Compania aeriană a anunțat că va deschide o bază în Capitală, urmând ca de la 1 noiembrie să aducă trei aeronave noi la Otopeni. Compania a reiterat anunțul făcut în ianuarie și a spus că dorește să spargă monopolul TAROM pe ruta București-Timișoara.
Şeful companiei irlandeze, Michael O’Leary, a venit la București pentru prima dată în ultimii 20 de ani, pentru a anunța planurile celei mai mari companii low cost pe piața europeană. În stilul caracteristic, a început conferința într-un ton amuzant: «Șșșșhhhh», a șoptit O’Leary, adresându-se jurnaliștilor prezenți la eveniment și care încă se foiau să-și găsească locurile, luați prin surprindere de intrarea rapidă a directorului companiei. „Suntem Ryanair, deci ne place să începem la timp“, a continuat acesta, râzând complice și gândindu-se că evenimentul începe cu zece minute mai târziu.
Michael O’Leary nu a adus neapărat noutăți în fața presei, pentru că detaliile legate de bazele de la București și Timișoara se cunoșteau deja. Se așteptau noi rute. „Pentru această toamnă vom adăuga doar zborurile spre Timișoara“, a precizat CEO-ul companiei. Zborurile pe ruta internă nu pot fi încă rezervate online, însă clienții vor avea acces la acestea în maximum trei săptămâni, începând de astăzi. „Dacă vor urma alte destinații, vor fi operate abia din vara lui 2017.“ Orarul de vară pentru anul viitor debutează pe 27 martie 2017, deci în toamnă compania este așteptată să facă noi anunțuri. “Suntem fericiți să anunțăm o nouă bază la București, începând cu 30 octombrie, cu 3 aeronave bazate, ce vor aduce Aeroportului București un trafic de 1,4 milioane de clienți pe an și vor susține peste 1,000 de locuri de muncă. La București, Ryanair va avea o creștere de 75% și va investi 300 milioane de dolari“, a declarat Michael O’Leary.
Sacii de bani ai irlandezilor
Prima companie din lume care a transportat peste 100 milioane de pasageri în decursul a 12 luni – (101,4 milioane) – anunţa la 1 februarie că profitul pe al treilea trimestru al anului trecut este de 110 milioane de euro, mai mult decât dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Această creştere, combinată cu prețul petrolului –
ajuns la un minim istoric, va permite companiei irlandeze să își extindă în perioada 2016-2017 operațiunile și în piețele unde până acum a activat sporadic sau a avut tentative eșuate. Petrolul se comercializează acum la aproximativ 30 de dolari pentru un baril, în timp ce în februarie 2012 același baril costa aproximativ 140 de dolari. Oficialii companiei au spus, în cadrul unei conferințe de presă de la începutul lunii februarie, că stocul de combustibil pentru anul 2017 este deja negociat în proporție de 95%.
Procesul se numește “hedging“ în aviație și permite operatorilor aerieni să achiziționeze cantități foarte mari de kerosen, în avans, la prețurile din momentul negocierii. Compania vrea să extindă beneficiile prețului mic al petrolului și pentru 2018, având un necesar de aproximativ 65% din necesarul acestui an deja negociat. Astfel, compania va putea continuu scăderea tarifelor pe rutele operate.
Încercarea României cu degetul
Ryanair a mai încercat operarea din România către o serie de desti-nații europene, orientându-se către aeroporturi de unde companiile cu o cotă mare de piață (Tarom, Blue Air și Wizzair) nu operau la momentul respectiv. La finalul lui 2007 oficialii companiei anunțau lansarea unei curse directe între Arad și Milano Bergamo și a unui zbor între Constanța și Pisa, începând cu 1 martie 2008. Întrebați la acel moment dacă se gândesc și la operarea unor rute din București, oficialii companiei spuneau că nu se gândesc la acest lucru, acuzând taxele mari de pe cele două aeroporturi, Otopeni și Băneasa (aeroportul „low-cost“ era utilizat de companiile Blue Air, Wizzair, MyAir și SkyEurope, care operau o varietate de rute la momentul respectiv). Numai după cinci luni cursele au fost suspendate din Arad, compania acuzând taxele de aeroport mari și lipsa suportului din partea autorităților locale. La nici doi ani distanță, compania a renunțat și la cea de-a doua cursă pe care o opera din România. Ulterior, prin 2009, operatorul a mai încercat piața românească cu zboruri din Constanța spre Bologna, Milano Bergamo și (din nou) Pisa, ultimele două rezistând până la finalul sezonului estival din 2014.
În prezent compania nu mai operează nici un zbor de pe aeroportul constănțean. În 2013, operatorul anunța realizarea unui „parteneriat strategic încheiat de companie, pe o perioadă de cinci ani“ cu Aeroportul Internaţional „Transilvania“ din Târgu Mureş, anunțând și lansarea de zboruri către Bruxelles şi Pisa.
Cei cinci ani nu s-au scurs încă, însă parteneriatul nu a rezistat. Rămâne de văzut care sunt anunțurile companiei în ceea ce privește piața locală. Cert este că pentru prima dată Ryanair intră destul de serios pe o piață controlată de Wizzair, Blueair și
Tarom.
SFATURI
Ce trebuie să facă TAROM
„Ryanair nu ar fi reușit sa fie ceea ce este astăzi fără Tarom, fără inginerii săi“, recunoaște directorul celei mai mari companii low-cost din Europa, companie care în perioada 1986-1994 a utilizat șase aeronave închiriate de la TAROM pentru a-și dezvolta business-ul. Despre condițiile actuale de piață, acesta spune că este greu pentru TAROM să reziste în actualele condiții de piață. „Trebuie să-și găsească o intrare într-una dintre cele trei mari alianțe globale AIrFrance-KLM, AIG (n.a. – compania care deține British Airways, Iberia și
Vueling) sau grupul Lufthansa (n.a. – Lufthansa, Austrian și Swiss), altfel nu vor rezista mai mult de 10 ani“, a afirmat Michael O’Leary.