» Pentru prima data de cand au inceput transmisiile in direct la TV ale ceremoniilor Premiilor Oscar, in urma cu circa 50 de ani, studiourilor li se permite in editia 2009 sa-si prezinte spoturile in timpul emisiunilor de televiziune. De acest tratament se bucura, in SUA, celebrul Super Bowl, iar la noi competitiile de fotbal. Prin aceasta masura Academia de Film ajuta bugetele de publicitate, sprijinind principala sursa de venituri.
Academiei de film, Arte si stiinte i s-a interzis pana acum orice tip de publicitate de teama ca aceasta ar putea fi considerata o interventie din partea studiourilor si ca ar influenta rezultatul premiilor. Dupa ce a analizat recomandarile comitetului insarcinat cu studierea acestei chestiuni, Consiliul de administratie a votat saptamana trecuta pentru difuzarea de reclame, insa conditionat, anunta Reuters.
Potrivit lui Leslie Unger, purtator de cuvant al Academiei, Comitetul spera ca astfel sa accentueze sarbatoarea filmului, oferindu-i acelei seri speciale "un continut distractiv, creativ, interesant". Astfel, notiunea de celebrare a filmului se va imbina perfect cu scopul afirmat la editia din acest an de echipa de producatori, Laurence Mark si Bill Condon. Acestia si-au exprimat dorinta de a dezvolta un show mai mare, iar pana in 22 februarie, cand este programata cea de-a 81-a editie, sa se poata realiza o perspectiva mai larga asupra productiilor de film, nu numai a celor care vor fi nominalizate.
Desi ultimele editii Oscar au suferit scaderi de rating, ceremonia transmisa in direct atrage inca o serie de agentii de publicitate. Posibilitatea de a promova viitoarele filme, in special in perioada verii, devine astfel un castig pentru studiouri, asa cum se procedeaza deja pentru Super Bowl, care difuzeaza din plin anunturi inainte de evenimentul anului. Asa cum publicul urmareste cu sufletul la gura reclamele pentru Super Bowl, se asteapta ca la fel sa se intample si in vara, cand sezonul este sarac in filme noi, cu publicul care ar putea fi atras de viitorul Oscar. Oricum, ceremonia a fost criticata in ultimul timp, fiind acuzata ca nu tine pasul cu vremurile, carcotasii legandu-se inclusiv de durata, de stilul spectacolului, de scenografie etc. Mai mult decat atat, tinerii manifesta un interes din ce in ce mai scazut.
Ca exemplu, cu aproape un deceniu in urma, organizatorii Super Bowl si Fox au folosit un pretext sensibil in campania de promovare: filmul "Ziua Independentei" si o reclama tv care avertiza ca "acesta poate fi ultimul tau Super Bowl!". Specialistii considera ca in ultimii ani spoturile din jurul acestui eveniment au fost mai inovatoare decat actiunea in sine de pe teren.
Genul acesta de promovare a unui eveniment de amploare este folosit si la noi, de Federatia Romana de Fotbal in colaborare cu televiziunile care au obtinut licenta de transmisie a meciurilor. Publicitatea evenimentului si sponsorii fac din spectacolul fotbalistic un spectacol mai fascinant decat cel de pe teren, iar beneficiile rezultate sunt pe masura.
"Filmele sa se prezinte singure, inteligent"
Noua decizie va stabili o procedura prin care vor fi promovate filmele, in asa fel incat sa se mentina un echilibru rezonabil intre productiile concurente si insasi reclama lor. Spoturile nu vor putea promova oricum orice film nominalizat, indiferent de categorie – fictiune, animatie sau documentar.
De asemenea, filmele in curs de realizare nu sunt acceptate, ele vor fi inlocuite cu filmele care sunt programate sa apara cel tarziu in ultima saptamana a lunii aprilie 2009, Oscarurile fiind programate pe 22 februarie.
In timpul transmisiunii ceremoniei, fiecarui distribuitor i se va permite un singur spot, de la 30 de secunde pana la maximum 60 de secunde, care va fi prezentat numai in pauza publicitara. Fiecare spot va promova un singur film, nu mai multe titluri de film in aceeasi reclama.
Prin aceasta masura Academia de Film ajuta bugetele de publicitate, sprijinind principala sursa de venituri. S-a pus sfarsit celei mai necompetitive perioade a Academiei, pregatind astfel cel mai mare eveniment al anului de la Hollywood, a spus presedintele Academiei, Sid Ganis, precizand ca aceasta masura ar putea aduce venituri peste tot in lume. Academia realizeaza peste 65 de milioane de dolari cu taxele de licenta TV, prin Compania Walt Disney, reteaua de televiziune ABC si canalele straine. "Spectacolul este o sarbatoare a filmului. De ce sa nu lasam filmele sa se reprezinte ele insele intr-un mod inteligent, destept si fara sa jigneasca pe cineva?", se intreaba Ganis.
Ceremonia Oscarurilor este considerata un loc de intalnire perfecta pentru publicitatea filmelor.
Spectacolul pierde constant din audienta
Acum zece ani, Titanic a atras peste 55 de milioane de telespectatori. In acest an au fost 32 de milioane. Oficialii spun ca nimeni nu i-a presat sa schimbe politica de prezentare. Insa nimeni nu-i crede, potrivit presei de peste Atlantic.
De pilda, in august, reprezentantii General Motors Corp – unul dintre sponsori – au spus ca Oscarurile ar trebui scoase din grila de programe. Iar GM a beneficiat ani buni de stralucirea spectacolului, folosindu-se de eveniment pentru promovarea unor produse, inclusiv Cadillac. Fabrica de automobile Hyundai Motor America calca pe bataturi General Motors, incercand sa-i vaneze spatiul de promovare alocat anual.
Ratingul redus presupune un mare risc pentru ABC, ceea ce ar putea duce la pierderea sponsorilor. La ultima editie, ceremonia a costat 1,8 milioane de dolari, cu 6% mai mult fata de precedenta. In ultimii ani, ABC a ajuns de la 20 milioane la 10 milioane de dolari profit.