20.8 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialRanfularea epavei "Slatina", tergiversată

Ranfularea epavei „Slatina”, tergiversată

La jumătate de an de la semnarea contractului, scoaterea  la suprafaţă a epavei navei Slatina este amânată de un litigiu în instanţă care a intervenit între Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi unul dintre operatorii portuari care are închiriate spaţii în Portul Bazinul Nou.

Epava scufundată la Dana 36/37 a portului este o ameninţare pentru navigaţia pe Dunăre, pentru că fiind în preajma şenalului navigabil, „priponită” cu câteva parâme, este posibil ca în cazul în care parâmele ar ceda, epava să blocheze şenalul, blocând circulaţia navelor maritime. Cargoul „Slatina” a fost construit la Şantierul Naval Galaţi şi în 1989 a fost readus la Galaţi, pentru reparaţii. Pentru că danele de armare ale şantierului naval erau ocupate, „Slatina” a acostat la Dana 36/37 din Portul Bazinul Nou. Vara lui 1990 a fost secetoasă, cu oscilaţii mari ale nivelului Dunării şi echipajul trebuia să elibereze parâmele, pentru ca acestea să nu „tragă” de navă, înclinând-o. Nu au făcut acest lucru şi pe 14 august 1990 nava s-a răsturnat în bordul tribord şi s-a scufundat la Mila Marină 79+450.

A alunecat spre şenalul navigabil

După scufundare, corpul navei a alunecat la 30 de metri de mal, către şenalul navigabil, exis­tând pericolul ca odată ajunsă în şenal să blocheze navigaţia navelor maritime pe Dunăre. A fost „fixată” cu 6 parâme metalice, care au împiedicat epava să alunece în şenal, dar şi acestea trebuiau înlocuite sistematic, pentru că inevitabil sunt mâncate de rugină. Ultima oară au fost înlocuite în 1996. După două decenii în care nava a reprezentat un pericol pentru navigaţia maritimă pe Dunăre, Ministerul Transporturilor a alocat fondurile necesare pentru ranfluare, adică scoaterea navei la suprafaţă. APDM a încheiat cu firma Navrom Reparaţii SRL Galaţi contractul nr 80/09.01.2012, în valoare de 29.159.636 lei fără TVA, pentru „servicii de ranfluare a epavei Slatina şi curăţarea fundului albiei în zona Danelor 35-38 Port Galaţi”.

Scoaterea epavei, „blocată” în instanţă

Lucrările ar fi trebuit să înceapă în urmă cu şase luni, dar nu s-a întâmplat acest lucru pentru că APDM nu poate asigura accesul utilajelor de la Navrom Reparaţii în zona în care se află epava. Zona respectivă a fost închiriată de administraţia Portului Bazinul Nou firmei SC Dima & Fiii SA Galaţi, care a ridicat în zonă mai multe depozite şi o platformă metalică. Deşi înainte de începerea ranfluării a existat o înţelegere între APDM şi operatorul portuar, acesta promiţând că va permite accesul utilajelor, înţelegerea nu a fost respectată. Pe 9 mai, APDM a deschis acţiune în instanţă. În dosarul 7933/233/2012, instanţa de la Judecătoria Galaţi s-a pronunţat pe 28 mai, obligând SC Dima & Fiii SA „să permită SC Navrom Reparaţii SRL Galaţi accesul pe terenul în suprafaţă de 3.457 mp, până la finalizarea lucrărilor de ancorare şi asigurare la malul Dunării a epavei Slatina” şi „să ridice şi să deplaseze construcţiile edificate pe terenul în suprafaţă de 3.457 mp”.  Operatorul portuar a făcut trei recursuri şi acum dosarul a ajuns pe rolul Tribunalului Galaţi, fiind fixat un nou termen pe data de 12 iulie.

 

Cargoul „Slatina” face parte din cea de-a doua serie de cargouri construite la Şantierul Naval din Galaţi, după ce la jumătatea anilor ’60 fuseseră construite primele cargouri de 4.500 tone dead weight (tdw). Cargoul „Slatina” de 4.800 tdw, a fost construit la S.N. Galaţi  în 1973.

Avea următoarele caracteristici: Lungimea – 106,2 m; Lăţimea – 14,8 m; Pescaj minim – 5,64 m; Pescaj maxim – 7,06 m; Înălţimea de construcţie – 8,5 m; Deplasament maxim – 6.920 tdw ; Deadweight – 4.560 tone ; Greutatea proprie a navei – 2.120 tone ; Ultimul armator al cargoului „Slatina” a fost Compania de Navigaţie Maritimă Navrom Constanţa, nava fiind înscrisă la nr. 3.993 în Registrul de Evidenţă Centralizată al Navelor de Categoria I de la Căpitănia Portului Constanţa şi la nr. 295 în Registrul Matricol al Navelor de categoria 1. Abia în 2006, nava a fost radiată din oficiu. Astăzi, din aceeaşi serie de cargouri româneşti mai navighează nava „Râmnicu Vâlcea”.

Activitatea Damen, restricţionată de „Slatina”

Epava nu pune în pericol numai blocarea şenalului şi implicit stoparea navigaţiei, ci şi accesul către docul uscat al Şantierului Naval Damen, pentru că se află la aproximativ 200 de metri de poarta de intrare în docul uscat. Practic, din cauza epavei navei „Slatina” nu pot fi introduse sau scoase din docul uscat nave cu lungimi mai mari de 150 metri.

Situaţia este critică, pentru că în prezent în docul uscat de la Şantierul Naval Damen este asamblat corpul celei mai lungi nave construite vreodată la şantierul din Galaţi. Este vorba de o navă de tip Joint Support Ship (JSS), destinată Marinei Militare Olandeze, cu un deplasament de 28.000 tdw şi o lungime de 205 metri. 

 

Cele mai citite

Piața imobiliară din România, blocată într-o perioadă de stagnare: vânzările încetinesc, dar prețurile rămân ridicate

Piața imobiliară din România se confruntă cu o încetinire semnificativă, în contextul în care vânzările de apartamente scad, iar prețurile continuă să rămână la...

Băncile din UE dezvoltă Wero, un sistem de plăți alternativ pentru a reduce dependența de Visa și Mastercard

Cele mai mari bănci din Uniunea Europeană au colaborat în secret timp de mai mulți ani pentru a dezvolta un nou sistem de plăți...

Serghei Lavrov respinge ideea unui nou început în relațiile internaționale și critică Occidentul în cadrul Adunării ONU

Ministrul rus de externe, Serghei Lavrov, a exclus categoric posibilitatea unui nou început în relațiile internaționale, acuzând Occidentul de subminarea valorilor globalizării.  În discursul său...
Ultima oră
Pe aceeași temă