22.2 C
Bucureศ™ti
duminicฤƒ, 6 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialRegionalizฤƒm sau nu? De ce au succes modelele proaste รฎn Romรขnia

Regionalizฤƒm sau nu? De ce au succes modelele proaste รฎn Romรขnia

România este o ลฃarฤƒ profund coruptฤƒ.

De aceea, menลฃinerea ei pe ลŸina greลŸitฤƒ, care-i duce pe cei mai mulลฃi în prฤƒpastie, dar îi cocoลฃeazฤƒ pe doar câลฃiva pe cele mai înalte culmi ale succesului, a fost o prioritate pentru „bฤƒieลฃii deลŸtepลฃi” în cea mai mare parte a secolului XX ลŸi, nici o surprizฤƒ, rฤƒmâne de actualitate.

Corupลฃiei sistemice îi „datorฤƒm” 99% din rezistenลฃa la reformฤƒ, indiferent de sector, restul de 1% putând fi atribuit prostiei. Când, totuลŸi, s-a pus problema de a da startul unor timide reforme, tot corupลฃiei sistemice i-am „datorat”, ลŸi tot în proporลฃie 99%, caracterul de faลฃadฤƒ al schimbฤƒrilor. Restul de 1% poate fi, în continuare, atribuit prostiei.

Decidenลฃii de la BucureลŸti ลŸi din conducerea judeลฃelor au avut astfel tot interesul sฤƒ impunฤƒ proiecte, legi ลŸi strategii de administrare a statului, cel mai adesea, cu sfidarea logicii, a recomandฤƒrilor fฤƒcute de organisme internaลฃionale avizate, inclusiv cu sfidarea evidenลฃei, adicฤƒ a modelelor funcลฃionale din statele civilizate.

Totul s-a petrecut sub cinica devizฤƒ – „nici un pas prost fฤƒrฤƒ rost”. 

Cam aลŸa au stat lucrurile ลŸi cu forma ลŸi reforma administrativฤƒ a României.

Cel puลฃin din 1990 încoace, împฤƒrลฃirea în cele 41 de judeลฃe a subminat decisiv ลŸansele unei dezvoltฤƒri coerente ลŸi a reuลŸit, în plus, sฤƒ punฤƒ la bฤƒtaie terenul potrivit pe care s-au ลฃesut puternice reลฃele de corupลฃie.

Judeลฃ cu judeลฃ, acestea au preluat controlul teritoriului ลŸi au dosit în buzunare veto-ul pentru orice decizie majorฤƒ, chiar dacฤƒ s-ar dovedi utilฤƒ.

Întreลฃinutul haos instituลฃional ลŸi influenลฃa subteranฤƒ a baronilor ลŸi baroneลฃilor locali s-a construit pe o infrastructurฤƒ parazitarฤƒ, formatฤƒ din zeci de prefecturi ลŸi de consilii judeลฃene, populatฤƒ cu peste 1000 de astfel de consilieri ลŸi strangulatฤƒ cu sute de direcลฃii ลŸi agenลฃii judeลฃene.

Per ansamblu, tot atâtea fisuri în procesul de decizie ลŸi de organizare a fluxurilor financiare care pornesc dinspre bugetul central ลŸi cele locale. 

Aparatul greoi care s-a dezvoltat în timp pe seama celor 41 de judeลฃe nu a semฤƒnat nicidecum cu ideea unei descentralizฤƒri autentice, ci cu o planificatฤƒ operaลฃiune de drenare a banului public, tocmai prin facilitarea creฤƒrii polilor locali de influenลฃฤƒ ลŸi a parteneriatelor reciproc avantajoase dintre politicieni, oameni de afaceri, funcลฃionari ลŸi magistraลฃi locali.

Totul s-a produs cu atât mai uลŸor cu cât 41 de judeลฃe pentru o suprafaลฃฤƒ ca a României înseamnฤƒ exagerat de mult, iar cu cât judeลฃul este mai mic, cu atât devine mai ermetic, deci mai puลฃin transparent.

Cele de mai sus nu ar trebui sฤƒ mai reprezinte un secret pentru nimeni în zilele noastre ลŸi cu atât mai puลฃin pentru oamenii politici din România anului 2011.

Din contrฤƒ, sunt sigur cฤƒ mulลฃi dintre aceลŸtia sunt deja conลŸtienลฃi cฤƒ sistemul actual o fi bun pentru interesele meschine, dar prost pentru interesul naลฃional.

Europa, cel puลฃin, ne-o spune cu fiecare an tot mai apฤƒsat ลŸi ne aratฤƒ cum, perpetuându-l, am pierdut ลŸi vom mai pierde accesul la miliarde ลŸi miliarde de euro din fondurile UE.

Singura soluลฃie, reorganizarea administrativฤƒ a teritoriului, a stat însฤƒ tot timpul la îndemânฤƒ.

De ce nu s-a întâmplat nimic pânฤƒ acum, chiar dacฤƒ de atâลฃia ani avem, spre exemplu, un model funcลฃional, dar fฤƒrฤƒ statut juridic, de opt regiuni de dezvoltare?

De ce nu a demolat nimeni judeลฃele, mici ลŸi peste 40 la numฤƒr, cât timp pe structura regiunilor de dezvoltare se acceseazฤƒ totuลŸi bani europeni pentru proiecte care, realizate pe un asemenea tipar, capฤƒtฤƒ în sfârลŸit o anvergurฤƒ publicฤƒ apropiatฤƒ de standardele cerute la Bruxelles?

De ce nu a fost demantelat pânฤƒ acum pฤƒienjeniลŸul local de instituลฃii, aleลŸi ลŸi funcลฃionari ai statului – mulลฃi, corupลฃi, ineficienลฃi – pentru a pune în loc un sistem flexibil, mai simplu, mai eficient?

Ei bine, amânarea din ultimul deceniu a reorganizฤƒrii administrative a României pe câteva regiuni este tocmai proba influenลฃei nocive pe care a cฤƒpฤƒtat-o baronetul local în partide,  în Parlament, în Guvern. 

Cele mai citite

Studentฤƒ cazatฤƒ รฎn regie, muศ™catฤƒ de ploศ™niศ›e. A ajuns la spital

Octavian Berceanu, fostul ศ™ef al Gฤƒrzii Naศ›ionale de Mediu, a publicat imagini pe contul sฤƒu de Facebook cu o studentฤƒ cazatฤƒ la un cฤƒmin...

Plaja din Constanศ›a, รฎn top 15 cele mai relaxante plaje din Europa

Clasamentul a fost realizat, รฎn urma recenziilor de cฤƒlฤƒtorie ale turiศ™tilor Studiul realizat de SpaSeekers.com a numฤƒrat de cรขte ori cuvรขntul โ€žrelaxareโ€ a fost menศ›ionat...

Cod portocaliu ศ™i risc de viituri pe mai multe bazine hidrografice

Din aceastฤƒ searฤƒ, de la ora 18:00 ศ™i pรขnฤƒ luni, la ora 10:00, este cod portocaliu pe rรขuri din bazinele Siret ลŸi Prutย  Hidrologii anunลฃฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