฃelei de criminalitate politico-financiarฤ din Portul Constanลฃa, în care era implicat de câลฃiva ani (înainte de a fi numit) ลi fostul secretar general al MAI Laurenลฃiu Mironescu, alฤturi de senatorul Mircea Banias.
DGIPI a avizat numirea pe funcลฃie a lui Mironescu, deลi trebuia sฤ ลtie ลi sฤ informeze despre relaลฃiile suspecte ale acestuia cu lumea infracลฃionalฤ. Dosarul a fost instrumentat informativ de SRI ลi probat de procurorii anticorupลฃie. În aceeaลi zonฤ, DGIPI nu a contribuit la blocarea returnฤrii ilegale de TVA a circa 60 de milioane de euro cฤtre Saad Baaklini, apropiat de Sorin Ovidiu Vîntu.
DGIPI nu a avut nici o contribuลฃie la curฤลฃarea de corup-ลฃie a Vฤmilor ลi Punctelor de Trecere a Frontierei. Dosarele în care au fost arestaลฃi peste 200 de funcลฃionari publici – vameลi ลi poliลฃiลti de frontierฤ – au fost opera DGA (la iniลฃiativa chestorului Liviu Popa, acum ลeful Poliลฃiei) ลi DNA, cu ajutorul SRI ลi conducerea Poliลฃiei de Frontierฤ. DGIPI a lipsit, deลi una dintre principalele atribuลฃii este securizarea ลi eliminarea corupลฃiei de la graniลฃele ลฃฤrii (condiลฃie esenลฃialฤ pentru a intra în spaลฃiul Schengen). Mai grav, SRI a cerut ca DGIPI sฤ nu cunoascฤ amฤnunte despre aceste acลฃiuni pentru a nu se scurge informaลฃiile spre suspecลฃi, spun sursele RL.
DGIPI nu a fฤcut informฤri despre protecลฃia oferitฤ liderilor interlopi de unii ลefi din poliลฃiile judeลฃene. Celebrฤ este prietenia dintre fostul ลef al Poliลฃiei Neamลฃ, Aurelian ลoric, cu liderul intelop Gheorghiลฃฤ Mararu, executat în stil mafiot într-o cafenea, despre care DGIPI nu a oferit informaลฃii.
DGIPI nu l-a protejat informativ pe fostul secretar de stat din MAI, Dan Fฤtuloiu, care s-a autodenunลฃat direct la DNA cฤ omul de afaceri Cฤtฤlin Chelu l-a ameninลฃat ลi apoi i-a oferit mitฤ un milion de euro, o casฤ ลi alte bunuri ca sฤ anuleze decizia de conexare a celor 48 de dosare penale (infracลฃiuni economice) deschise pe numele suspectului, demers care i-ar fi adus condamnarea de cฤtre instanลฃele de judecatฤ (infracลฃiunile continuate nu pot fi sancลฃionate doar cu amenzi administrative).
Poate fi desfiinลฃatฤ DGIPI?
„Nu!”, ne spune ministrul Internelor Traian Igaล, deoarece aceastฤ instituลฃie este corespondentฤ instituลฃiilor de Afaceri Interne din Uniunea Europeanฤ ลi este singura instituลฃie din MAI cu atribuลฃii în siguranลฃa naลฃionalฤ. Nici nu se poate ลฃine pe bani publici o armatฤ de ofiลฃeri care în cel mai fericit caz nu fac mai nimic, dar au salarii nete între 5.000 ลi 8.000 lei. Dacฤ mai precizฤm ลi faptul cฤ SRI poate suplini atribuลฃiile de siguranลฃฤ naลฃionala ale DGIPI ลi cฤ multe din atribuลฃiile DGIPI se regฤsesc ลi la alte structuri ale MAI ca Direcลฃia Generalฤ Anticorupลฃie, Direcลฃia de Combatere a Criminalitฤลฃii Organizate ลi Direcลฃia de Operaลฃiuni Speciale (structurฤ extrem de eficientฤ în ultimele ลase luni), atunci ce ar fi de fฤcut? Ministrul Igaล ne-a anunลฃat cฤ deocamdatฤ lucreazฤ la un proiect de îmbunฤtฤลฃire a activitฤลฃii DGIPI, refuzând sฤ precizeze dacฤ va schimba conducerea instituลฃiei. Surse MAI dau ca sigurฤ schimbarea conducerii „pentru a-i proteja pe Laลฃcฤu, Sava ลi Jurcฤ. „Laลฃcฤu a lucrat la Combaterea Crimei Organizate, unde a avut rezultate; Sava ลi Jurcฤ au fost ลefi la serviciile teritoriale ale DGIPI, unde au avut rezultate. Cei trei, însฤ, nu i-au putut ลฃine în mânฤ pe ofiลฃerii din centrala DGIPI, mult mai versaลฃi într-ale pragmatismului politic, care ลtiu cum sฤ-ลi conserve protectorii, ลtiu cum sฤ manipuleze informaลฃiile compromiลฃฤtoare pentru a obลฃine funcลฃii sau alte beneficii”, spun sursele RL.
