Pentru tot mai multi constanteni, internetul nu mai este un moft, ci o necesitate. De multe ori insa, acest aspect este speculat de oameni de afaceri fara scrupule, pentru care legile comerciale sau respectul fata de client sunt mult mai putin importante decat profitul propriu. Institutiile statului trebuie sa intervina urgent pentru a lua masurile care se cuvin in astfel de cazuri.
Una dintre societatile comerciale care ofera internet in zona Delfinariu, din Constanta, este si Saba-A SRL, cu sediul pe strada Zorelelor. Pentru ca oferta pe care o propunea parea mai atractiva decat cea a marilor provideri de internet din Constanta, Mihai Otelea a decis sa apeleze la serviciile acestei firme, mai ales ca fratele sau mai mic avea deja internet prin societatea respectiva de cateva luni. Zis si facut.
Incep ilegalitatile
In momentul in care tanarul se prezinta la sediul firmei pentru a incheia contractul, apare prima surpriza: aici nu i se da nicio hartie, cu exceptia unei coli format A4 pe care sunt trecute datele firmei si informatii despre retea. Nici vorba despre contract, desi acesta este absolut obligatoriu in cazul unei astfel de oferte de servicii. „Nu i-am facut nici fratelui tau contract, nu-ti facem nici tie, nu-ti trebuie”, a declarat o angajata. Pe foaia primita se spune ca „timpul si resursele nu ne permit sa tinem legatura personal cu fiecare membru al retelei deocamdata” – ceea ce implica faptul ca, in viitor, acest lucru va fi posibil. Cu toate acestea, tot aici se specifica faptul ca, in caz de defectiune, pot fi apelate doua numere de telefon sau se poate trimite un SMS care sa detina detalii despre defectiune. „Din momentul in care ne-ati contactat telefonic sau prin SMS, de atunci sesizarea dumneavoastra devine oficiala” (topica alambicata a frazei nu ne apartine, ci este extrasa din foaia care tine loc de contract).
La telefon nu mai raspunde nimeni
Dupa ce a functionat timp de cateva saptamani, calculatorul lui Mihai nu s-a mai conectat la internet. „Am incercat tot ce stiam. Am reinstalat sistemul de operare de zece ori intr-o singura zi, dar degeaba. Ajunsesem la capatul rabdarii. Am fost chiar la service, dar mi-au spus ca nu exista nicio defectiune”, spune tanarul, pe care aceasta experienta neplacuta l-a costat, pe langa suma consistenta de la service, o gramada de timp. Toate acestea pentru ca salariatii providerului nu au raspuns la apelurile sale. Dupa mai multe zile, timp in care nu a mai putut beneficia de serviciile pentru care platea 700.000 de lei vechi pe luna, Mihai s-a hotarat sa renunte la colaborarea cu SC Saba-A SRL.
Apel la OPC
Probleme si mai mari au aparut in momentul in care Mihai a cerut restituirea sumei platite in avans cu o luna. Potrivit acestuia, el si fratele lui au fost imbranciti si aproape luati la bataie de catre unul dintre angajatii societatii, in momentul in care au formulat aceasta cerere. „N-am chef de discutii”, a fost si replica scurta a patronului. „Nu mi se pare normal sa platesc pentru un serviciu care nu mi se ofera”, a replicat Mihai. Acesta spune ca patronul le-a spus sa faca orice vor, inclusiv sa se duca la Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, pentru ca lui nu o sa-i faca nimeni nimic.
Cine este Saba-A SRL?
