19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialScandalul vrajitoarelor in dansul romanesc

Scandalul vrajitoarelor in dansul romanesc

» In urma cu o saptamana, Centrul National al Dansului a trimis un comunicat de presa in care era prezentata istoria unui conflict recent. Coregraful libanez Farid Fairuz, invitat de directorul CNDB, Mihai Mihalcea (foto), sa realizeze un spectacol, a folosit – in viziunea conducerii centrului – metode "bizare" de lucru. La randul sau, Farid Fairuz il acuza pe Mihai Mihalcea de comportament restrictiv si practici dictatoriale. Un interviu in exclusivitate cu cei doi actanti ai celui mai puternic conflict de la infiintarea CNDB.

» Cand l-ati intalnit pe domnul Farid Fairuz si cum v-a convins sa-l invitati sa realizeze un spectacol la Centrul National al Dansului?

M.M.: Colaborarea noastra trebuia sa se rezume la realizarea unui spectacol, dar mie, ca manager al institutiei coproducatoare, mi-au scapat foarte multe detalii atunci cand l-am cunoscut si invitat. Multitudinea de probleme institutionale te obliga sa schematizezi, sa simplifici si sa vrei sa transformi realitatea complexa in ceva mai usor de incadrat si de gestionat.
Pe domnul Fairuz l-am intalnit anul trecut in Polonia si, ulterior, i-am vazut pe video cateva creatii mai vechi. Am purtat discutii fascinante, care m-au convins ca este un artist deosebit. Auzisem ca a facut spectacole interesante inainte de a se fi retras temporar din lumea spectacolului si stiam ca are o activitate internationala convingatoare. Mi s-a parut ca este un artist autentic, cu adevarat framantat de ceea ce face si cu un univers special. Auzisem ca este controversat, excentric si ca are vederi ceva mai largi, care-l fac uneori sa para nebun. Cred insa ca artistii o iau deseori inaintea societatii, croiesc drumuri, idei si mentalitati noi care uneori nu sunt percepute adecvat decat de cercul de profesionisti cu aceleasi afinitati. Domnul Farid Fairuz nu este un smintit. Nu trebuie uitat ca vine din alta cultura, iar povestea vietii lui e demna de un roman. A trait cativa ani alaturi de beduini, intr-un desert, dupa ce si-a pierdut ambii parinti in razboiul din Liban, iar ulterior a trait o viata mai sofisticata in diverse metropole.

Ceea ce a facut pana in prezent presupune practici care scapa ratiunii europeanului mediu, care-si duce viata din ce in ce mai aseptic, previzibil si "in siguranta", in acord cu anumite ideologii si cu o oarecare bunastare materiala. In alte culturi, practicile oculte, samanismul, vrajitoria, magia, clarviziunea nu sunt chiar asa de exotice. De altfel, domnul Fairuz mi-a marturisit ca a ales si s-a stablit in Romania de doi ani deoarece aici, spre deosebire de alte tari europene, gaseste un spatiu foarte permisiv pentru asemenea practici. A invatat surprinzator de bine limba romana si este foarte atent la ceea ce se intampla in spatiul public romanesc, fiind interesat de cultura, societate, politica, dar si de alte zone mai putin accesibile noua. Chiar substanta spectacolului sau are de-a face cu ceea ce percepe dumnealui despre acest spatiu.  

» De la ce au inceput primele neintelegeri cu Farid Fairuz? Veti mai prezenta spectacolul dumnealui?

M.M.: Lucrurile au degenerat treptat, dupa o prima perioada in care domnul Fairuz a repetat cu cinci dintre cele mai interesante dansatoare de la noi. Acestea mi-au semnalat ca le cere lucruri bizare, pe care nici macar nu le explica suficient, dar erau interesate de continuarea lucrului. Discutam des cu domnul Fairuz despre procesul de lucru si uneori chiar imi cerea sfatul. Ne vedeam aproape zilnic deoarece, pentru a lucra la proiect, avea nevoie de un computer pe care i l-am pus la dispozitie in proximitatea incaperii in care se afla biroul meu. Cu timpul, discutiile noastre au devenit din ce in ce mai bizare, iar intrebarile dumnealui au alunecat intr-o zona din ce in ce mai personala. Trebuie sa recunosc ca la un moment dat am fost pus in incurcatura, deoarece am simtit o apropiere complet nefireasca. Intrasem intr-o zona greu de justificat pentru oricine ar fi privit dialogul dintre noi. Am rezistat o vreme tentatiei de a deveni transant, dar in momentul in care domnul Fairuz a solicitat insistent ca institutia sa acopere cheltuielile pentru cele cinci ghicitoare pe care vroia sa le consulte cu privire la realizarea spectacolului n-am reusit sa-mi pastrez calmul necesar si tonul impus de pozitia in care ma aflu. Astfel s-a ajuns neasteptat de departe. Domnul Fairuz mi-a reprosat ca vin dintr-o "cultura ingusta, in care ortodoxismul ingroapa orice suflare de nou sau orice fel de emancipare". A ajuns in cele din urma pana la ofense cumplite, de genul: "Din cultura voastra dacica tot ce-ati reusit sa faceti este un logo de masina" sau "La voi, romanii, pana si Evul Mediu a intarziat". Am fost socat.

Dupa cateva zile de incercari nereusite de a ne intoarce la decenta, am hotarat sa luam o pauza, mai ales ca lucrul la spectacol era aproape finalizat. Ca sa detensionam atmosfera, am suspendat temporar repetitiile, iar domnul Fairuz a plecat din tara, urmand sa revina chiar inainte de premiera spectacolului sau din 27 si 28 februarie. Ar fi pacat ca din cauza unui conflict sa abandonam atatea luni de munca, mai ales ca din spusele artistilor cu care colaboreaza reiese ca este un spectacol special, care merita vazut.

"La voi, romanii, pana si Evul Mediu a intarziat"
» Domnule Fairuz, cum ati negociat termenii colaborarii dumneavoastra la CNDB? Ce v-a propus Mihai Mihalcea?
F.F.: N-am negociat nimic si am insistat sa nu fiu platit. Am acceptat invitatia domnului Mihai Mihalcea de a lucra la o piesa intr-un moment in care nu mai aveam de gand sa revin in lumea spectacolului. Preocuparile mele din ultimii ani s-au indreptat spre zone mult mai interesante, dar necunoscute, in care corpul devine doar un tub prin care trec informatii transmise din alta parte. Nu creez constient si voluntar. Eu nu fac altceva decat sa ma fac disponibil, sa ma deschid pentru a primi informatia. Adesea, nu stiu si nu inteleg ceea ce fac, dar intotdeauna lucrurile capata sens la capatul drumului. Exista forte mai puternice decat mine. Sunt ca un orb care cauta lumina si care, in final, o gaseste. Initial, domnului Mihalcea i s-a parut foarte interesant.

» Ce credeti ca a declansat nemultumirea conducerii Centrului Dansului in ceea ce priveste modul dumneavoastra de lucru?
F.F.: Este greu de spus. Contactul cu domnul Mihalcea a fost unul bun, dar putin cam formal si superficial. Am auzit numai lucruri bune despre spectacolele create de domnia sa. Cred insa ca, de cand a devenit directorul unei institutii, s-a transformat intr-un administrator si si-a pierdut sensibilitatea. Viziunea sa a devenit restrictiva si nu mai poate integra moduri alternative de abordare a lumii. Intr-una dintre zile, pe scarile de la CNDB, l-am auzit tipand la un grup de artisti pe care incerca sa-i convinga sa nu mai fumeze in sala de repetitii. Inteleg ratiunea domniei sale, dar felul in care o facea mi-a revelat imaginea unui om care nu mai intelege prea multe. Pina Bausch fuma fara incetare in sala de repetitii. Asa putea crea. Cum ar fi fost s-o opreasca domnul Mihalcea?!?
 
» Va veti intoarce la CNDB sa terminati spectacolul inceput?
F.F.: Sigur ca ma intorc. De doi ani sunt stabilit in Romania si nu am de gand sa plec prea curand. Sper sa gasesc noi oportunitati de a lucra la spectacole. Mi-ar placea sa lucrez o piesa de teatru intr-o zi.

BIO
» Farid Fairuz

Farid Fairuz este parte consistenta din proiectul de biografie fictionala initiat de performerul si coregraful Mihai Mihalcea. Relatia dintre artist si manager, limita fragila dintre discursuri personale si imaginare, constructia identitatilor multiple sunt chestionate de Mihalcea intr-un demers care analizeaza spatiul public din Romania.

Mai multe amanunte despre proiectul inedit al coregrafului puteti citi in numarul de maine din Romania libera.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă