Directia Generala a Finantelor Publice Constanta aduce precizari in legatura cu acordarea deducerii din venitul anual global a primei de asigurare. O intrebare adresata de contribuabilii constanteni este daca, in cazul unei locuinte de domiciliu detinuta in baza unui act de vanzare-cumparare sub semnatura privata neautentificat, pentru care se plateste impozit pe cladiri pe numele detinatorului, acesta beneficiaza de facilitati fiscale si ce acte pot fi luate in considerare.
Specialistii din Finante au identificat sase situatii distincte. Referitor la extrasul de Carte Funciara, functia juridica a cadastrului general se realizeaza prin identificarea proprietarului pe baza actului de proprietate si prin inscrierea in cartea funciara.
Totodata, dreptul de proprietate asupra unui imobil se va inscrie in cartea funciara pe baza actului prin care s-a constituit ori s-a transmis in mod valabil. Astfel, la cerere se vor elibera extrase, certificate sau copii certificate conform cu originalul de pe cartile funciare, planuri sau inscrisuri, extrasul de Carte Funciara va fi avut in vedere la dovada dreptului de proprietate asupra imobilului, alaturi de actul de proprietate in baza caruia s-a realizat inscrierea, conform legii, in Cartea Funciara.
Pentru casele construite in regie proprie
In ceea ce priveste contractul de vanzare-cumparare autentificat de notar, acesta este un document care atesta clar proprietatea asupra imobilului pentru care se solicita deducerea cheltuielilor de reabilitare.
DGFP Constanta precizeaza ca autorizatia de construire constituie actul de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor prevazute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea constructiilor. In cazul constructiilor ridicate in regie proprie, se apreciaza ca dovada dreptului de proprietate asupra acestora se poate realiza prin prezentarea autorizatiei de constructie, a procesului-verbal de receptie finala a constructiilor, precum si de extrasul de Carte Funciara care sa ateste inscrierea dreptului de proprietate asupra constructiei locuinta de domiciliu a persoanei care solicita deducerea in discutie.
Drepturile mostenitorilor
Certificatul de mostenitor, care cuprinde constatarile referitoare la masa succesorala, numarul si calitatea mostenitorilor si cotele ce le revin din patrimoniul defunctului, poate fi primit ca document care sa ateste dreptul de proprietate al persoanei care solicita deducerea cheltuielilor de reabilitare a locuintei de domiciliu, insa nu poate fi primit ca document justificativ care sa ateste dreptul de proprietate al unei persoane. Certificatul de calitate de mostenitor se emite doar in cazul in care nu s-a facut dovada existentei unor bunuri in patrimoniul defunctului ori determinarea acestora necesita operatiuni de durata si mostenitorii solicita sa li se stabileasca numai calitatea.
Donatia poate insemna proprietate
Contractul de donatie reprezinta un mod de dobandire a dreptului de proprietate asupra unor bunuri, cu conditia sa fie incheiat prin act autentic conform art. 813 Cod civil. In ceea ce priveste adeverinta de rol de la primarie, precum si certificatul fiscal privind impozitele si taxele locale in cazul persoanelor fizice pentru anul 2005, acestea nu constituie titluri de proprietate. Astfel, prin certificat se intelege documentul prin care se confirma exactitatea sau realitatea unui fapt ori se atesta o anumita calitate in vederea valorificarii anumitor drepturi de catre persoana care solicita eliberarea acestuia, iar prin adeverinta se intelege documentul prin care se atesta un drept sau un fapt.
Dovezi de la Fisc
Reprezentantii DGFP Constanta anunta ca, tinand seama de aceste precizari, pot fi primite ca acte de proprietate urmatoarele documente, incheiate ori emise potrivit legii, contractul de vanzare-cumparare, inclusiv cel cu clauza de intretinere, contractul de donatie, contractul de schimb, hotararea judecatoreasca irevocabila, certificatul de mostenitor, actul de partaj voluntar, actul de adjudecare, alte acte prevazute de lege.
Cu toate acestea, pentru a se verifica daca bunul imobil respectiv nu a fost instrainat, este necesar a se prezenta, pe langa actele de proprietate si, dupa caz, un extras de Carte Funciara si/sau certificatul fiscal privind impozitele si taxele locale si adeverinta emisa de primarie din care sa rezulte clar titularul dreptului de proprietate, si, dupa caz, perioada in care acesta a detinut imobilul in proprietate. In cazul in care locuinta de domiciliu a fost construita in regie proprie, consideram necesar a se prezenta autorizatia de construire, procesul-verbal de receptie finala, precum si un extras de Carte Funciara.