» Cu al treilea sau lungmetraj, Radu Muntean participa pentru prima oara la Festivalul de la Cannes, in sectiunea Quinzaine des Réalisateurs.
» "Boogie" – o poveste contemporana cu trentagenari – ii are in distributie pe Dragos Bucur, Anamaria Marinca, Mimi Branescu si Adrian Vancica.
» Regizorul-scenarist are deja subiectul urmatorului film: ultimele doua saptamani din viata unui cuplu.
» Esti dezamagit ca nu esti in Competitia Oficiala? Ai resimtit o presiune din pricina Palme d’Or-ului lui Cristian Mungiu, in sensul ca cinefilii de aici si selectionerii de la Cannes asteptau un film romanesc cel putin la fel de bun ca "4 luni, 3 saptamani si 2 zile"?
Nu sunt dezamagit si sper ca publicul si criticii din Romania sa ramana cu picioarele pe pamant si sa nu se astepte la mari premii si selectii in competitia Cannes-ului in fiecare an, pentru ca ar fi total nerealist. Am observat printre critici si chiar colegi de breasla tendinta de a da o conotatie aproape sportiva performantei cinematografiei noastre din ultimii ani. Lucrurile sunt mult mai nuantate cand judeci un film, iar premiile si selectiile nu reflecta intotdeauna valoarea unei creatii. "432" e un film foarte bun, care a meritat, dupa parerea mea, si selectia, si premiul. Lucrurile nu stau la fel in fiecare an, iar criteriile de evaluare ale selectionerilor sunt legate, printre altele, de conjunctura politica, de greutatea subiectului si, pana la urma, de trendul cinematografic. Or, noi suntem pe val deja de 3-4 ani, cat ati vrea sa mai stam acolo? Din pacate, acest tip de presiune despre care vorbesti e resimtit de multi cineasti si poate inhiba procesul de creatie. Revenind la "Boogie", eu primisem invitatia pentru Quinzaine de acum 3 luni si nu m-am perpelit asteptand rezultatul pentru Competitie. Selectia la Quinzaine e foarte onoranta pentru mine.
» Dupa "Hartia va fi albastra", "Boogie" aduce cel putin o schimbare tematica. Cei care au vazut deja filmul spun ca nu seamana deloc cu "Hartia…" Ti-ai propus asta in mod asumat?
Acum vreo patru ani, cand imi faceam ordine in ganduri incercand sa-mi dau seama ce film as vrea sa fac dupa "Furia", am ramas cu aceste doua subiecte care au stat la baza ultimelor filme pe care le-am facut. "Hartia va fi albastra" si "Boogie" sunt, intr-un fel, ca Vlad si Vera, cei doi copii ai mei. Sunt filme foarte diferite, dar care au si multe lucruri in comun; cred ca e evident ca sunt facute de aceiasi autori. Am stabilit impreuna cu coscenaristii mei Razvan Radulescu si Alexandru Baciu sa facem mai intai "Hartia…" pentru ca era mai usor de scris si pentru ca aveam deja un sinopsis ca punct de plecare.
» Ca si la "Hartia…", si la "Boogie" filmarile au mers ca pe unt. Ai vreo reteta anume? Cu ce gen de probleme v-ati confruntat? Ati strans greu banii?
Am acumulat multa experienta in cei 12 ani de cand filmez publicitate; sunt deja la al treilea film si, mai ales, filmez cu aceeasi echipa de cativa ani buni. Ne cunoastem bine, avem incredere unul in altul si functionam foarte eficient. Cred ca asta e secretul. Incercam sa ne planificam in detaliu filmarea si sa eliminam pe cat posibil surprizele neplacute. De bani, Dragos Valcu, producatorul filmului, e responsabil, dar in mare am avut aceiasi parteneri ca la "Hartia…": CNC, Antena 1 – care e coproducator – si doua agentii de publicitate prietene.
» Faptul ca ai acum o tema de actualitate inseamna ca e posibil sa se fi terminat in asa-zisul nou val cu filmele care recupereaza trecutul?
