Nervi, fluieraturi si injuraturi printre dinti. Aceasta a fost imaginea primului miting organizat vreodata de patronii de hoteluri si de angajatii acestora. Peste 1.000 de persoane au marsaluit pe principalul bulevard al municipiului Constanta, exprimandu-si dezacordul fata de modul in care au fost atribuite plajele.
Protestatarii s-au strans in jurul orei 10.30 in fata Salii Sporturilor. Au fost prezenti directori de hotel, cameriste, valeti, ospatari, veniti direct de la munca, dar si aproximativ 200 de taximetristi si agenti economici, nemultumiti de faptul ca lipsa de turisti le provoaca pierderi financiare importante. Coloana s-a deplasat spre Prefectura Constanta, unde a stationat aproximativ o ora. Pancarde pe care se putea citi „Ati distrus litoralul… Cine ne va hrani copiii?”, „Stopati haosul din turism” si „Nu ne lasati pe drumuri” au fost purtate de manifestanti. O delegatie oficiala a fost primita de subprefectul Adrian Nicolaescu. „Darea in administrare a plajelor catre companii interesate in mod exclusiv de obtinerea profitului, lipsite de orice experienta in domeniul turismului, este o masura care afecteaza in mod major calitatea serviciilor pe care investitorii in industria turistica au posibilitatea sa le ofere”, au precizat reprezentantii Asociatiei Patronale Mamaia (APM) si ai Asociatiei Investitorilor din statiunea Venus. Andrei Trandafir, vicepresedintele APM, a declarat ca ingrijorarea in randul investitorilor este foarte mare si a facut un apel public catre autoritatile statului, sa colaboreze cu hotelierii si sa „realizeze ceea ce nu s-a realizat in ultimii 16 ani, adica o strategie unitara in domeniul turismului”. Protestatarii au cerut redarea de plajelor in administrarea unitatilor de cazare, eliminarea intermediarilor si stabilitate in politica si in masurile de dezvoltare a turismului. Conducerile celor doua asociatii au cerut interventia urgenta, decisa si imediata a presedintelui Romaniei, Traian Basescu, singurul, in opinia lor, sa rezolve aceasta criza. „Constanta este a ta / Basescu, nu ne uita!”, au scandat si oamenii adunati in fata Prefecturii. In cazul in care nu se va lua nici o masura, participantii la miting au declarat ca sunt pregatiti sa continue protestele. Prima masura ar putea fi atacarea la Curtea Constitutionala a Ordonantei 19/2006, prin care s-a reglementat inchirierea plajelor.
Dezastru fara egal
Sezonul estival a inceput demult, dar statiunile sunt aproape goale. Pentru prima data in istorie, patronii de hoteluri s-au aliat cu angajatii, pentru a cere o strategie coerenta in domeniu. Investitorii unitatilor de cazare de doua, trei sau patru stele, cei care detin restaurante, reprezentantii tour-operatorilor straini si cei ai agentiilor de turism au un singur cuvant pe buze: dezastru. Ingrijorarea este deplina. Mamaia, care anul trecut gemea de turisti, este acum pustie. Cativa oaspeti rataciti, care ajung mai mult in weekend, cauta din ochi un spatiu liber pe plaja. Locuri sunt destule, pentru ca preturile cerute pe un sezlong sunt exorbitante. Ofensiva bulgara a cucerit redute importante din randul turistilor romani. Vama Veche a devenit acum nu numai locul de refugiu al nonconformistilor care vor sa mai stea cu cortul pe plaja, ci, mai ales, punctul de trecere a frontierei spre Albena sau Nisipurile de Aur. Hotelierii bulgari, care in anii '80 luau lectii de la noi despre ce inseamna si cum se face turismul, au ajuns acum, la randul lor, sa dea lectii. Elevul a ajuns profesor. Dovada ca si-au facut bine temele sunt statiunile lor, deja pline cu turisti sositi din toate colturile Europei, in timp ce pe la noi bate vant de pustiu. Desi unii hotelieri incearca sa ascunda aceste realitati, pentru a mai atrage o bruma de vizitatori in unitatile de cazare pe care le detin, toti cei care pleaca o data in Bulgaria se intorc spunand ca acolo este altceva. Starea de fapt din Romania este cauzata de ani lungi de tranzitie paguboasa, in care privatizarea s-a facut tarziu, fara strategie (cuvant care revine obsedant). Hotelurile au fost cumparate de oameni care nu aveau nici in clin, nici in maneca cu turismul, ele fiind percepute ca pure investitii imobiliare. Si ne mai miram ca, la sfarsitul lui iunie, multe dintre ele sunt inchise! La fel s-a intamplat si cu plajele. Au fost luate de la hotelieri si, in urma unor licitatii despre care s-a spus ca au adresa precisa, au fost inchiriate de agenti economici a caror principala activitate este operarea de fier vechi in port. S-au scos la iveala documente potrivit carora acestia au inchiriat metrul patrat de plaja cu patru euro, dar au incercat sa-l subinchirieze, sub forma unor contracte de prestari servicii, la preturi de trei ori mai mari, desi practica este ilegala. Plajele au ajuns o afacere. Din pacate, una paguboasa pentru turist.
