Bulgarii s-au mișcat „mai cu talent” decât noi la atragerea de fonduri europene. Sofia are metrou la aeroport, Otopeniul, o haltă-n câmp

Ca români, avem mereu tendinţa de a-i ironiza pe bulgari. O simplă deplasare la Sofia ne va face invidioşi pe ce au reuşi bulgarii în materie de transport public

Share

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 30.03.2017 - 00:01

Ca români, avem mereu tendinţa de a-i ironiza pe bulgari. O simplă deplasare la Sofia ne va face invidioşi pe ce au reuşi bulgarii în materie de transport public. Bulgarii au inaugurat prima linie de metrou în 1998, iar românii în 1979.

Pe vremea lui Todor Jivkov, în capitala Bulgariei nu exista transport subteran, Lucrurile au rămas neschimbate şi în anii 90, când transportul public era asigurat exclusiv de autobuze, tramvaie şi troleibuze.

Apoi, constatând că traficul rutier este în continuă creştere, municipalitatea din Sofia a ajuns la concluzia că singura soluţie este construcţia unor linii de metrou, iar pe 28 ianuarie 1998 a fost inaugurat primul tronson, cu o lungime de 6,5 km şi cinci staţii. Linia 1 de metrou a fost extinsă treptat, iar apoi s-a trecut la construcţia Liniei 2.

Aceasta a fost realizată cu fonduri europene, în numai trei ani de zile, motiv pentru care una dintre staţii a fost denumită „Uniunea Europeană”. Spre comparaţie, Magistrala 5 de metrou din Bucureşti, Eroilor-Drumul Taberei, va fi gata, în cele mai optimiste scenarii, abia în a doua jumătate a anului viitor, după şapte ani de zile de la începerea lucrărilor. 

Şi, revenind la Linia 1 din Sofia, în urmă cu doi ani, aceasta a fost extinsă până la aeroport. Asta în vreme ce la Bucureşti un credit contractat de statul român în 2010 de la Banca de Dezvoltare a Japoniei (JICA), în urma lobby-ului susţinut făcut de preşedintele de la acea vreme, Traian Băsescu, pentru construcţia Magistralei 6, 1 Mai-Aeroport Henri Coandă, zace -nefolosit. 

Nu numai că în aceşti şapte ani ar fi fost gata linia de metrou până la Otopeni, dar neutilizarea creditului JICA de 320 milioane de euro a atras penalizări de aproximativ 400.000 de euro pe an. 

Între timp, singura conexiune de transport public cât de cât decentă a Bucureştiului cu aeroportul este Henri Coandă Expres, trenul inaugurat în 2009. 
Numai că de la inaugurare şi până acum nu s-a făcut mai nimic pentru aducerea conexiunii feroviare lângă aerogară, călătorii fiind lăsaţi de tren la o haltă construită în câmp, de unde sunt preluaţi de microbuzele CFR Călători. Abia acum se lucrează la o subtraversare a DN 1 de către linia ferată, care, potrivit asigurărilor date „României libere“ de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, va ajunge în faţa aeroportului abia la finele lui 2019. 

Liniile „expres“ ale RATB, transformate în rate de Otopeni

RATB operează două linii aşa-zise „expres” care leagă aeroportul de Gara de Nord (780) şi respectiv Piaţa Unirii (783). Aşa-zise pentru că liniile respective numai expres nu sunt, din moment ce au patru staţii doar în Otopeni, de unde călătorii se urcă fără să valideze, aşa că plătitorii (3,5 lei pe călătorie) de la aeroport ajung să stea super-înghesuiţi. 

În Sofia, ce-i drept, trans-portul public este mult mai scump decât în Bucureşti. Biletul unic de transport în capitala Bulgariei (ceea ce la noi nu există nici în -momentul de faţă) costă 1,6 leva (aproape 4 lei), faţă de 1,3 lei la RATB şi, în medie, 2 lei la Metrorex. La bulgari, tot transportul subteran este singura variantă decentă, din moment ce pe străzile Sofiei pot fi văzute în continuare autobuze şi troleibuze cu peste 20 de ani vechime, iar tramvaiele au vârste chiar mai respectabile. 

Compania Metropolitan, aflată în subordinea Primăriei Sofia, care gestionează atât transportul de suprafaţă, cât şi metroul, a făcut ceva achiziţii de autobuze şi troleibuze, a făcut ceva eforturi în ultimii ani. Cu toate acestea, 60% din mijloacele de transport de suprafaţă sunt în continuare vechi.   

INVESTIȚIE. Gara din Sofia, modernizată cu bani de la UE

Gara de Nord din Bucureşti este monument istoric. Gara Centrală din Sofia a fost construită în perioada comunistă, având arhitectură sovietică. Şi totuşi, aceasta din urmă a fost modernizată, tot cu fonduri europene, aşa că acum are un aspect modern, cu scări rulante şi tabele electronice. La Bucureşti, în gara centrală a oraşului poţi vedea la tot pasul  tarabe cu vânzători de şosete şi chiloţi chinezeşti, ca să nu mai vorbim de mizeria prezentă la tot pasul. În pas cu vremurile, bulgarii au trecut de la francofonie la engleză, aşa că pe frontispiciu scrie acum „Sofia Central Station”, în loc de „Gare Centrale Sofia”, ca acum 20 de ani.

Citește totul despre:

Comentarii