25.3 C
București
joi, 3 octombrie 2024
AcasăSpecialPremiere cinematografice

Premiere cinematografice

California Dreamin’ (Nesfarsit)
Productia: Romania, 2007
Regia: Cristian Nemescu  
In distributie: Armand Assante, Jamie Elman, Razvan Vasilescu, Ion Sapdaru, Maria Dinulescu, Alex Margineanu, Andi Vasluianu
Film distribuit De MediaProFilm Distribution
Inainte de a realiza California Dreamin’, Cristian Nemescu a semnat regia si, adeseori, scenariul pentru mai multe scurtmetraje: La Bloc, Oamenii Mor, Dupa Muzica, Kitschitoarele, Aici Nu Mai Locuieste Nimeni, Mihai si Cristina, Mecano, Poveste la Scara C, Marilena de la P7. Unele dintre ele erau filme de scoala, altele nu, dar mai toate au fost premiate. "Cel mai bun film romanesc" in 2006 la Festivalul de Film Transilvania pentru filmul Marilena de la P7, "Cel mai bun film" la Festivalul de Film de la Milano, tot in 2006, pentru acelasi titlu, Premiul UIP pentru Poveste la Scara C la European Fierst Film Festival, in 2004, la Angers – Franta. Tot pentru Poveste la Scara C a castigat in 2003 premiul pentru "Cel mai bun regizor" la Art Film Festival din Slovacia si "Cel mai bun film de scurtmetraj" la Berlin Interfilm Festival. A castigat, in cadrul Festivalului International de Film Studentesc CineMaiubit, Premiul Publicului in 2001 pentru scurtmetrajul Mihai si Cristina si Premiul Criticii in 2002  pentru Mecano. California Dreamin’ debutul lui in lungmetraj si, din pacate, nu cel mai recent – ci ultimul film al lui a obtinut Marele Premiu al sectiunii Un certain Regard, la Cannes 2007. Am scris toate acestea nu pentru a face un necrolog, ci pentru a arata ca in noaptea de 24 august 2006 un accident de masina a curmat viata nu doar a unui tanar ce abia implinise 27 de ani, ci a unui regizor de reala vocatie si talent, care ar fi avut ceva de spus despre noi, despre dragoste si meschinarie,  despre binele si raul din viata noastra de zi cu zi. Caci lui Nemescu ii placeau acele povesti in care vorbea despre contemporanii sai, povesti in care privea realitatea cu umor, dar si tristete, chiar tragism. Dar niciodata cu incrancenare sau cu detasare.  Atent la fiecare detaliu, inclusiv psihologic, ii placea sa prinda senzatia de viata, de autentic, asa ca totul in filmele sale, ca sa folosim o expresie draga  maestrului Jean Georgescu – pare ca "e de-acolo" – fie din ghetoul numit Ferentari, unde un adolescent se indragosteste de o prostituata, Marilena de la P7 – si, ca sa o cucereasca, fura un troleibuz, de-acolo din marea de blocuri unde – la Scara C  – se infiripa o timida poveste de dragoste sau de-acolo, din satul Capalnita – locul unde nu se intampla nimic, unde satenii sunt smulsi dintr-o somnolenta, ancestrala am zice, de sosirea unui marfar cu soldati americani. De altfel, povestea din California Dreamin’ a asteptat patru ani ca sa devina film: "Imediat dupa facultate imi tot veneau idei despre tot felul de personaje, am fost la un moment dat undeva pe langa localitatea Mihai Bravu si m-au inspirat foarte mult fetele de acolo care erau foarte emotionate de faptul ca venisera niste americani in satul lor. Erau niste idei care nu se legau foarte bine una cu cealalta pana cand am auzit de reportajul acela cu trenul din ‘99, deci poveste reala, care brusc a sintetizat toate ideile pe care le aveam si care le-a unit
intr-un scenariu", marturisea Cristi Nemescu. De fapt, ideea trenului cu soldati americani oprit intr-un sat din Romania este singura conforma cu realitatea, restul situatiilor si personajelor fiind fictive. Sunt minunatele intamplari si personaje inventate de scenaristul Nemescu pe care regizorul Nemescu stie sa le faca sa fie atat de adevarate. Actorul Ion Sapdaru, interpretul primarului in film, povesteste in acest sens: "Satenii din Comana, satul unde filmam, au uitat cine le era primar in realitate si au venit sa-mi ceara tot felul de sfaturi de ordin administrativ. Ca sa nu-i zapacesc si mai tare,  nu i-am  contrazis: "Intr-o seara a venit cineva la mine sa ma roage sa-l ajut «Dom’ primar, am o problema», iar eu i-am spus «Veniti luni cu o cerere la primarie si o rezolvam»". Filmul California Dreamin’ este varianta de montaj asa cum a lasat-o Cristian Nemescu in noaptea in care a murit. E un film nesfarsit. Poate ca e prea lung, poate ca  a doua parte incepe sa-si piarda ritmul si sa lancezeasca.
Dar, in mod evident, California Dreamin’/Nesfarsit este filmul unui autor personal si atasant care stie sa vorbeasca  publicului si care are ce sa-i spuna. z

Asasin necunoscut
I se spunea Zodiac (Zodiac)
Productia: SUA, 2007
Regia: David Fincher
In distributie: Jack Gyllenhaal, Robert Downey Jr, Mark Ruffalo, Brian Cox, Chloe Sevigny
Film distribuit de InterComfilm Romania
Cu Zodiac, regizorul David Fincher revine dupa 11 ani de la filmul-cult Se7en, la un gen care
i-a adus faima – filmul serial-killer. In acest mai bine de un deceniu ce desparte cele doua filme, realizatorul american si-a confirmat statutul de  cineast teribil si copilul rasfatat al criticilor si, deopotriva, al publicului prin filme ca The Game, Fight Club si Panic Room. Zodiac  se inspira din cazul ucigasului in serie care isi spunea Zodiac (mai precis din cele doua romane scrise pornind de la acest caz: Zodiac (1986) si Zodiac unmasked: the identity of America’s most elusive serial killer revealed (2002), acesta din urma semnat de ziaristul-grafician  Robert Gaysmith  care isi prezenta experienta lui in aflarea identitatii acestui criminal ce a terorizat California  intre 1966
si 1978. Se estimeaza ca acesta
ar fi comis intre 37 si 200 de crime, totul pe o raza restransa – 200 de km in jurul lui San Francisco si, fapt curios,  
desi Zodiac a actionat intotdeauna cu fata descoperita, deci i s-au putut executa nenumarate portrete-robot, politia nu a fost niciodata in stare sa gaseasca un suspect credibil. Mai mult, el si-a batut sistematic joc de fortele de ordine, trimitandu-le nenumarate mesaje codate, in care erau amalgamate simboluri grecesti, coduri morse, litere din alfabet, semne astronomice sau semne de circulatie. Pe regizorul David Fincher, crescut in California (desi nascut in 1962 in Denver, Colorado, s-a stabilit curand in California) si, fiind atras de lumea filmului, deja, intre 1981-1983, era angajat la  ILM (Industrial Light and Magic) al lui Lucas, lucrand in echipa care a asigurat efectele vizuale la Indiana Jones and the Temple of Doom si Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi) il leaga amintiri personale de cazul Zodiac: "In cartierul meu, noi, pustii, eram inspaimantati de Zodiac. Daca aparea in capatul strazii, daca intra in scoala, daca se urca in autobuzul scolii?!". De fapt, realizand acest film, regizorul David Fincher a cazut prada aceluiasi sentiment obsesional care i-a devorat pe cei implicati direct in cercetarea cazului, ei devenind protagonisti ai filmului: caricaturistul Robert Graysmith (Jack Gyllenhaal), reporterul criminalist Paul Avery (Robert Downey Jr.) si inspectorul de la omucideri David Toschi (Mark Ruffalo). Fincher a cercetat dosarele aflate in arhivele politiei – peste 10.000 de pagini de rapoarte si documente, a intervievat supravietuitorii, apropiatii si rudele victimelor, chiar si familia unuia dintre principalii suspecti – un fost invatator pedofil. Pentru scenaristul si producatorul James Vanderbilt, Zodiac este o adaptare atipica, mai ales din cauza enormei documentari realizate de Fincher si de echipa sa. "Cand te lansezi intr-o adaptare de asemenea amploare, arata el, un lucru e sigur: necesitatea de a sacrifica cel putin o jumatate din materialul original, acumulat de-a lungul a trei decenii. Dar aceasta abundenta de date ne-a fost de folos, caci ea nastea constant noi ipoteze, noi investigatii. Zodiac e unul dintre cele mai documentate filme pe care le cunosc".  Desigur, Zodiac este si unul dintre cele mai lungi ce ruleaza in aceasta perioada pe ecranele noastre – si sunt ceva filme cu multi km de pelicula: Piratii din Caraibe 3, California Dreamin’…  Desigur, filmul e lung dar, in mod sigur, e si interesant. Exista un contrast evident intre inceputul lui – cu prezenta asasinului si cu cele cateva momente de crima. Apoi, tonul se schimba, ritmul se relaxeaza, crimele sunt inlocuite cu lungi anchete, interogatorii, piste false, supozitii. Suntem in plin film de investigatie ziaristica, de tipul Toti oamenii presedintelui al lui Pakula (regizor pe care, de altfel, Fincher il stimeaza profund). Ambianta anilor ‘60-‘70 este foarte bine prinsa – de la aspectul unei redactii, la hainele protagonistilor. Bineinteles ca se stie dinainte ca aceasta poveste nu cunoaste cuvantul sfarsit, dar stralucit manipulator, Fincher te face sa urmaresti cu sufletul la gura acest sobru si fragmentat thriller de investigatie in care curiozitatea si frustrarea se contopesc, te coplesesc si te urmaresc si dupa ce ai iesit din sala. Un film ce a concurat anul acesta in competitia oficiala al carui trofeu suprem Palme d’Or a fost castigat, se stie, de filmul lui Cristian Mungiu , "4 luni, trei saptamani si doua zile".

14 – 20 iunie

GLENDALE STUDIO (sos. Cotroceni nr. 9, tel. 316.32.86)  Mr Bean (Mr Bean): joi, 14, orele 15.00, 18.00 si 21.00  Regina (The Queen): vineri, 15, orele 18.00 si 21.00, sambata, 16, duminica, 17, orele 12.00, 15.00, 18.00 si 21.00, luni, 18, marti, 19, miercuri, 20, orele 15.00, 18.00 si 21.00.
Cost bilet: 8.50 – 10.00 RON.

CINEMATECA ROMANA SALA PAUL CALINESCU (fosta Union) (str. Ion Campineanu nr. 21, tel. 313.92.89)  Viata dubla a Veronicai: joi, 14, sambata, 16, ora 15.30, duminica 17, ora 13.00, miercuri, 20, ora 16.00  Trei culori – albastru: joi, 14, ora 17.30  Lemming: joi, 14, vineri, 15, sambata, 16, ora 19.30, duminica 17, ora 17.30  Trei culori – rosu: vineri, 15, ora 15.00  La vie en rose: vineri, 15, ora 17.00, duminica, 17, ora 15.00  Cateva zile in septembrie: sambata, 16, ora 17.30, luni, 18, ora 15.00, miercuri, 20, ora 18.00  Cineclub – Ingerul exterminator: duminica, 17, ora 19.30  Valul pictat: luni, 18, ora 17.00, marti, 19, ora 17.15  Paris, orasul iubirii: luni, 18, ora 19.30, marti, 19, ora 15.00  Labirintul lui Pan: marti, 19, ora 19.30  Trei culori – alb: miercuri, 20, ora 14.00  Cineclub – Regula jocului: miercuri, 20, ora 20.00 SALA EFORIE (fosta Jean Georgescu) (str. Eforie nr. 2 tel. 313.04.83)  Suntem femei: joi, 14, ora 16.00  Ultima noapte a copilariei: joi, 14, ora 18.00  Roma, oras deschis: joi, 14, ora 20.00, vineri, 15, ora 16.00  Paisa: vineri, 15, ora 18.00, sambata, 16, ora 14.00  Falansterul: vineri, 15, ora 20.00  E.T.: sambata, 16, duminica, 17, ora 12.00  Aproape de soare: sambata, 16, ora 16.00  Catifeaua albastra: sambata, 16, ora 18.00, duminica, 17, ora 16.00  Aparatul care ucide ticalosi: sambata, 16, ora 20.00, duminica, 17, ora 14.00  Sweet Charity: duminica, 17, ora 18.00, miercuri, 20, ora 16.00  Stromboli: duminica, 17, ora 20.30, luni, 18, ora 15.00  Dragostea: luni, 18, ora 17.00, marti, 19, ora 16.00, miercuri, 20, ora 18.30  Selectie de scurtmetraje Ion Truica: luni, 18, ora 18.30, marti, 19, ora 18.00  Morometii: marti, 19, ora 20.00  Dragostea la 20 de ani: miercuri, 20, ora 20.15.
COST BILET: 10.00 RON.

E-URANUS (cinema in aer liber, str. Uranus nr. 144, tel. 313.45.27)  Volver: joi, 14, ora 21.30.
COST BILET: 10.00 RON.
MIHAELA RaDUCANU

Cele mai citite

Revoluția AI în alegerea domeniilor web: Cum verificarea domeniului devine mai inteligentă 

Alegerea unui nume de domeniu poate părea o sarcină simplă la prima vedere, dar în realitate este una dintre cele mai importante decizii pe...

Sărbătoarea belșugului, la Toamna Horticolă bucureșteană

Ziua Recoltei în Capitală va aduce peste 150 de expozanți din toată țara Organizatorii evenimentului au transmis că, în perioada 3-6 octombrie 2024, în Campusul...

Creșterea salariului minim brut și măsurile guvernamentale au dus la cea mai mică pondere de contracte pe salariul minim din ultimii cinci ani

Contractele pe salariul minim, cu 41% mai puține datorită măsurilor Guvernului Ciolacu Măsurile Guvernului Ciolacu de creștere a veniturilor și îmbunătățire a nivelului de trai...
Ultima oră
Pe aceeași temă