„Rechinii” internationali ne ataca
„Noi avem preturi la hotel de 32 de euro pentru sase zile de cazare. In plin sezon, sase zile costa 70 de euro. Conditiile oferite sunt de doua stele, camerele fiind dotate cu televizoare si bai. Nimeni nu vrea sa spuna asta. Exista o mafie care vrea sa puna mana pe turism, care cauta sa ascunda realitatea, pentru ca investitorii romani sa dea faliment. Deja au aparut pe litoral rechinii internationali, care simt oamenii care sunt in colaps financiar si le ofera preturi derizorii, sub orice critica, pentru a pune mana pe turismul romanesc”. Lucian Iftimie, patron de hotel, presedintele Asociatiei Investitorilor din statiunea Venus.
Preturile au luat-o razna
„Exista solutii pentru hotelierii romani. Solutia este exact acolo sus, unde toti ar fi trebuit sa gaseasca o solutie pana acum care sa vina in intampinarea necesitatilor clientului, pentru ca in final scopul este sa-l multumesti pe acel om, ca sa mai vina. Este nevoie de o strategie a turismului, care insa lipseste. Strategia inglobeaza si segmentul plajelor. Romania mai are o problema, si anume faptul ca nu este competitiva. Din punctul meu de vedere, al tour-operatorului, ceea ce s-a intamplat cu plajele duce la o si mai mare lipsa de competitivitate a turismului de pe litoralul romanesc, deoarece pretul pe care hotelierul va trebui sa-l plateasca pentru fiecare metru de plaja se va reflecta automat in pretul pe pat, pe care hotelierul mi-l va cere pentru clientul meu. Anul acesta deja nu suntem competitivi, fapt care se vede in teritoriu. Anul viitor, pur si simplu am „sarit” din peisaj”. Ciprian Popescu – reprezentantul tour-operatorului TUI in Romania.
Parcarea, cat cazarea
„Vrem sa ni se dea inapoi obiectul muncii. Ni s-au luat parcarile, ni s-a luat plaja, mai urmeaza sa ni se ia si hotelurile si apoi sa ne intrebam unde sunt turistii. Problemele se pot rezolva insa repede. Din pacate, toate taxele care s-au introdus se reflecta in pretul camerei. Mie nu-mi da nimeni bani de-acasa ca sa platesc taxele. Trebuie insa sa stiti ca, pe riscul nostru, am instituit preturi foarte mici. De exemplu, am avut paturi si cu 100.000 de lei vechi, si cu 150.000 de lei, desi numai parcarea automobilului era de 150.000 de lei, iar pe plaja sezlongurile costa tot 150.000 de lei”. Dumitru Ivanescu, administrator hotel Doina, Mamaia.
Haos general
„Suntem in haos. Daca lucrurile erau lasate asa cum trebuia, plajele erau gata la timp, iar turistii nu erau atat de dezorganizati. Problemele Ministerului Mediului sunt inundatiile. Imixtiunea sa in problemele de turism a creat ceea ce se intampla. Noi solicitam urgent o strategie reala, care sa plece de la raportul de tara, ce recunoaste potentialul turistic al Romaniei. Turismul trebuie sa fie condus de persoane capabile, care sa se implice. Turismului de pe litoral trebuie sa i se creeze conditii speciale, pentru ca el are 42% din spatiile de cazare din intreaga tara. Toata Constanta are nevoie de forta de munca. Sunt unitati nedeschise din cauza degringoladei create si oamenii nu au cum sa-si mai asigure existenta”. Angela Zahiu, director Best Western Savoy.
Strategia ANT, bataie de joc
„Ne-am saturat de 16 ani de experiente cu turismul romanesc. Este ca si cand administram sedative unui organism bolnav, fara sa stim exact ceea ce are acesta. Trebuie sa se ia o decizie ferma. Ne trebuie o strategie coerenta si unitara, dublata de responsabilitatea manageriala a celor care ne conduc. Nu vrem lamentari, nici justificari, ci actiuni concrete. Se poate! Tarile care s-au dezvoltat au dovedit acest lucru. Turismul este componenta economica cea mai rentabila in lume. Noi avem un potential fantastic, probat de organisme internationale. Nu avem nevoie decat de o strategie care sa tina cont de absolut toti factorii implicati, nu sa facem experiente de genul camere video amplasate pe plaja, de genul plaje luate de la hotelieri si date la intermediari. Nu vrem aducerea turismului de litoral in intuneric. Am discutat cu Ovidiu Iuliu Marian (n.r. presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism), care a incercat sa-si salveze reputatia spunand ca lucreaza la o strategie. Este bataie de joc acea asa-zisa strategie care se refera la cainii vagabonzi si la ce ora se inchid discotecile. Noi avem nevoie de o strategie unitara, facuta de un organism international, care a fost aplicata cu succes in alte tari”. Dumitru Becsenescu – director RIU Fantasy Beach.
Mai rau ca in Valea Jiului
„Am lucrat in cadrul combinatului minier. Am fost disponibilizat, dar n-am stat la mila Guvernului sa cersesc ajutoare. Am venit in Constanta la inceputul anului sa-mi caut un loc de munca. Am trei copii. Fata e studenta, nici macar nu am strans bani sa-i platesc facultatea. Au distrus Valea Jiului, vor sa distruga si litoralul. Guvernul asta a distrus mineritul in totalitate, vrea sa distruga si plajele. Am fost si in Italia, tot dupa un loc de munca. Fata de ei, avem o plaja minunata. Politica insa e de vina. Se apropie cumva alegerile anticipate? Cine mai vrea sa se imbogateasca?” Mircea Neda, fost miner, actual lucrator in turism.
Turisti bolnavi
„In acest moment, 70% din personalul angajat in turism nu este la lucru, in primul rand din cauza modului in care au fost inchiriate plajele, in al doilea rand pentru ca la ora actuala inca se construieste, iar turistii sunt nemultumiti. La hotelul pe care il detin, turistii sunt izgoniti de pe plaja, li se cer 600.000 de lei pentru fiecare familie pentru a sta pe plaja. In plus, ni s-a promis ca 20% din plaje vor fi libere, pentru cei care nu folosesc sezlongurile, dar acest spatiu este lasat chiar pe malul marii, astfel incat turistul care vine la mare pleaca acasa mai bolnav decat a venit”. Ageacai Saladin – presedintele Asociatiei Patronale Mamaia.
Solidaritate
„Agentiile de turism s-au solidarizat cu actiunile hotelierilor. Este o actiune care se doreste a fi un semnal de alarma. In acest moment, turismul de pe litoral este intr-o stare jalnica. Daca facem un tur al statiunilor, vom vedea ca gradul de ocupare este in prezent sub 30%, ceea ce este deosebit de grav. Nu este numai problema hotelierilor, este si problema agentiilor de turism, este problema constantenilor, care vor sa traiasca si din turism, asa cum se intampla in tarile civilizate care au un potential turistic ridicat. Din acest punct de vedere, suntem total alaturi de aceasta miscare. Este pentru prima data cand lucratorii din turism, in loc sa-si vada de treaba in agentii, in hoteluri, pe plaja sau pe terase, au iesit in strada. Este un semnal deosebit de grav”. Corina Martin – presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, regiunea Sud-Est.