10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialPortul Constanta, in clubul milionarilor

Portul Constanta, in clubul milionarilor

Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta a traversat un an mai putin linistit. Primele schimbari majore au avut loc la inceputul anului 2005, prin inlaturarea de la conducere a directorului general Gheorghe Moldoveanu si a echipei sale. Dupa o perioada de acomodare, noul management a reusit cateva performante notabile.

Conducerea CNAPMC a fost preluata, in calitate de director general, de catre Mircea Banias, membru al Partidului Democrat. Au urmat cateva luni de acomodare, de familiarizare cu problemele portului Constanta, timp in care in Constanta a sosit si ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, care a declarat, la momentul respectiv, ca nu putea sa efectueze o vizita in zona fara sa vada si portul Constanta. Dupa luni bune, a venit… surpriza asteptata de cunoscatorii clasei politice romanesti. Gheorghe Moldoveanu si o parte din fosta conducere sunt cercetati penal pentru intocmirea unor contracte paguboase pentru administratie. Potrivit raportului intocmit de IJP Constanta, se estimeaza un prejudiciu de peste sase milioane de euro.

Contractele, luate la puricat

Printre primele masuri luate de noua conducere se numara renegocierea contractelor intocmite de fostii directori. Primul pas a fost auditarea acestora, actiune pornita la inceputul anului, care a dus la descoperirea unor ilegalitati si fraude.
Printre contractele modificate se numara cel cu Consal Trade SRL, care are ca scop “prestari servicii si stingere a incendiilor terestre, precum si stingerea incendiilor la navele si instalatiile plutitoare aflate la cheu in porturile Constanta, Midia si Mangalia”. Ca o prima masura, in luna iunie s-a semnat un protocol prin care Consal Trade a preluat contractele de leasing, administratia portuara recuperand integral cheltuielile suportate pana la acel moment, de 1,325 milioane RON. CNAPMC mai are in vedere reducerea valorii asigurarii interventiei in caz de incendiu, de la 40.749 euro/luna la 3.813 euro/luna.
Un alt contract renegociat a fost cel de “prestari servicii de intretinere si reparatii sisteme de semnalizare aferent porturilor Constanta, Midia si Mangalia”, incheiat cu Utilnavorep SA. Compania a obtinut o reducere de 10% din valoarea contractului si a incheiat cu societatea comerciala si un contract de tranzactie, potrivit caruia Utilnavorep va achita CNAPMC peste 370.000 RON. Tot o reducere, dar de data aceasta de 25%, a fost obtinuta la contractul incheiat cu “Sera Port” SA.

Securizare fara garduri

In ceea ce priveste contractul cu UTI Italy SRL, s-a semnat un act aditional prin care valoarea sa totala va fi redusa cu 7.266.660 de euro. Mircea Banias a declarat ca, la inceput, contractul acesta, care prevede asigurarea sistemului de securitate perimetral pentru portul Constanta, nu i s-a parut necesar. La o privire mai atenta insa, luand in considerare si rigorile normelor europene, necesitatea acestui sistem a fost bine inteleasa de catre toti factorii implicati.
Mircea Banias a mai spus ca, prin implementarea sistemului propus de UTI, vor disparea si deja celebrele garduri din portul Constanta, securizarea urmand sa se faca prin camere video mderne, capabila sa “vada” chiar si pe intuneric.

Realizarile anului 2005

Anul 2005 a adus, fara indoiala, unele realizari importante pentru CNAPMC. Printre ele se numara finalizarea unor proiecte care schimba atat destinul, cat si imaginea portului Constanta. Potrivit raportului anual intocmit de companie, in acest an s-au finalizat trei dintre cele patru componente de mediu ale Proiectului privind Mediul si Infrastructura in Portul Constanta, finantat din surse proprii, in proportie de 49%, si de Banca Europeana pentru Investitii, in proportie de 51%.
Cele trei proiecte sunt achizitionarea navei colectoare de deseuri “Nicolae Zeicu”, cu o valoare de 2,6 milioane euro, finalizarea noii rampe ecologice si acoperirea celei existente, un proiect de 2,45 milioane euro, si realizarea incineratorului pentru deseuri spitalicesti si cele provenite de la nave, pentru care s-au cheltuit 2,4 milioane de euro.
Cea de-a patra componenta a proiectului, statia de tratare a apei uzate, se afla in curs de executie, lucrarile urmand sa fie finalizate pana la inceputul anului 2007. Contractor desemnat in urma unei licitatii internationale este firma Siemens Austria, valoarea contractului fiind de 6,48 milioane de euro.
Reprezentantii conducerii companiei au anuntat si faptul ca s-a pus in vanzare caietul de sarcini pentru realizarea unei centrale eoliene in port, existand deja firme interesate sa realizeze aceasta investitie.

Terminalul de pasageri

De curand, CNAPMC a inaugurat si noul terminal de pasageri din port, un proiect necesar, deoarece traficul turistilor prin port va cunoaste o adevarata explozie in urmatorii ani. Valoarea totala a contractului a fost de 2,8 milioane de euro. Licitatia internationala pentru desemnarea operatorului terminalului de pasageri va avea loc in data de 5 ianuarie 2006.
In acest an a fost inaugurat si sistemul de inspectie cu raze X pentru containere si vehicule. In acest fel, CNAPMC a raspuns solicitarii Autoritatii Vamale de a beneficia de facilitati moderne de inspectie a marfurilor tranzitate prin port. Sistemul, extrem de performant, este cumparat de la firma chinezeasca Nuctech, unul dintre liderii mondiali in domeniu, costul total fiind de 4,5 milioane de euro.

Capitolul nereusitelor

In categoria nerealizarilor, cu sau fara voia conducerii, se numara pasarela pietonala din Mamaia. “Imi propun sa nu mai vorbesc niciodata despre ea. Nu contest utilitatea pasarelei, dar este injust sa se faca din banii portului, pentru ca modul de recuperare a investitiei este gresit”, a declarat Mircea Banias. In opinia acestuia, la capitolul nerealizari intra si comunicarea cu operatorii portuari, care putea sa fie mult mai buna, dar si faptul ca nu s-au putut reduce tarifele, pentru ca anul 2005 a fost unul atipic: bugetul a fost calculat la 40.000 de lei pentru un euro, iar valoarea reala a fost mult mai mica. In conditiile in care CNAPMC are incasari in euro si cheltuieli in valuta, pierderea a fost de 16%. “Astfel, incheiem anul cu un profit mai mic decat ne-am propus”, a spus Mircea Banias.

Cu sprijin olandez

Unul dintre cele mai importante proiecte in curs de derulare in prezent este terminalul de barje. La sfarsitul lunii iulie, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a aprobat documentatia de licitatie finala, in urma careia au fost precalificate opt companii din intreaga lume. In prezent, comisia de licitatie a CNAPMC si firma de consultanta evalueaza in paralel proiectele primite. Valoarea totala a proiectului este de 24,6 milioane de euro, din care 16 milioane reprezinta finantare BERD, 7,87 milioane euro vin din surse proprii si de la bugetul statului, iar 530 mii euro reprezinta un imprumut nerambursabil acordat de guvernul olandez.

Viitorul se scrie acum

In acest an, conducerea CNAPMC a supus atentiei forurilor competente posibilitatea obtinerii de fonduri structurale si de coeziune ale Uniunii Europene, pentru finantarea si realizarea proiectelor promovate pentru perioada urmatoare, care fac parte din strategia de dezvoltare a portului Constanta. Mircea Banias a nominalizat cateva dintre aceste proiecte: podul de acces la gura Canalului Dunare-Marea Neagra, finalizarea digului de larg, prin prelungirea sa cu un kilometru, sistematizarea si consolidarea falezei portului Constanta, pentru care exista deja un studiu de fezabilitate, realizarea infrastructurii pe Mol III Sud, realizarea unui pod peste canalul de legatura dintre insula artificiala si zona de sud a portului, dezvoltarea capacitatii feroviare in sectorul fluvial-maritim (un proiect de 30 milioane euro, o treime din bani urmand sa vina in 2006) si finalizarea etapelor II si III de dezvoltare ale terminalului de containere, pentru care sunt necesari 80 de milioane de euro. Proiectele promovate vizeaza crearea de conditii optime pentru operarea la standardele de calitate solicitate de UE si atragerea de noi clienti portuari, scopul principal fiind atragerea traficului in portul Constanta si alinierea la cerintele Uniunii Europene.

Containerele, vedeta traficului

Cresterea de trafic inregistrata de porturile Constanta, Midia si Mangalia este, in medie, de 17%. Traficul de containere prin portul Constanta s-a majorat insa cu 92%, cel mai mare procent la nivel global. Traficul de containere aproape s-a dublat fata de anul trecut, ajungand la 740.000 TEU-uri. Mircea Banias a adaugat ca, daca nu anul viitor, sigur in 2007 portul Constanta va intra in “clubul milionarilor”, cu un numar de peste un milion de TEU-uri operate. Directorul general al companiei a precizat ca, luand in calcul aceste cifre, operatorul platformei de pe Mol II S si-a exprimat intentia de a inchiria tot spatiul disponibil, in vederea extinderii capacitatii de operare, angajandu-se sa plateasca o chirie de 1,5 milioane de euro pe an.

Primul ISO

Mircea Banias a fost preocupat si de imbunatatirea sistemului de management la nivelul companiei. Astfel, incepand cu luna noiembrie 2005, CNAPMC Ð Sucursala Servicii Portuare Constanta a obtinut de la societatea de certificare germana Germanischer Lloyd Certification GmbH certificatul de conformitate cu standardele de calitate EN ISO 9001:2000, primul certificat ISO obtinut de companie. “Certificarea face parte dintr-un amplu proces de realizare a unui sistem integrat de management calitate-mediu-sanatate si securitate ocupationala pentru intreaga companie, in conformitate cu standardele internationale, proces care va fi finalizat la sfarsitul anului 2006”, spune Mircea Banias. Acesta a precizat ca CNPAMC nu avea implementat, pana in acest an, nici un sistem de calitate.

Promovare externa agresiva

Conducerea CNAPMC a incercat, in anul curent, sa schimbe imaginea portului Constanta la nivel european si mondial, printr-o campanie de promovare agresiva. Reprezentantii companiei au participat la actiunile celor mai importante asociatii internationale din domeniu. De asemenea, in luna iunie 2005, CNAPMC a redeschis reprezentanta portului Constanta la Viena si s-a demarat o activitate intensa de analiza si atragere a fluxurilor de marfuri dinspre si spre Europa Centrala, prin portul Constanta. In luna octombrie s-a incheiat un protocol de cooperare cu portul Krems. Tot in 2005, in portul Constanta s-a desfasurat intalnirea anuala a Comitetului de Conducere a Coridorului de Transport PanEuropean IV.
Pentru anul 2006, Mircea Banias a precizat ca se are in vedere organizarea Zilelor Portului Constanta, in martie in Budapesta si in aprilie in Viena. La actiuni vor fi invitati sa participe principalii reprezentanti ai comunitatii portuare romanesti, care vor avea astfel ocazia sa se intalneasca direct cu marile companii din Europa.

Trafic operat in 2005
– minereuri Ð 8,8 milioane tone
– petrol brut Ð 8,55 milioane tone
– marfuri containerizate Ð 6,8 milioane tone
– produse petroliere Ð 4,9 milioane tone
– cereale Ð 3,3 milioane tone

Indicatori financiari
– cifra de afaceri estimativa: 184.187.000 RON, din care
– servicii portuare: 130.055.000 RON
– furnizare energie: 27.606.000 RON
– profit total estimat: 28.193.000 RON
– total investitii 2005: 61.851.270 RON

Cele mai citite

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...
Ultima oră
Pe aceeași temă