» Centrul Cultural Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia gazduieste pana pe 15 mai, expozitia colectiva intitulata "Cel ce se pedepseste singur. stefan Bertalan, Florin Mitroi, Ion Grigorescu: arta si Romania in anii ’80-’90".
Dorindu-se a fi o fresca a unei istorii romanesti recente, expozitia reuneste operele a trei artisti, stefan Bertalan, Florin Mitroi si Ion Grigorescu, in scopul reflectarii perioadei sumbre a anilor ‘80 – ‘90.
Cei trei au preferat sa nu expuna in anii ‘80 decat sa intre in "jocurile" politice ale vremii si chiar daca au absentat din viata publica ei nu au renuntat niciodata la reflectarea in operele lor a situatiei negre a acelor vremuri.
Vizitatorii pot vedea o realitatea asa cum a fost ea, prezentata prin reproduceri ale lucrarilor celor trei artisti, marturii scrise ale acestora (din anii 80-90), facsimile dupa schite si desene ale acestora, studii critice de istoria artei contemporane, eseuri de antropologie istorica, totul intr-o radiografiere a trecutului.
Universul anilor ‘80 –‘90 se dezvaluie publicului vizitator in forme diverse, de la congresele si plenarele PCR pana la lozurile si reclamele la Loto-Prono. Nu lipsesc nici "celebrele" cozi la alimente din vremea Comunismului, ambalajele marca "Eugenia" si nici ce a urmat dupa 1989 : explozia mass-media si a "buticurilor", scrutinuri si "jocurile" politice, manifestatiile sindicale si mineriadele. Lucrarile sunt nascute din saracia si cenzura acelor vremuri si nu se sfiesc sa arate chipuri adesea triste marcate de suferinta.
"Pe de-o parte, expozitia focalizeaza asupra unei perioade nevralgice din istoria tarii, respectiv anii '80, anii celei mai acute si dramatice depresii economice, sociale si politice din istoria noastra recenta, si perioada imediat urmatoare acestora, anii '90, anii bulversantei tranzitii, care au marcat rasturnari de valori determinante, adaptari, avanturi si esecuri rasunatoare. Pe de alta parte, expozitia realizeaza aceasta fresca cu functie analitica prin intermediul unei ample prezentari a operei celor mai importanti trei artisti care, in chip semnificativ, au fixat jaloanele critice ale libertatii de constiinta in anii '80 (prin lucrari ce denunta actiunea devastatoare a unui sistem opresiv generalizat, ce afectase fibrele cele mai profunde atat ale constiintei cat si ale vietii de zi cu zi), artisti care nu au contenit insa, nici in anii '90, sa demaste ratacirile, violenta si frustrarile unei perioade caracterizate de definitii mai mult sau mai putin originale ale democratiei," precizeaza istoricul de arta Erwin Kessler, coordonatorul proiectului.