19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialSarbatoare a culorii si sculptura simbolica

Sarbatoare a culorii si sculptura simbolica

– La Galeria Simeza este deschi-sa o expozitie a maestrului Corneliu Vasilescu, expozitie ce poate fi socotita o adevarata sarbatoare a culorii. Aceia care nu privesc cu ochi buni abstractionismul si considera ca libertatea totala pe care acest curent artistic o presupune le ingaduie artistilor cele mai mari si iresponsabile nazbatii primesc de la Corneliu Vasilescu o lectie severa despre ceea ce inseamna disciplina estetica intr-un domeniu aparent supus celor mai dezordonate impulsuri.
Tablourile de mari dimensiuni expuse la Simeza, dar si sculpturile din lemn ne cuceresc prin cromatismul lor puternic, dar si bine temperat, prin ceea ce am numit o explo-zie a culorii, in spatele careia se afla mereu mana aceluia care reuseste sa stapaneasca asemenea furtuni. Este un bun exemplu al unei arte superioare care, desi nu se intoarce spre figurativism, stie sa „riste” estetic pentru a obtine mari satisfactii.
– La Galeria Orizont mai poate fi vizitata o expozitie de pictura si sculptura semnata de Judit si Mihai Balko, surprinzatoare prin sensurile simbolice si in acelasi timp prin stilistica simpla, deloc retorizanta, sugerand un fel de regresie spre un crestinism timpuriu, cand oamenii nu aveau nevoie de decoratii si ornamente pentru a-si pune in evidenta sentimentul religios. Nimic, deci, greoi sau impo-zant, emfatic sau grandilocvent. Dimpotriva. Artistii evolueaza intr-un spatiu minimal, dar fiecare lucrare a lor, fiecare gest artistic exprima o credinta profunda, din fericire deloc ideologizata. Natura statica cu pesti, alteori cu pesti si draperie sunt titulaturile care insotesc lucrari ciudate in care simbolul Domului, Ichtis, apare frecvent si chiar ca atare, vrand astfel sa demonstreze ca ceea ce fac artistii poarta o miza care depaseste spatiul monden al simezei. Ne frapeaza in egala masura mesele-altar reprezentate prin mijloace perfect austere. Pe asemenea mese, in mod oarecum neasteptat apare cate o pasare captiva sau ranita care complica semnificatia, ambiguizand deplin mesajul operei. Intreaga expozitie apartine unui registru sobru, ponderat, cu clara deschidere spre transcendent, fara ca aceasta sa subordoneze pana la anihilare suportul artistic propriu-zis.
– La Galeria Caminul Artei (parter) suntem intampinati de lucrarile de pictura si grafica ale unei artiste, Adriana Seitanescu, calduros recomandata de Alexandra Titu. Absolventa a Academiei de Arta, la clasa profesorului Ion Salisteanu, ea expune acum intr-un spatiu redus ca dimensiuni o multitudine de lucrari, ceea ce creeaza senzatia de maxima aglomerare. Tocmai din acest motiv, pentru a combate efectul de „perete tapetat”, lucrarile trebuie privite, admirate si judecate individual. Astfel, fiecare tablou este o bijuterie in sine. Atenta la detalii, dar fara a avea ambitii artizanale, artista realizeaza un fel de de conglomerat mama-copil-copac, ceea ce trimite gandul la o natura indumnezeita. Incorporandu-se, principiul spiritual ofera naturii o geometrie aparte, in asa fel incat ramurile copacilor nu mai cresc la intamplare, ci supunandu-se unei viziuni iconice. Cand mai si zarim intr-o tulpina cadranul unui ceas, perfect incastrat, suntem de-a dreptul derutati si intelegem ca artista nu e chiar atat de ortodoxa cum a parut la inceput.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă