Din birourile de la etajul 15, Palatul Culturii se vede impresionant, iar Iașiul poate fi zărit până aproape de marginile lui. Costi Teleman, proprietarul companiei IntelligentBee, mutată recent în acest nou office, nu face introduceri prea lungi și își începe povestea de antreprenor de succes, cu suișurile și coborâșurile ei: „IntelligentBee este a cincea companie a mea, în care am fost fondator sau co-fondator. Toate s-au înființat, au crescut până la un anumit grad, unele dintre ele s-au lovit de insucces, altele mai sunt și acum pe piață, din altele am făcut exit profitabil. Am dat și de gard unele, dar acum, după mulți ani, eșecul îmi pare ceva sănătos la timpul lui“.
Stăm în capetele opuse ale mesei de ședință și îi studiez aerul relaxat cu care îmi relatează drumul lui de afacerist în tehnologie de până acum. Este calm și stăpân pe sine, se vede că și-a găsit calea, în cele din urmă, în lumea tumultuoasă și plină de capcane a businessului. Acum câțiva ani, în perioada căutărilor, probabil că l-aș fi găsit într-o altă stare de spirit.
Antreprenoriatul l-a început pe vremea când făcea masteratul la Sisteme Informaționale pentru Afaceri – SIA, de la Universitatea
Al. I. Cuza, după ce a terminat facultatea de Automatizări și Calculatoare din Iași. „Primul meu job a fost în anul doi de la facultate, când am picat eu și aproape 60% din promoția mea, din cauza examenului de matematici speciale, și am repetat un an, deși avusesem medie de bursă. În anul ăla, maică-mea m-a pus să mă angajez“, își amintește amuzat Costi.
A intrat la Zeelandia când erau numai câțiva oameni angajați, firma unde zice că a făcut de toate, „am fost un fel de fată în casă, dar mi-a plăcut, pentru că în primul rând aveam internet, iar în anul 1998 chestia asta era un mare lucru, bașca aveam acces și la mașina de serviciu“.
„Am văzut cum se crește o firmă“
A lucrat de toate și a învățat foarte multe, iar când a părăsit firma, compania ajunsese deja la 40 de angajați. Acolo a văzut cum crește o companie. Cezar Gumeni, CEO de la Zeelandia, a fost cel care l-a sprijinit și de la care a învățat mult, rememorează Costi cu multă recunoștință în voce.
„Dacă nu vedeam cum crește o firmă, nu aveam knowledge-ul care m-a ajutat mult în viața de business de după aceea. Când am plecat de la Zeelandia, am vândut către firmă primul meu soft, lucrat de mine special pentru firma lor. Cezar a acceptat, deși putea să nu o facă. A contat foarte mult pentru viitorul meu și pentru self-esteem“.
După ce a părăsit Zeelandia, Costi Teleman a intrat la un master la Sistem Internațional pentru Afaceri, mai mult că să fenteze armata, deși viața cazonă nu îi era străină, terminase liceul militar în tinerețe. La SIA erau profesori foarte buni – Dumitru Oprea, Ștefan Prutianu –, iar
acești profesori au avut grijă să îl introducă în viață reală a business-ului, așa că i-au facilitat întâlniri cu oameni de afaceri de succes pentru a putea discuta față în față. „Era fascinant pentru noi. Dacă nu aveai firmă în grupa aia, erai un fel de fraier, așa că ne-am deschis firme toți, deși habar nu aveam ce să facem cu ele.“
„La un moment dat, un prieten de-al nostru, care era un bun om tehnic și avea multe proiecte cu americanii, avea surplus de comenzi și ne-a prezentat într-o sâmbătă seară un cetățean american care avea 300.000 de dolari de băgat într-o afacere. Întrebarea a fost simplă: vă băgați sau nu? Da, am zis noi, deși nici nu știam cu ce se mănâncă. Până la acel moment fusesem fost IT-ist într-o companie de panificație. Apoi ajunsesem în IT FITS, o firmă care făcea IT, era în anii 2003-2004, unde eram angajat, dar încă îmi țineam și firma proprie. La IT FITS m-am angajat ca programator junior cu 250 de dolari, pfui, am zis că l-am prins pe Dumnezeu de un picior. După nouă luni am început treaba cu americanul. Le-am zis celor de la IT FITS că plec, că ceilalți îmi dau 900 de dolari, ceea ce era adevărat și incredibil, în același timp“.
Firma cu americanul s-a numit VLPP IT Center, o firma de web development. Acolo a crescut o primă echipă, dar lucrurile, deși luaseră ceva avânt, s-au încheiat destul de brusc – americanul s-a dovedit că nu era de încredere. După o vreme, s-a săturat de neseriozitatea lui și și-a văzut de drum.
Intrarea într-o ligă superioară de business
A fost momentul în care a intrat într-o altă ligă de business, a început epoca Neogen, firma condusă de Călin Fusu.
„Am deschis un birou Neogen în Iași, în doi ani de zile ajunsesem să mă ocup de toată divizia de «social» de la Neogen – site-uri precum doizece, noidoi.ro – și de anunțuri. Apoi a venit criza, s-au restrâns toate afacerile foarte drastic, așa că a venit și momentul în care ne-am zis: «Trebuie să facem ceva, că nu mai avem buget aproape deloc». Călin Fusu mi-a propus să începem un nou produs, «eu dau banii, tu ocupă-te!».“
Bingo! Primul bilet cu adevărat câștigător pentru Costi Teleman. Firma s-a numit Zumzi.ro, un viitor mare succes de piață.
„Eu am născocit-o, creat-o și crescut-o. Era altceva față de ideea de început, am făcut primul site de «daily deals», în câteva luni aveam 99 de clone după noi, inclusiv Groupon. A fost o cursă a banilor, care investește mai mult, care ia fața. Era un business de sales. Într-un an de zile găseam codul pentru tot produsul pe net, nu mai conta. Eu nu am fost capabil sa duc mai departe un business de sales și atunci am preferat să aducem un om care avea background mai potrivit. Cu alte cuvinte: în calitate de co-fondator și CEO, mi-am dat seama de limitările mele și am preferat să fac un pas înapoi, lăsând loc unui om din exterior care ar fi putut să facă mai mult bine pentru business. Era timpul să fac altceva“.
Epoca Neogen s-a încheiat cu un exit extrem de profitabil și a fost dată la spate. În față se deschidea alt drum. Așa s-a ajuns la Intelligent-Bee.
Biletul câștigător vine de peste Ocean
„Intelligent Bee a început în 2010, dintr-o nevoie a mea de a face ceva tehnic, ceva pe meserie, totuși. Era ca o modalitate de a găsi și lucra la ceva provocator“, explică Costi.
Pe când căutau în piață un proiect provocator pentru un programator de-al lor, au dat peste un alt bilet câștigător – o firmă americană, de garaj la vremea aia, numită Send Grid. „Ne-am dat seama că ei au nevoie de oameni, o echipă mare, ei erau o echipă mică într-un garaj din Los Angeles și căutau un programator. Noi le-am zis că ei caută o echipă, de fapt, pentru ceea ce au de gând să facă, nu numai un programator, și le-am propus să ne ocupăm noi de un proiect de-al lor în întregime“.
Așa a început colaborarea de succes cu un start-up ce s-a dovedit mai apoi un viitor succes mondial. Acum, Send Grid are vreo 3-400 de oameni și încasează peste 100 de milioane de dolari pe an, sunt lideri mondiali în domeniul lor de activitate. Business-ul lor e să trimită mail-uri din punctul A în punctul B și o fac foarte bine – pe locul doi, după ei, în topul mondial pe acest tip de servicii, este Amazon. Nu-i rău să îi iei fața gigantului Amazon, indiferent de domeniu, trebuie să o recunoașteți.
„Misiunea noastră era să devenim «scaling part-ner», adică ajutăm clienți să facă scalare, să crească, ne-am dat seama de-abia acum câteva luni că, de fapt, asta e misiunea noastră reală, corectă. Ce facem noi? Practic, îi ajutăm să își mărească departamentul tehnic, business care intră sub umbrela outsourcing-ului – nu înseamnă pentru firma partener doar să ia mai mulți developeri, ci odată ce crești numărul de oameni care execută ceva intervine și partea nontehnică, people management, knowledge, facem de fapt consultanță plus execuție“.
Orice companie din acest business realizează repede că, pentru a ajunge de la 10.000 de mail-uri trimise pe lună la 1 miliard, va avea mari probleme cu extinderea. Noii oameni aduși vor fi greu de coordonat, ce să facă, cum să facă, probabil le va lua foarte mult timp până când reușesc să pună așa ceva în mișcare.
Atunci intervine de peste Ocean echipa de la Iași, IntelligentBee, care are această expertiză, îi recrutează și oameni, îi construiește și departamentul și îi asigura și serviciul (uneori nici nu-și mai face departamentul, lasă întreg acest serviciu tehnic pe mâna lor). Acum, IntelligentBee are trei clienți internaționali pe partea de „scaling partner“.
„Mai toți vând grâu, aici, la Iași. Noi vrem să vindem pâine“
Aceasta este partea de „dedicated teams“ a companiei, dar mai există și o nouă parte, cea de „cerculețe“, cum o numește Costi Teleman, sau de R&D (Research and Development).
„Outsourcing-ul în Iași înseamnă să vinzi grâu, noi vrem să vindem pâine, iar pentru a putea face asta trebuie să ai cuptor, rețete etc. Asta e R&D. Cum ar fi, ne-am gândit noi să nu îi mai ajutăm pe alții, ci să ne facem produsele noastre. Surplusul din «scaling» îl băgăm în R&D. Suntem ca un accelerator de business, avem bugete și acestea sunt puse la dispoziția unora din firmă sau la dispoziția unor antreprenori din exterior care au o idee clară de business în concordanță cu criteriile noastre, să respecte niște valori, să fie world-wide etc“, explică entuziasmat Costi.
Sunt angajați ai IntelligentBee care nu lucrează în scaling, ci sunt dedicați total zonei R&D. „Le spunem «cerculețe» pentru că cercurile sunt instabile, față de pătrățele, care stau bine, fixe“, se amuză proprietarul firmei.
Au fost patru linii de dezvoltare până acum, patru idei de lucru, patru proiecte, toate interne, cărora firma le-a asigurat șase luni de zile finanțare . „Am descoperit că în șase luni îți dai seama dacă împingi un cal mort la deal sau ai ceva acolo cât de cât valoros. Dacă după șase luni nu merge, oprim“.
Toate au trecut de cele șase luni inițiale, sunt proiec-te online, SAS, nu toate au devenit viabile. „Nu am terminat încă perioada de learning, nu știm foarte bine cum să facem «product/market fit», dar asta nu ne-a împiedicat să băgăm bani mai departe.“
Să faci ceea ce trebuie
Costi Teleman este un antreprenor care crede foarte mult în creativitatea zonei, referindu-se atât la Iași, cât și la România, este pe deplin convins că avem mult potențial neexploatat încă.
„Mi-a cerut cineva din SUA să mă relochez în California. De ce te chinui acolo?, m-a întrebat. I-am zis că eu lupt acum ca să aduc oamenii înapoi sau măcar să nu mai plece alții – mi se pare că asigurăm o bază mai solidă pentru generația următoare dacă facem produsele noastre. Vreau să scot două produse pe an, începând cu anul viitor, 2018. Vreau să deschid spre piață acceleratorul de business, pentru că este un bazin mare de idei și de oameni interesați și interesanți.“
IntelligentBee are acum 28 de oameni și o cifră de afaceri de aproximativ 1 milion de euro pe an. Au pornit acest Research&Development și pentru a le da oamenilor din companie o șansă și o motivare, să lucreze și la ideile lor proprii.
În 2018, totul va arăta mai bine, sunt convinși cei de la IntelligentBee, totul va arăta ca un accelerator de business real și eficient. Costi zâmbește larg și îmi face o ultima confesiune: „Până acum, nu prea m-am gândit la ce anume las în urmă, dar vine un moment când acest lucru te preocupă și începi să te gândești să faci ceea ce trebuie“.
Acest articol a fost publicat inițial în PIN Magazine, revista industriei IT & Outsourcing.
Ce înseamnă afaceri.ro
Conferinţele Afaceri.ro sunt evenimente B2B ce pun accent pe networking, oameni, modele, informaţii şi idei, pe colaborare și utilizarea noilor tehnologii şi a instrumentelor de finanţare.
Acestea vizează potenţialul de dezvoltare al fiecărei regiuni şi aduc la lucru forţele care pot genera creştere locală, eficienţă şi afaceri noi.
Afaceri.ro cuprinde o serie de conferinţe care realizează un tur al principalelor oraşe din ţară.
Speakerii noştri sunt lideri de opinie, oficialităţi, oameni de afaceri, profesionişti, antreprenori şi persoane de decizie. Printre temele dezbătute în cadrul acestor evenimente se numără: export, internaţionalizarea afacerilor, marketing modern, impactul noilor tehnologii, dezvoltarea oraşelor şi a afacerilor locale, direcţiile start-up-urilor, surse de finanţare, oameni şi companii, modele, idei şi inspiraţie.
[…] î.Hr., numită On The Seven Wonders. Cele șapte continuă să inspire și să fie celebrate drept creații remarcabile ale creativității și abilităților primelor civilizații ale […]