"Oleanna" si "Afterplay" – Teatrul Act
Teatrul independent marcheaza un nou castig al prestigiului sau la Teatrul Act prin doua spectacole "Oleanna" de David Mamet si "Afterplay" de Brian Friel, atragand atentia asupra unor actori de inalta clasa, dar mai putin prezenti in viata teatrala curenta.
Se pare a fi preferati ai repertoriilor noastre teatrale americanul David Mamet si irlandezul Brian Friel. Americanul sustine afisul Teatrului Act si prin «American Buffalo». La randul sau, Brian Friel e cunoscut publicului bucurestean prin «Molly Sweeney» (Teatrul «Bulandra») si «Dansez pentru zeul pagan» (Teatrul National «I.L. Caragiale»)"
Dramaturg, scenarist, dar si poet, David Mamet in OLEANNA – un titlu ce nu spune nimic romanilor, dar e cunoscut americanilor prin utopica istorioara din Pennsylvania -,
propune analiza relatiilor dintre
un profesor si o studenta, intr-o comedie amara cu o replica vie.
Se porneste de la un dialog sofisticat, pretentios intelectual, arid, prin care dascalul ii explica studentei ca nu i-a fost inteles cursul, nici cartea sa si nu merita o nota de trecere. Studenta doreste sa se razbune, situatiile surprind prin rasturnari spectaculoase. Studenta
il va acuza de hartuire sexuala. Partea finala a confruntarii dintre cei doi defineste sensurile dramatice ascunse de cuvintele
"prejudecata", "putere" si
"privilegii", ce au manipulat atitudinile si schimbarile de
comportament ale eroilor. Regizoarea Andreea Vulpe se dovedeste apropiata de rafinamentul psihologic al situatiilor, conducand ferm derularea spectacolului ca acesta sa detina tensiune, suspans si mister. Ilustrarea sa teatrala se bazeaza pe o indrumare atenta a interpretilor, ca jocul lor sa fie credibil, dar sa creeze si suspiciuni
asupra raportului dintre manifestari si starea ascunsa a fiecarui personaj. In final, cand cei doi fumeaza o
posibila pipa a pacii, intentiile unuia fata de celalalt raman supuse
confuziei, pregnanta fiind doar dorinta fiecaruia de a castiga recunoasterea detinerii propriului adevar. Scenografia lui Dan Titza ofera un decor simplu, functional, costumele studentei fiind accentul forte al viziunii sale; la inceput vesmintele studentei arata a fi
o fata modesta, ca in final sa-i schimbe infatisarea nuantat, in
functie de comportamentul ei. Andreea Vulpe si-a ales distributia cu o buna intuitie, fiind sigura ca actorii ii vor sprijini conceptul regizoral.
Adrian Titieni este unul din
dascalii de la UNATC care pe langa aptitudinile sale pedagogice, le demonstreaza practic studentilor sai ca este si un actor de valoare. Cu minutie construieste tipologia personajului, exploatandu-i ambitiile, duplicitatea, dar si uimirea constatarii ca este la un pas sa-si piarda catedra. Cu subtilitate in expresie actorul interpreteaza starea dubla a
personajului sau cand autoritar
ii explica studentei hibele lucrarii, in vreme ce gandul ii este, de fapt, la problema sa personala de
a achizitiona o casa. Actorul urmareste admirabil sensurile multiple ale fiecarei situatii in care este implicat profesorul sau.
Printr-o paleta ampla de nuante, Emilia Bebu dezvolta manifestarile surprinzatoare ale studentei. Actrita este absolventa in 2005 a UNATC, premiata pentru interpretarea rolului Mariei din "Stele in
lumina diminetii", spectacolul sau de absolvire. Studenta sa pare
la inceput timida, aparent e infranta de autoritatea profesorului,
ca apoi sa-si aroge drepturile de a fi un lider de opinie al colegilor,
sa-si doreasca impunerea personalitatii, speculand abil pretextul hartuirii sexuale. Sensibila, delicata, actrita demonstreaza
si o forta dramatica aparte, o gandire inteligenta a subtextului fiecarei replici.
"Oleanna" este o productie de calitate a teatrului independent realizata la Teatrul Act in colaborare cu Asociatia pentru Educatie PERSONA
si ArCuB.
Recitaluri de marca
Din nou il intalnim pe Adrian Titieni, de asta data in rolul lui Andrei, fratele celor "Trei surori", adus dupa 20 de ani fata in fata cu Sonia din "Unchiul Vanea", interpretata de Tania Filip, in AFTERPLAY de Brian Friel. Textul sau este provocator pentru actori in incercarea de a revitaliza celebrele personaje cehoviene ce se intalnesc intr-o carciumioara, se simt atrase unul fata de celalalt, se vor minti la inceput vorbind despre statutul lor social, ca apoi sa-si dezvaluie fiecare infrangerile suferite in viata. Regizorul Mihai Bratila conduce ritmat dramatismul, dar si comicul amar al dezvaluirilor celor doi nefericiti, beneficiind de aportul remarcabil al actorilor. Adrian Titieni traieste interiorizat povestea destinului sau si sugereaza sensibil sentimentul de iubire ivit fata de Sonia. O surpriza placuta este revenirea in teatru a Taniei Filip. Actrita cu naturalete trece de la ras la lacrimi, construind in profunzime personajul Sonia. Timp de o ora cei doi ofera de fapt, un recital de inalta clasa, avand ca punct forte firescul jocului. "Afterplay", un text ce aminteste ca stil "Masinaria Cehov" de Matei Visniec, se dovedeste a fi un reusit exercitiu de "teatru adevarat", infaptuit de actori creativi ce isi pretuiesc si respecta profesiunea, avand curajul a infrunta spectatorii pe teritoriul teatrului independent intr-un spatiu neconventional.
ILEANA LUCACIU
ileana.lucaciu@romanialibera.ro