Românii sunt de douฤ feluri: cei care înลalฤ Fiscul ลi cei care sunt înลelaลฃi de el. O a treia categorie, cea în care relaลฃia e corectฤ, contractualฤ, bazatฤ pe încrederea cฤ ne facem servicii reciproc, nu existฤ. Crearea ei ar fi însemnat adevฤrata reformฤ a statului. Dar nu suntem pe calea cea bunฤ.
Cu Ordonanลฃa 58/2010 Guvernul s-a purtat ca un ลฃฤran beลฃiv, stฤpân al unei mârลฃoage costelive, care în fiecare zi întârzie când urcฤ dealul de tare ce gâfâie, ลi cฤruia, ca sฤ recupereze pierderea, îi vine ideea sฤ încarce cฤruลฃa de douฤ ori mai mult. Mintea beลฃivului cea de pe urmฤ! Bine cฤ se confruntฤ toatฤ lumea în proiecte de introdus noi taxe ลi complicat pe cele vechi, în speranลฃa cฤ vor rezolva finanลฃele statului. De fapt, competiลฃia între Ponta, care vrea sฤ revinฤ la o taxฤ pe venit progresivฤ, ba chiar una cu deductibilitฤลฃi, ลi Boc, care a bฤtut recordul la impozite redundante, se rezumฤ la cine pune mai mulลฃi saci în cฤruลฃฤ. ฤia mai mici au ลi ei ideile lor. Nu am putea, la o adicฤ, crea un stimulent pentru ลฃฤran? De exemplu, dacฤ ajunge mai repede sus, îi mai dฤm o votcฤ micฤ? La rigoare, hai sฤ i-o dฤm înainte, ca sฤ pocneascฤ mai dihai din bici!
Ca sฤ pricepem de ce Fiscul nostru subperformeazฤ, deci colecteazฤ cu vreo treime mai puลฃin decât ar trebui, e cazul sฤ ieลim din lumea cifrelor ลi sฤ îi facem o vizitฤ lui, Fiscului. Eu l-am vizitat acum vreo câลฃiva ani, când i-au trimis o scrisoare oficialฤ ลi personalizatฤ bฤrbatului meu cฤ i-au luat niลte bani în plus ลi cฤ vor sฤ îi dea înapoi. Eu m-am opus unei vizite, suma fiind micฤ. Fiind însฤ ลoferul familiei, am sfârลit prin a ajunge acolo, vreo zece funcลฃionari într-o camerฤ în care nimeni nu ลtia despre ce e vorba ลi nimeni nu recunoลtea sฤ fi trimis respectivul document – indescifrabil semnat, desigur. Dupฤ o enormฤ pierdere de timp în care am cules jelanii ลi mulลฃumiri cฤ SAR a contribuit la introducerea cotei unice („Vฤ daลฃi seama ce greu era înainte? Vai de capul nostru, ลtiลฃi cât suntem plฤtiลฃi?”), s-au hotฤrât cฤ a fost o eroare, Fiscul nu îi datora bani ลi nici nu s-au ostenit sฤ anuleze hârtia cu pricina. L-am dus dezamฤgit acasฤ. Anul ฤsta i-a venit însฤ o hârtie care îl anunลฃฤ cฤ de fapt el le datora lor bani în acel an ลi sฤ facฤ bine sฤ li-i dea, o altฤ sumฤ tot micฤ, la care au adฤugat însฤ penalitฤลฃile aferente celor cinci ani în care nu ลi-au dat seama de acest lucru, care sunt ceva mai semnificative. În ultimul an, de când trebuie sฤ facฤ rost musai de bani, au trimis la mii de oameni anunลฃuri de astea, cu „regularizฤri” din urmฤ – cu alte cuvinte, forme de rechiziลฃie nejustificatฤ, care sฤ le mai umple buzunarele uลor ลi fฤrฤ efort. Nu explicฤ nicฤieri ce regularizeazฤ, nu sunt în stare sฤ explice unde au fost în ultimii cinci ani sau sฤ dea mฤcar un print, invocând fiลiere mistice de calculator la care doar ei au acces, ลi, evident, la un proces ar pierde.
Asta nu e unica istorie care explicฤ de ce colectarea e cum e. De exemplu, Primฤria Bucureลti sub mandatul Bฤsescu-Videanu nu a numit doi ani pe cineva care sฤ colecteze ratele rezultate din consolidarea blocurilor cu bulinฤ roลie, fiind o situaลฃie nouฤ. Când a fost numit unul, pe lângฤ cฤ ne-a dat la toลฃi un cont greลit în trezorerie, pe lângฤ cฤ a trebuit sฤ dau telefoane la contabilul-ลef sฤ nu îmi dea banii înapoi cฤ îi plฤtisem eu rata soลฃului meu, legal, din contul meu bancar (!), a aplicat ลi penalitฤลฃi pe doi ani cฤ nu au fost plฤtite ratele înainte sฤ fi deschis ei contul, iar de atunci nu s-a gฤsit nici un ลef sฤ admitฤ cฤ a fost o tâmpenie ลi sฤ anuleze prostia (pe aceastฤ cale îl anunลฃ pe primarul general). Ratele sunt pe 20 de ani, dar data creฤrii contului existฤ, deci, dacฤ persistฤ sฤ ne cearฤ penalitฤลฃi peste 15 ani pentru primii doi (la care fondul a fost plฤtit când a apฤrut contul), o sฤ îi dฤm în judecatฤ. Poate însฤ sฤ o facem de pe acum, cฤ e cazul sฤ facem câteva procese strategice statului, cu publicitatea aferentฤ, poate mai deschide careva ochii pe acolo. ลi, în sfârลit, a treia poveste e de la un fisc provincial, unde a trebuit sฤ mฤ duc recent doar ca sฤ aflu un rฤspuns la o cerere. Funcลฃionarul cu pricina n-a înลฃeles douฤzeci de minute ce voiam – în mod evident era un cretin care triลase la aลa-zisul examen pe post. Epuizat, la sfârลitul acestei perioade s-a cerut la toaletฤ, de unde nu s-a mai întors. Îngrijoratฤ cฤ a cฤzut înฤuntru, i-am alertat pe colegii sฤi, care l-au dat în urmฤrire generalฤ în clฤdire. Pânฤ la urmฤ a fost gฤsit pe mobil, se ducea la ลฃarฤ (a zis el), unde uitase ceva cu cinci zile înainte ลi îลi amintise brusc. Închipuiลฃi-vฤ un pic cum o sฤ aplice ฤsta impozitul UNPR pe avere, la care ar trebui sฤ estimezi valoarea caselor ลi a maลinilor unora, în general bogaลฃi care au asistenลฃฤ juridicฤ.
ฤsta e Fiscul. Dacฤ vฤ întrebaลฃi de ce Becali sau Vântu câลtigฤ toate procesele cu Fiscul, aici e rฤspunsul. Nu daลฃi vina degeaba pe judecฤtori! Nici mฤcar nu sunt sigurฤ cฤ avocaลฃii lor mai buni sunt rฤspunsul. Pur ลi simplu, la felul în care se fac actele e imposibil sฤ câลtige statul – se bazeazฤ doar pe faptul cฤ majoritatea nu îi dau în judecatฤ, fiind oameni sฤraci, obiลnuiลฃi din comunism sฤ fie cฤlcaลฃi în picioare ลi neavând noi încฤ o categorie de avocaลฃi specializaลฃi. E un enorm eลec al tuturor miniลtrilor de Finanลฃe cฤ, la atâลฃia ani dupฤ ce am introdus impozitul pe venitul global ลi dupฤ ce l-am simplificat prin cota unicฤ, performanลฃa e tot slabฤ, ce a mai crescut e cฤ au declarat mai mulลฃi, stimulaลฃi de cota redusฤ. Funcลฃionarii au rฤmas, mulลฃi din ei, niลte amฤrâลฃi stresaลฃi cฤ au un computer în faลฃฤ. Au fost bani cu carul de la UE pentru computere, software ลi training al personalului – au profitat puลฃinii mai deลtepลฃi. Aceastฤ incapacitate în a reforma statul în ce are el esenลฃial, funcลฃionarii, combinatฤ cu o lipsฤ de înลฃelegere totalฤ a felului în care funcลฃioneazฤ o economie în dezvoltare sufocฤ economia noastrฤ ลi pe puลฃinii ei întreprinzฤtori. Marea soluลฃie de a nu mai trimite „n” votanลฃi sฤ depunฤ declaraลฃiile, ci de a încฤrca firmele cu obligaลฃia asta, aratฤ ลi ea ce puลฃin înลฃelege Guvernul cum trebuie sฤ te comporลฃi într-o recesiune. Poate cฤ totuลi era mai înลฃelept sฤ percepeลฃi taxele noi pe venitul global, nu pe contracte separate? ลi mai aveaลฃi timp câteva luni sฤ vฤ gândiลฃi cum sฤ faceลฃi, cฤ suma oricum e ridicolฤ?
