Conducerea Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile Constanta a prezentat ieri bilantul de activitate pe anul in curs, dar si schimbarile care vor avea loc odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
Compania Nationala Administratia Canalelor Navigabile Constanta a depasit, in luna noiembrie, planul aprobat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru anul 2006, stabilit la 27.500.000 de tone capacitate pe canalele navigabile. Pentru sfarsitul acestui an, conducerea companiei preconizeaza sa depaseasca cifra de 29.000.000 tone capacitate. Desi se constata o crestere fata de planul ministerului, in comparatie cu anul trecut s-a inregistrat o scadere de aproximativ 10%. „Lasand la o parte conditiile meteo capricioase, in acest an traficul intern a scazut cu mai mult de patru milioane de tone, parte din cauza faptului ca porturile nu au fost operabile o buna perioada, parte reorientarii proprietarilor de marfuri catre alte mijloace de transport in comun. In acelasi timp, traficul extern a crescut cu peste un milion de tone comparativ cu 2005”, a precizat directorul general al CNACN, Valentin Zeicu. Acesta a mai spus ca aproximativ 25% din traficul total de pe canal este reprezentat de traficul extern, acesta fiind constituit ca sursa principala de venituri pentru companie.
Inghet de cateva luni
In ceea ce priveste conditiile meteo, statistica realizata de specialistii CNACN spune ca 2006 a fost un an capricios. In ianuarie si februarie, Canalul Dunare – Marea Neagra si Canalul Poarta Alba – Midia Navodari au fost inghetate. S-a reusit totusi realizarea unui senal navigabil permanent, ceea ce a dus la mentinerea unui tranzit pe CDMN, redus insa, din cauza podurilor de gheata. In martie, inundatiile care au afectat podurile dunarene din sectorul Serbiei si Ungariei au sistat cursele navelor de pasageri pe Dunare. In august, nivelul Dunarii a fost scazut, ceea ce a dus la o reducere a densitatii traficului. In decembrie, traficul a fost afectat de ceata foarte deasa, Portul Constanta Sud – Agigea fiind inchis in cea mai mare parte a timpului. Perioadele bune pentru canale au fost septembrie-noiembrie, cand s-a inregistrat un tranzit de 53%-54% din capacitatea totala de tranzit pe canalele navigabile. Luna noiembrie a fost cea mai buna luna din istoria canalului, cu un tranzit de 2.800.000 tone capacitate.
Cursul leului, o problema
Valentin Zeicu spune ca veniturile CNACN sunt la peste 90% din plan. „Prin parghia pe care am avut-o la dispozitie, cea a reducerii cheltuielilor la mia de lei productie, ne-am conservat posibilitatea de a crea profitul-tinta. Acesta va fi practic similar cu cel de anul trecut, fiind situat la aproximativ un milion de euro”, a precizat acesta. Directorul companiei a mai precizat ca 2006 a adus si o alta „situatie interesanta”, si anume revigorarea leului in raport cu euro. Planurile CNACN au fost facute la un curs de 35.000 de lei vechi pentru un euro, dar moneda europeana a cazut sub aceasta limita. Veniturile CNACN s-au cifrat la circa 25 milioane lei noi.
Perspectivele integrarii
Pentru anul 2007, conducerea CNACN mizeaza pe o crestere a traficului extern. „Vom aplica masurile necesare pentru a reusi sa avem surse de finantare proprii pentru a continua programele de investitii incepute in anul 2005-2006, in conditiile in care, pentru 2007, CNACN nu are fonduri de la buget alocate pentru investitii”, a precizat Valentin Zeicu. Acest lucru se intampla pentru ca Ministerul Transporturilor a decis sa investeasca masiv in infrastructura rutiera, intr-un program concertat. Investitiile CNACN, care se vor ridica la aproximativ patru milioane de lei noi, se vor concretiza in finalizarea lucrarilor la infrastructura (implicit consolidarea malurilor) si in inceperea lucrarilor pentru realizarea noului sistem de semnalizare pe canalele navigabile (River Information System Ð RIS), in colaborare cu Autoritatea Navala Romana.
Proiecte europene
Compania a mai intocmit sase proiecte pentru atragere de fonduri nerambursabile de la comunitatea europeana, care vizeaza finalizarea lucrarilor la danele din Portul Medgidia, la danele din Portul Luminita si crearea unui sistem de asteptare pentru barje la Basarabi. „Vom incerca sa finalizam si un sistem de monitorizare a parametrilor fizico-chimici ai apelor din canal, astfel incat sarcina noastra, de pastrare a apelor din canal in limita calitatii apelor potabile sa fie mai usoara”, a mai spus Zeicu.
Tarif unic
In anul 2006 a fost introdus sistemul de tarifare pe marfuri. In general, preturile sunt mai mici decat acum, tariful fiind marit numai la minereul de fier. Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, facilitatile care s-au acordat vor disparea, conditiile de tarifare fiind egale pentru fiecare tip de marfa, indiferent de cantitatea transportata. Pentru anul 2007, s-au fixat tinte pe sorturi de marfa, de exemplu 600.000 de tone de cereale. Orice operator care realizeaza aceasta cifra va negocia tarifele, dupa aprobarea Consiliului de Administratia. Valentin Zeicu a precizat ca se gandeste ca, pe viitor, sa introduca un tarif unic, pentru orice tip de marfa.