Potrivit unor informatii primite din surse certe, Saba-A SRL are ca asociat unic si administrator pe Blaga Bogdan, in varsta de 40 de ani. Saba-A este o societate comerciala al carei obiect de activitate declarat este „intretinerea si repararea masinilor de birou, de contabilizat si a calculatoarelor”, corespunzator codului CAEN 7250, deci fara nicio legatura cu oferirea serviciilor de internet. Activitatea societatii se pare ca nu merge prea bine, cel putin daca avem in vedere faptul ca firma a fost somata de Administratia Finantelor Publice Constanta pentru neplata unor contributii sociale obligatorii, caz care, potrivit legislatiei in vigoare, poate avea si consecinte penale. Cifrele sunt clare: societatea constanteana avea, la sfarsitul lunii octombrie 2006, obligatii neachitate atat la impozitul pe veniturile din salarii, la impozitul profit, la impozitul pe venitul microintreprinderilor, la contributia de asigurari sociale datorata de un angajator, la contributia individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati (cu alte cuvinte, patronul lua banii salariatilor, dar nu-i mai vira la stat!). De asemenea, firma mai inregistra datorii in ceea ce priveste contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de angajator, contributia de asigurari pentru somaj, contributia individuala de asigurari pentru somaj, contributia pentru asigurari de sanatate datorata de angajator, contributia pentru asigurari de sanatate retinuta de la asigurati, contributii pentru concedii si indemnizatii de la persoane fizice si juridice.
Obligatiile totale restante ale societatii se ridicau la aproximativ 3.500 de lei. Mai grav este ca, in aceste conditii, angajatii firmei vor avea surpriza ca nu beneficiaza nici de asigurari de sanatate, nici de vechime in munca, nici de celelalte drepturi pe care ar trebui sa le aiba un salariat.
Replica patronului
Administratorul societatii, Bogdan Blaga, a declarat ca este la curent cu situatia prezentata. El a spus insa ca nu a restituit suma de 700.000 de lei vechi din doua motive: in primul rand, potrivit acestuia, Mihai „intrase” deja in luna pentru care platise ultima factura, in al doilea rand societatea este nevoita sa faca platile in avans catre furnizor.
In plus, Blaga afirma ca internetul nu a mers decat o perioada scurta de timp, nicidecum de ordinul zecilor de zile. In ceea ce priveste lipsa unui contract pe baza caruia sa se presteze serviciile, administratorul Saba-A a spus ca a insistat ca partile sa incheie un astfel de contract, dar ca Mihai ar fi refuzat, motivand ca urma sa se mute curand. „Suntem la curent cu toate autorizarile necesare si pot demonstra acest lucru cu acte”, a fost replica acestuia in ceea ce priveste codul CAEN. Bogdan Blaga a mai spus ca si-a platit toate datoriile catre stat, dovada fiind faptul ca unul dintre angajati s-a imbolnavit si s-a internat in spital.
Concurenta dura
„Retelele de cartier deranjeaza foarte multa lume. Sunt multi cei care vor sa loveasca in ele. Incercam sa traim pe o piata grea, iar sansa noastra este ca toti clientii sa fie multumiti. Evident, nu putem multumi chiar pe toata lumea”, spune Bogdan Blaga.
Intr-adevar, concurenta pe piata constanteana a providerilor de internet este extrem de dura. Firmele mari, ca RDS si UPC, isi trag partea leului, mai ales prin faptul ca ofera servicii combinate de internet, telefonie fixa si televiziune prin cablu. In aceste conditii, providerii de cartier se lupta pentru supravietuire. Cazul prezentat nu este unic. In Constanta, alte retele metropolitane apeleaza la practici mult mai grave: plata abonamentului se face fara eliberarea niciunui fel de chitanta, serviciile de interent sunt oferite dupa bunul-plac al administratorului, ploaia strica toata reteaua si, daca ai ghinionul ca acest lucru sa se intample vineri seara, astepti pana luni, pentru ca nu raspunde nimeni la telefon. Nu ar fi de mirare daca prin aceste retele, care s-au intins in majoritatea cartierelor, se spala si bani proveniti din altfel de activitati. Deocamdata insa, institutiile statului privesc cu ochi senini cum ilegalitatile vin prin… cablu.
Intrebari la care asteptam raspuns de la institutiile indreptatite
1. Are Oficiul pentru Protectia Consumatorului dreptul si datoria sa verifice astfel de retele de cartier?
2. Este posibil sa oferi un serviciu comercial fara sa ai la baza un contract?
3. Chitantele primite de clienti inseamna ca firma nu face evaziune fiscala?
4. De ce Administratia Finantelor Publice Constanta, desi stie ca firma are datorii, nu face nimic in aceasta privinta?
5. Contractele de munca ale angajatilor Saba-A sunt incheiate pe salariul minim pe economie, restul banilor fiind platiti la negru?