Guvernul Boc este pe o cale greลitฤ ลi pare sฤ fi uitat cฤ a venit la guvernare zicând cฤ reformeazฤ statul. A crescut sarcina administrativฤ în loc sฤ testeze cine îi poate face faลฃฤ, mai ales în sectoarele-cheie de la Finanลฃe ลi Muncฤ. Reformaลฃi instrumentul, nu mai puneลฃi saci în cฤruลฃฤ, cฤ scฤdeลฃi ลansele sฤ ajungeลฃi sus pe deal, nu le creลteลฃi! Dacฤ vreลฃi sฤ îmbunฤtฤลฃiลฃi colectarea de taxe în România, aveลฃi de fฤcut douฤ lucruri. Unu, sฤ simplificaลฃi la maximum sistemul, sฤ unificaลฃi taxele ลi colectarea pe cât posibil. Exemple, berechet, cele douฤ staruri postcomuniste sunt Estonia ลi Georgia. Taxe puลฃine, simple, clare, unificate (de exemplu, o singura taxฤ pe proprietate!), fฤrฤ deductibilitฤลฃi individuale, care ar creลte sarcina administrativฤ ลi ar introduce interpretarea arbitrarฤ din partea funcลฃionarilor, ลi care sunt uลor de verificat de controale, dacฤ se fac! ลi al doilea – reformaลฃi personalul!
O sฤ îmi spuneลฃi cฤ Fiscul e idiot ลi complicat ลi în Germania, ลi în Statele Unite, ลฃฤri în care oamenii îลi iau avocaลฃi ca sฤ le completeze declaraลฃia fiscalฤ. Se poate. Numai cฤ sฤ ลtiลฃi cฤ atunci când s-au dezvoltat ลฃฤrile astea, cu alte cuvinte când erau la un nivel mai apropiat nouฤ, nu aveau asemenea sisteme complicate. Doi istorici ai economiei, North ลi Wallis, au calculat cฤ în America costurile de tranzacลฃie au crescut de la 25% în 1870 la 45% în 1970. ลi asta, într-o economie în care regulile sunt clare, proprietatea nu e contestatฤ ca la noi, birocraลฃia e performantฤ, existฤ arhive ลi documentฤri pentru orice, nu stai ca la noi sฤ te întrebi dacฤ acela care îลฃi vinde un birou are de fapt dreptul sฤ ลฃi-l vândฤ, iar cel care trebuie sฤ-ลฃi achite un preลฃ dispare regulat în ceaลฃฤ, ce sฤ mai vorbim cฤ nu poลฃi trimite autoritatea de stat pe urmele lui, rata de hotฤrâri judecฤtoreลti neimplementate bฤtând toate recordurile. Ne agitฤm cu câteva procente modificฤri la impozite pe care nu o sฤ le colectฤm niciodatฤ, când reducerea mare ar fi aici, dacฤ am reuลi sฤ-l imitฤm pe preลedintele georgian Saakaลvili, care în câลฃiva ani a tฤiat dramatic aceste costuri în Georgia, reducând economia subteranฤ ลi fฤcând ลฃara sฤ creascฤ spectaculos! Dragฤ Emil, te invit în Caucaz, sau poate te ia ลeful, cฤ e amic cu Saakaลvili, sunt acolo ลi alte lucruri de vฤzut decât tancuri ruseลti la orizont.