Nu stiu, intreaba-l pe "noul val". Eu unul am planul facut pentru urmatoarele doua filme si nici unul dintre ele nu va vorbi despre trecut. Cel putin, nu in mod direct.
» Crezi ca publicul tanar de la noi doreste filme de actualitate in care sa se regaseasca? Ai ales subiectul pentru ca cei din generatia ta, care aveau 17-19 ani la revolutie, sa se regaseasca in el?
Iarasi nu stiu, nu fac focus-grupuri inainte sa-mi aleg subiectele. Fac filme folosindu-ma pe mine ca etalon de spectator si sperand din tot sufletul sa mai existe si altii ca mine. Nu neaparat de varsta mea, dar cu gusturile, preocuparile, nostalgiile si aspiratiile mele.
» Din acest punct de vedere, "Boogie" e continuarea fireasca a "Hartiei…", nu?
Cred ca amandoua filmele au un aer nostalgic. si eu, si Alex, si Razvan suntem niste oameni nostalgici, incercam sa ne determinam prezentul in relatie cu trecutul. Generatia noastra a schimbat macazul in tara asta si e supusa unor presiuni sociale diferite de cele ale parintilor nostri. si "Hartia va fi albastra", si "Boogie" vorbesc despre aceasta generatie, dar cred ca "Boogie" poate fi inteles mult mai usor si de spectatorul roman, si de cel strain, pentru ca nu se refera la un context istoric atat de complicat si de confuz ca cel din "Hartia…".
» Ce asteptari ai de la Cannes?
Quinzaine des Réalisateurs e o sectiune necompetitiva, asa ca sunt relaxat, nu ma gandesc la premii. Imi doresc ca filmul sa fie bine primit de presa si de distribuitori. E prima mea vizita la Cannes si sunt tare curios cum merg lucrurile pe acolo. In plus, spre deosebire de experienta cu "Hartia…", functionam de data asta organizat. Avem agent si publicist, nu mai suntem de capul nostru, asa ca o sa incercam sa profitam cat putem de selectie.
» Am vazut ca esti reprezentat de Stephen Lan. E bun omul?
Stephen Lan e publicistul nostru la Cannes, angajat de Maximum Films, agentul de vanzari care ne reprezinta. Sper ca e bun, m-am uitat pe site-ul lui si am vazut ca omul are experienta. Asa, din primele contacte telefonice, mi-a facut o impresie buna, pare organizat. Din cate stiu eu, filmele din Quinzaine au vizibilitate la Cannes si majoritatea isi gasesc cel putin distribuitor francez.
» "Boogie" a adus noroc echipei. Unul dintre actori, Adrian Vancica, precum si directorul de imagine, Tudor Lucaciu, vor deveni tatici in timpul Cannes-ului. Crezi in "superstitii" de genul asta?
Nu cred in nici o superstitie, dar mi se pare foarte frumos ca s-a intamplat asa. stiu ca amandoi isi doreau un copil, iar acum sunt sanse mari sa se ciocneasca pe culoarele spitalului. Tudor ne-a dat vestea chiar la finalul filmarii, iar Vancica m-a sunat dupa o saptamana si mi-a zis.
» Cu cine mergi la Cannes si cat stati?
O sa fim echipa mare: Dragos Bucur si Anamaria Marinca, Alex Baciu, Razvan Radulescu, Dragos Valcu, Dragos Potop – directorul de productie – si Ancuta Romanescu – publicistul roman. Avem proiectia pe 16 mai, in a doua zi a festivalului, asa ca majoritatea vom sta din 15 pana pe 21 mai.
» Ai subiect pentru urmatorul film?
Am deocamdata un sinopsis pe care l-am scris impreuna cu Alex Baciu. Vrem sa ne concentram si sa-l scriem in vara asta, probabil si cu Razvan, ca sa-l depunem la concursul CNC din toamna. E povestea ultimelor doua saptamani din viata unui cuplu.