Fostul premier PSD, Adrian Năstase, a declarat la Arad că va sesiza Ministerul Justiţiei din SUA şi va face o plângere şi la Parchetul General al României, ca urmare a declaraţiilor făcute de preşedintele Traian Băsescu, care a spus că firma Bechtel ar fi vinovată de furt. Liderul Consiliului Naţional al PSD a precizat că reprezentanţii companiei americane ar fi avut datoria de a ieşi să contracareze afirmaţiile preşedintelui României.
„Preşedintele Băsescu a vrut să demonstreze că eu şi PSD am luat şpagă de la Bechtel. Ambasadorul american a ieşit spunând că nu este adevărat, dar firma era cea care avea datoria morală să iasă să spună aceste lucruri. Dacă ei acceptă ca Traian Băsescu să spună că au furat, atunci eu vreau să spun că în 15 octombrie voi face o sesizare la Parchet pentru a arăta că şeful statului a arătat în SUA că această firmă a furat şi, de asemenea, vom sesiza şi Ministerul Justiţiei din SUA”, a afirmat, într-o conferinţă de presă la Arad, Adrian Năstase. Fostul premier PSD a acordat, fără licitaţie, constractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania, cel mai scump proiect de infrustructură din Europa.
Atribuirea contractului a fost făcută printr-o ordonanţă de urgenţă, în anul 2003. Şi asta deşi fostul premier, Adrian Năstase, anunţase intenţia de a construi o autostradă Bucureşti – Budapesta, încă de la Congresul UDMR de la Satu Mare, din 2001. De asemenea, fostul ministru de Externe, actualul preşedinte al Senatului, Mircea Geoană, a declarat, în anul 2009, într-o conferinţă de presă ţinută la Cluj, că Adrian Năstase se hotărâse să ofere contractul către Bechtel, fără a organiza vreo selecţie de oferte, după ce a vizitat Croaţia şi a văzut o autostradă construită de compania americană. În acei ani au circulat şi speculaţii legate de prezenţa vicepreşedintelui american de atunci, Joe Biden, în conducerea Bechtel.
Adrian Năstase a mai spus că Bechtel ar trebui să explice o serie de decizii pe care le-a luat în ultimii şase-şapte ani, de la începerea contractului şi până astăzi, cum ar fi majorarea preţurilor, dar şi imobilismul în care s-a complăcut, adică încasarea de bani pe lucrări care erau mult sub capacitatea lor de acţiune.
„Bechtel s-a complăcut timp de şapte ani în atacurile de la Băsescu şi Boc, sugând bani de la Guvern din când în când, fără să facă mare lucru şi fără să explice suspendarea lucrărilor în 2005 şi 2006, felul în care s-a mutat proiectarea în afara constructorului şi multe alte elemente care au ţinut de despăgubirile pentru terenuri, sau de creşterea preţurilor în intervalul respectiv, datorită întârzierilor”, a spus Adrian Năstase.
Traian Băsescu: Contractul cu Bechtel a fost nefericit
Preşedintele României, Traian Băsescu, a declarat în urmă cu o săptămână, la întoarcerea din vizita de lucru efectuată în SUA, că acordul încheiat cu compania Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania a fost unul nefericit.
„A fost un contract nefericit. În cele din urmă, şi eu am afirmat acest lucru chiar la Ambasada României de la Washington, poate calificarea a fost prea dură, dar este clar că partea română a încercat să fure voturi, anunţând acest proiect şi dând impresia că se va construi şi toată lumea a fost fericită pe traseul autostrăzii. Pe de altă parte, Bechtel, la dimensiunile pe care le are, nu putea să nu ştie că România nu are resurse financiare individuale pentru un asemenea proiect. Ambele părţi au ştiut că, din modul în care a fost semnat contractul, el nu este bancabil, nu poate fi finanţat de nicio bancă, pentru că nu se îndeplinea niciun criteriu al unei corecte competiţii în obţinerea unei lucrări publice. Deci, incorecte au fost ambele părţi”, a declarat Traian Băsescu.Preşedintele a mai declarat şi că ”autostrada Bechtel nu se mai construieşte pentru că s-a încheiat un contract în care ambii parteneri au vrut să fure”, moment în care liderii PSD au cerut ambasadorului Statelor Unite la Bucureşti, Mark Gitenstein, să sesizeze procurorul general al SUA în legătură cu aceste afirmaţii.
Re-renegocierile MIT cu Bechtel au scăzut preţul la jumătate
În urmă cu mai multe săptămâni, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a încheiat negocierile cu reprezentanţii Bechtel, iar clauzele au fost schimbate. Firma va finaliza lucrările pe care le-a început pe cele două tronsoane din Cluj şi Bihor, iar pentru finalizarea celorlalţi 300 şi ceva de kilometri vor fi căutate noi soluţii. MIT va plăti până la finalul anului către Bechtel plăţi restante în valoare de 90 de milioane euro.
Adrian Năstase şi-a lansat cartea la Arad
Fostul premier şi-a lansat la Arad în cadrul Târgului de carte „Bookland”, cartea „Codul Zambaccian 3 – Toate pânzele jos”. Volumul este o colecţie a editorialelor publicate în perioada 2008-2010 de către fostul premier PSD. „Poate că aceleaşi evenimente le-am privit diferit, printr-o clepsidră care măsura diferit timpul, sau printr-un caleidoscop care ne obtura lucrurile esenţiale. Cartea asta este o îmbinare de satiră, de dramatism, de naivitate, de pseudonaivitate, cu întrebări retorice şi răspunsuri refăcute. Dar, este până la urmă o cronică de război şi pace, o cronică la ceea ce ni se întâmplă în fiecare zi”, a declarat Adrian Năstase cu privire la cartea sa.