Renumitul pictor Stefan Caltia, fost elev al maestrilor Corneliu Baba si Iulius Popper, revine la Cluj-Napoca, la Muzeul de Arta, cu o expozitie intitulata „Vanzatorul de aripi”. Eveniment artistic in premiera nationala, organizat de „Galeria Posibila”, condusa de fiul artistului plastic, curatorul Matei Caltia, a atras inca din prima zi, respectiv sambata, iubitori ai picturilor lui Caltia.
„Este o propunere unica in Romania, aceasta expozitie”, a spus fiul pictorului, fiind cea de-a patra „personala” organizata de „Galeria Posibila” in Romania. „Ingerul care vinde visuri”, „calatoria discipolului pe drumul cunoasterii onirice” – sunt doua teme pe care artistul le ofera intr-un periplu de imagine-simbol ce ilustreaza fragmente din opera sa artistica. „Sunt lucrari realizate in anul 2006, alaturi de altele concepute cu mai bine de 20 de ani in urma si ne bucuram sa oferim publicului ocazia de a (re)vedea picturi semnate de Stefan Caltia ce provin din colectii private. Expozitia propune o selectie dintre lucrarile sale esentiale, dar si o prezentare a demersului sau artistic din acest an”, a mai spus Matei Caltia.
Pictorul se bucura de recunoastere nu numai in tara, ci si peste hotare, lucrarile sale figurand pe simezele Muzeului National de Arta Contemporana din Norvegia sau al celui de Arta Fantastica din Gruyeres, (Elvetia), avand si de o cota importanta in cadrul vanzarilor de arta contemporana romaneasca.
Stefan Caltia ocupa un loc aparte in portofoliul pictorilor de origine transilvana. Trecut din Tara Fagarasului peste munti, artistul plastic nu pregeta sa aduca in fata publicului doar simple imagini ce produc doar senzatii cromatice, ci un univers care transpune privitorul intr-o stare aparte. E mai mult decat o poveste a inorogului sau a ingerului care-si vinde aripile pe post de visuri.
Evenimentul de la Muzeul de Arta din Cluj-Napoca scoate in evidenta un doar un discurs despre spatiul spiritual transilvan, un spatiu idealizat, ci mai degraba unul asezat, dupa cum a remarcat maestrul. Transilvania este un punct de plecare spre o lume care incearca o reflexie a realitatii, prin intermediul micilor sau marilor monstri, unii la propriu, altii la figurat.
„Cazanul fier” si „Restauratia” sunt doua dintre lucrari care ilustreaza o lume de dinainte si de dupa bariera anului 1989. Regnul animal este doar pretextul pentru un discurs artistic cu tenta vadit politica. Pictura lui fantastica este ca o poveste, ca o calatorie a inorogului spre lumea de dincolo de orizont. Clasa de maestru se vede nu doar dupa tusa artistica, ci mai ales dupa genul cromatic abordat si dupa aparent simpla poveste din care ni se descopera felurite talcuri nascute din experientele reale ale artistului. Expozitia va ramane deschisa pana in 17 decembrie.