DGIPI, structura toxicฤ a statului de drept?
Serviciul secret al MAI a fost înfiinลฃat în februarie 1990 de CFSN cu numele „UM 0215″, cu scopul de a ลฃine sub observaลฃie partidele istorice ลi opoziลฃia de atunci. Toลฃi ofiลฃerii proveneau de la fosta Securitate. Acest serviciu a coordonat mineriadele, fiind implicat direct în violenลฃele împotriva protestatarilor regimului Iliescu. Conducฤtorii instituลฃiei au fost Florin Clapod ลi Dan Gheorghe, implicaลฃi ลi în scandaluri de corupลฃie.
Dupฤ schimbarea puterii din 1997, pentru a scฤpa de foลtii ofiลฃeri de Securitate, care excelau ลi în corupลฃie ลi contrabandฤ, ministrul de Interne de atunci Gavril Dejeu a desfiinลฃat UM 0215, trecându-i în rezervฤ pe cei mai mulลฃi foลti ofiลฃeri de Securitate. În anul 1998, Dejeu a înfiinลฃat UM 0962 de protective informative, instalându-l la conducerea instituลฃiei pe Virgil Ardelean, supranumit „Vulpea”. La început, ลi Virgil Ardelean a dat rateuri deoarece nu a avut informaลฃii despre mineriadele din 1999, în sprijinirea cฤrora au fost implicaลฃi ลi ofiลฃeri de Interne.
Dupฤ revenirea lui Ion Iliescu ca preลedinte, majoritatea foลtilor ofiลฃeri de Securitate au fost reactivaลฃi în „UM 0962″, dar Ardelean ลi-a menลฃinut funcลฃia graลฃie sprijinului (prieteniei) ministrului de Interne de atunci, Ioan Rus (amândoi erau din Cluj). În 2002, serviciul s-a „reformat” cฤpฤtând denumirea de DGIPI. Vulpea a rezistat pânฤ în 2007, când ลi-a dat demisia dupฤ scandalul fugii din ลฃarฤ a lui Omar Hayssam (condamnat pentru rฤpirea jurnaliลtilor români la Bagdad). De menลฃionat cฤ în perioada în care Vulpea a fost ลef, în dosarele penale celebre (cazurile Pฤvฤlache, Micky ลpagฤ etc.) s-au regฤsit note informative ลi despre politicienii PSD.
Dupฤ plecarea „Vulpii”, la ลefia DGIPI a urmat colonelul Petre Albu, care a fost schimbat pentru ineficienลฃฤ. A urmat Cornel ลerban, arestat în scurt timp pentru corupลฃie (în dosarul omului de afaceri Puiu Popoviciu). Apoi, în 2009, dupฤ instalarea pesedistului Dan Nica ca ministru al MAI, la conducerea DGIPI a fost numit controversatul general Gelu Drฤjneanu, apropiat al lui Vanghelie ลi al senatorului PSD Cฤtฤlin Voicu. A fost perioada în care Vanghelie a anunลฃat cฤ a intrat în posesia arhivei de note informative a DGIPI ลi o va folosi împotriva lui Traian Bฤsescu, Elena Udrea, Teodor Stolojan. Dupฤ plecarea PSD de la guvernare, în octombrie 2009, la conducereaa DGIPI a fost numit ลtefan Pop, specializat mai mult în diplomaลฃie.
Sub conducerea lui Pop, DGIPI nu a fost capabil nici mฤcar sฤ facฤ o notฤ despre mitingul a câteva mii de poliลฃiลti, care a culminat cu o deplasare neautorizatฤ la Palatul Cotroceni, unde ลi-au aruncat ลepcile ลi au strigat, pe lângฤ „Jos Bฤsescu”, „Ieลi afarฤ/Javrฤ ordinarฤ”. De asemenea, DGIPI nu a avut note informative despre dosarele de mare corupลฃie sau spฤlฤri de bani (ca de exemplu despre devalizarea Petromservice, deลi existau ofiลฃeri DGIPI care frecventau anturajul omului de afaceri Sorin Ovidiu Vîntu). Nici noua echipฤ, în frunte cu Laลฃcฤu, instalatฤ la conducerea DGIPI în decembrie 2010, nu a dat rezultate. Ce e de fฤcut? Ministrul tace, dar specialiลtii spun cฤ DGIPI trebuie desfiinลฃat, iar atribuลฃiile de siguranลฃฤ naลฃionalฤ ลi de protecลฃie informativฤ ale acesteia ar trebui preluate de Direcลฃia de Operaลฃiuni Speciale ลi de Direcลฃia Generalฤ Anticorupลฃie, care au fost „extrem de active în instrumentarea dosarelor de corupลฃie”.