Portul Constanta este, de cativa ani, cel mai important hub de containere de la Marea Neagra. Si in 2006, statisticile intocmite experti au confirmat acest lucru. Pentru a-si pastra pozitia de lider, conducerea Administratiei Porturilor Maritime Constanta intentioneaza dezvoltarea unui nou terminal.
Conform unui studiu referitor la traficul containerizat la Marea Neagra, elaborat pentru primul semestru de un grup de specialisti ai revistei ,,Containerisation International” (revista europeana de specialitate in domeniul traficului containerizat), reiese ca Portul Constanta reprezinta, in momentul de fata, principalul hub de containere la Marea Neagra. Analiza efectuata de experti a vizat, pe langa portul romanesc, alte trei porturi importante din regiune, respectiv Odessa, Ilyichevsk si Novorossisk.
„Cresterea traficului de containere la Terminalul de pe Mol II S peste cantitatile previzionate a determinat demararea extinderii capacitatii acestuia, impunand sporirea capacitatii de operare in avans cu opt ani fata de proiectul initial. Extinderea terminalului de pe Molul II S, proiect realizat de actualul operator, va oferi posibilitatea atingerii unei capacitati de un milion de TEU-ri in urmatorii doi ani”, a declarat Mircea Banias, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta.
Potential enorm
Specialistii spun ca, avand in vedere cresterea exponentiala a traficului containerizat in Portul Constanta in ultimii doi ani, generata de tendinta globala de containerizare, cresterea economica globala si facilitatile de care dispune Portul Constanta pentru operarea containerelor, acesta poate sa isi sporeasca importanta pe piata maritima a traficului containerizat. La toate acestea se adauga cerintele de trafic ale clientilor, aflate intr-o evidenta crestere. In ciuda aspectelor pozitive, conducerea CN APM SA Constanta este insa constienta ca, pentru ca Portul Constanta sa-si mentina pozitia de lider si pentru a atrage mai mult trafic containerizat, facilitatile oferite in acest sens trebuie dezvoltate. Zona de maxim interes in acest sens este Molul III S. „Datorita anumitor conditii avantajoase cum ar fi: pozitia geografica, adancimile mari ale apei ce permit acostarea navelor de mare capacitate, existenta unor spatii largi convenabile pentru dezvoltarea viitoare a infrastructurii, precum si a facilitatilor oferite de legaturile la caile de acces maritim, fluvial, rutier, feroviar si aerian, zona Molului III S se caracterizeaza prin mari posibilitati de dezvoltare pentru traficul containerizat”, a declarat Mircea Banias.
In acest sens, conducerea CN APM SA Constanta promoveaza ideea dezvoltarii unui nou terminal de containere pe Molul III S. Pentru acest proiect si-au manifestat interesul cei mai mari operatori mondiali de containere, fapt care a surprins chiar si echipa manageriala a companiei. Conducerea CN APM SA Constanta a primit o serie de solicitari de la marile companii de operare containere, pe langa acestia manifestandu-si interesul si cea mai importanta companie de operare containere din Cipru, care ar dori sa dezvolte facilitatea pe Molul III S.