33.2 C
București
luni, 15 iulie 2024
AcasăSpecialPSD pune la cale o nouă taxă auto

PSD pune la cale o nouă taxă auto

Președintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), a dezvăluit că se lucrează la elaborarea unui proiect prin care să fie introdusă o nouă taxă auto sub denumirea de timbru de mediu.

Noul bir ar putea fi introdus până la sfârșitul acestui an. Pentru acest lucru a fost constituit un grup de lucru din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Mediului, Ministerului Economiei, dar şi ai industriei auto.

Cornel Brezuică, președintele AFM, a declarat că grupul de lucru s-a întâlnit de două ori iar concluzia este că pot există două moduri variante: taxarea o singură dată, pentru toată durată de viaţă a autovehiculului sau o plată anuală, similară unui impozit sau altă taxă care să fie mai mare pentru autovehiculele care poluează mai mult.

Măsura ar fi justificată de numărul foarte mare de mașini second-hand înamtriculate în ultima perioadă.

Impozite și justificări

"O variantă pe care au utilizat-o și alte state membre și care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare și nivelul de emisii de CO2 și normele de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de mașini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislației comunitare. Un instrument cu un potențial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reașezat pe principii de mediu", a declarat Daniel Anghel  șeful Departamentului de impozite și taxe indirecte, PwC România, la conferința "Întinerirea parcului auto din România. Care sunt soluțiile?".

Precedent

Toate taxele auto introduse din 2007 încoace sub diverse denumiri precum taxa de mediu, taza de primă înmatriculare sau timbru de mediu, au fost declarate ca fiind ilegale în urma sesizării Curții Europene de Justiție de la Luxemburg. Motivul principal care a stat la baza acestor decizii a fost încălcarea principiului nediscriminării aplicării taxelor și impozitelor.

Prima formă a taxei auto a fost introdusă în 2007 în timpul mandatului de premier al lui Călin Popescu Tăriceanu. În același an, Comisia Europeană a deschis procedura de infrigement pe motiv că taxa era ere. În 2008, același Guvern Tăriceanu a schimba denumirea taxei, dar problemele legate de respectarea normelor europene au rămas. La acea vreme, Călin Popescu Tăriceanu controla activitatea de import a unei mărci europene de autoturisme, speculându-se că a introdus taxa pentru a-și avantaja propria afacere.

Au urmat apoi mai multe forme ale aceleiași taxe, adoptate de guvernul Boc, iar în 2011 Curtea Europeană de Justiție a decis că taxa de poluare este ilegală.

În 2012, Rovana Plumb, pe atunci ministru al Mediului, a propus modificarea taxeii,astfel că, din 2013, s-a numit timbru de mediu.

În 2016,  Curtea Europeană de Justiție a decis că că și timbrul de mediu este ilegal, iar statul român a trebuit să returneze banii posesorilor de autoturisme.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă