CNA a amendat posturile româneşti cu 105.000 lei numai în ultimul an pentru scenele vulgare din emisiunile de tip reality show.
Kanal D şi OTV sunt campioanele amenzilor primite pentru reality show-uri care încalcă regulile deontologice şi de bună cuviinţă. Totuşi, sancţiunea cea mai mare, potrivit CNA, a primit-o Antena 1, care a trebuit să plătească 20.000 de lei pentru emisiunea „Test de fideli-tate”. Preşedintele CNA, Răsvan Popescu, afirmă că instituţia pe care o conduce nu poate interveni asupra calităţii programelor tv, însă precizează că face tot posibilul pentru a împiedica televiziunile să-şi păcălească privitorii. „Problema este ca aceste emisiuni să nu conţină un grad ridicat de violenţă. În plus, ne-am luat măsuri în aşa fel încât să fie programate la ore cât mai târzii”, a explicat Răsvan Popescu. Acesta a afirmat că CNA a mai sancţionat o dată OTV chiar săptămâna aceasta. Răsvan Popescu afirmă că, atât timp cât criza economică va persista, reality show-urile trucate nu vor dispărea de pe piaţa media: „Emisiunile acestea proliferează pe criză. Sunt ieftine, sunt uşor de făcut, cu oameni de pe stradă, care sunt şi plătiţi foarte puţin”.
„Degeaba o emisiune este cultă dacă nu are audienţă”
„Poveştile din reality show-uri sunt reale şi aparţin unor persoane ce doresc să ne împărtăşească experienţa lor. Primim foarte multe scrisori la redacţie şi, bineînţeles, selectăm cele mai interesante, atrăgătoare şi diverse poveşti de viaţă. Participanţii nu sunt actori profesionişti, sunt oameni obişnuiţi care se pun în locul personajului din întâmplarea evocată”, susţine Anca Gheorghe, director de marketing la Kanal D.
Totuşi, reporterii RL au demonstrat ieri că în realitate aceste emisiuni sunt mai degrabă improvizate la momentul filmării. Jurnaliştii au participat la preselecţii pentru mai multe emisiuni precum „Căsătoreşte-te cu mine”, difuzat chiar de Kanal D, şi „Iubire interzisă”, de la Naţional TV. Rezultatul a fost clar: este vorba de drame inventate, uneori pe loc. În plus, dacă un actor de ocazie nu se încadrează în profilul unui anumit personaj, este imediat redirecţionat pentru a juca într-o altă producţie de acelaşi gen.
Televiziunile susţin că audienţa acestor emisiuni contează mai mult decât valoarea lor educativă. Mihai Dumitrescu, director de Marketing la Naţional TV, susţine că o emisiune trebuie să aibă audienţă pentru a se justifica. Delia Dobroiu, specialist în reality show-uri din partea Antena 1, recunoaşte însă că succesul unui astfel de spectacol îl reprezintă faptul că „povestea este bine scrisă. Până la urmă nu mai contează dacă personajele sunt cele reale sau nu. Nu cred că s-a făcut niciodată un sondaj de genul «câţi dintre dumneavoastră au trăit o poveste similară», dar sunt convinsă că s-ar primi multe răspunsuri afirmative. Faptul că actorii sunt mai mult sau mai puţin profesionişti este irelevant”. Reprezentanţii Prima Tv s-au mărginit să precizeze că respectă regulile impuse de CNA.