Avensis este un model orientat cu toate puterile spre confort, nu spre reprize demente de viteză.
Două teste cu maşini japoneze într-o singură lună ar trebui să ducă la cel puţin o seară de vizionat filme în care luptători medievali stau încruntaţi minute în şir unii la alţii, căutând să se domine unul pe celălalt doar prin forţa minţii. Sunt chiar curios cum ar arăta o reclamă la Toyota Avensis făcută de Akira Kurosawa, dacă tot veni vorba.
Şi asta, pentru că Avensis este poate cea mai japoneză dintre japoneze, în tot ceea ce face. Pornind cu accentul pus pe siguranţa de cinci stele, continuând cu obsesia pentru fiabilitatea extremă şi terminând cu poziţionarea an de an în fruntea topurilor de satisfacţie auto. Însă asta înseamnă că poate veni la pachet şi cu minusurile tipice japonezelor. Să vedem. Avensis are mai multe motorizări, toate cu performanţe decente sau chiar bune pentru clasa medie. Cel mai puternic motor este 2.2 D-CAT, un diesel de 177 de cai care încearcă să îmbine forţa brută cu ecologia.
Luat la întrebări, motorul pare lent şi molcom raportat la foaia tehnică. Dar când ai realmente nevoie de el se trezeşte la viaţă şi îţi oferă un val de putere care te împinge rapid înainte: 400 Nm este cuplul maxim, disponibil integral între 2.000 şi 2.800 de ture, adică exact ce-ţi trebuie pentru a depăşi cam orice ai nevoie. Cele 8,5 secunde necesare pentru a prinde 100 km/h te-ar putea chiar face să crezi că ai un model sportiv sub tine, însă odată terminate depăşirile vei fi invitat să te linişteşti. În timp ce suspensiile înghit pe nemestecate orice cratere şi gropi li se oferă, trenul de rulare separă şoferul de lumea exterioară. Nu ai idee ce se întâmplă sub roţi, direcţia e prea moale, iar ruliul în viraje te va îmbia spre condus încet, nu spre reprize demente de viteză. E o maşină orientată cu toate puterile spre confort, nu spre sportivitate. Are acest plus, că dacă ţii morţiş să mergi tare, îţi oferă tot ce ai nevoie.
Sobru, sobru
Spuneam despre plusurile şi minusurile inerente unei maşini japoneze. Avensis punctează la ambele categorii: calitatea asamblării, calitatea materialelor şi absenţa zgomotelor din habitaclu o plasează în top. Dimpotrivă, griul închis al habitaclului i-ar putea întrista pe copii, iar scaunele îmbrăcate în piele, deşi confortabile, nu oferă suficient suport lateral. Spaţiul este suficient pentru cinci adulţi, dar nu excelează. În schimb, locurile de stocare sunt foarte bine dimensionate, iar portbagajul are peste 500 de litri, astfel încât într-un Avensis vor încăpea cu uşurinţă toate obiectele necesare unei familii la drum lung.
Echiparea Luxury aduce un sistem de navigaţie inutil în 90% din România şi un sistem audio care se aude doar bine, fără a excela. Rămân satisfacţia vizuală a indicatoarelor Optitron şi spaţiul de 10 GB oferit de consola multimedia, precum şi dotările specifice, între care tapiţeria din piele sau jantele de 18 inci. Cu un consum care în oraş nu trece de 8,8 l/100 km, iar în afară scade spre 7 l, Avensis se încadrează în zona de sus a preţurilor clasei medii, raportat la performanţe şi dotări: 33.473 de euro inclusiv TVA costă modelul D-CAT Luxury! Trebuie ţinut însă cont de valoarea bună de revânzare, precum şi cei cinci ani de garanţie cu limită de 160.000 km. Puternic, sigur pe el şi prietenos pentru familii, chiar dacă prea sobru, Avensis e un samurai greu de trecut cu vederea!
Date tehnice:
Toyota Avensis 2.2 D-CAT
Carburant: motorină
Cilindree: 2.231 cmc
Putere: 177 CP/3.600 rpm
Cuplul: 400 Nm/2.000-2.800 rpm
Cutie viteze: manuală, 6+1
Lungime: 4.695 mm
Lăţime: 1.810 mm
Înălţime: 1.480 mm
Ampatament: 2.700 mm
Portbagaj: 507 litri
Rezervor: 60 litri
Masă: 1.490 kg
Viteză maximă: 220 km/h
Acceleraţie (0-100 km/h): 8,5 s
Consum urban/extraurban/combinat: 7,4, 5,0, 5,9 (l/100km)
Emisii: 159 g/km (max.) Euro 5
Preţ model testat: 33.473 de euro