8.5 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăSpecialPortcontainerele din Mangalia cuceresc armatorii germani

Portcontainerele din Mangalia cuceresc armatorii germani

Presedintele Traian Basescu cerea, in urma cu aproximativ un an, transformarea Portului Constanta intr-un port de tranzit. Comandantul de cursa lunga stia foarte bine doua lucruri: ca Romania este un punct nodal intre Orient si Occident si ca cea mai ieftina modalitate de transport al marfurilor este pe apa, cu ajutorul containerelor. Iata ca, in prezent, Romania detine nu numai cel mai important port de tranzit din zona Marii Negre (ne referim aici la Portul Constanta), ci si unul dintre cele mai importante santiere navale din Europa Centrala, Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), care construieste portcontainere pentru cei mai mari armatori din lume.

Lansarile de nave se tin lant la DMHI, cele mai importante proiecte aflate in derulare fiind cu armatori din Germania. Ieri a avut loc ceremonia de botez a proiectului intitulat initial DMHI 4053. Aceasta este cea de-a doua nava construita pentru armatorul german MSC si face parte dintr-o serie de 12 vase identice comandate de acesta, vase care vor fi construite si livrate pana in anul 2009 inclusiv. La ceremonie au participat peste 80 de persoane, printre care s-au numarat reprezentanti ai administratiei locale, ai companiei de navlosire, ai filialelor DSME, ai furnizorilor si ai Ambasadei Coreei si Natiunilor Unite in Romania. Evenimentul a debutat cu inmanarea unor plachete si diplome de apreciere, de catre reprezentantii DMHI si ai armatorului, celor care s-au implicat in finalizarea cu succes a proiectului. A urmat un scurt moment festiv, in care s-au intonat imnurile natiunilor implicate in nasterea vasului. Ca orice vas, si proiectul DMHI 4053 a avut o nasa – este vorba despre o tanara domnisoara, Leigh Godfrey, care a taiat cu emotie panglica ce a dezvelit numele sub care nava va pleca pe oceanele lumii: MSC Leigh. Sticla de sampanie s-a spart de prova, semn ca nava va avea parte de vant bun. "Numesc aceasta nava MSC Leigh. Fie ca Dumnezeu sa binecuvanteze aceasta nava si pe toti cei care vor naviga la bordul ei”, a spus, in engleza, nasa.

Mai repede cu 80 de zile

Presedintele DMHI, J.B. Lee, a declarat ca este pentru prima data in istoria santierului cand termenul de constructie a unei nave, de la semnarea contractului pana la predarea catre beneficiar, a fost scurtat cu 80 de zile. "Desi nava este gata sa plece pe oceanele lumii, ea va ramane intotdeauna in inimile noastre”, a adaugat acesta. Reprezentantul companiilor GEBAB si NSB, pe locul al doilea in lume in ceea ce priveste transportul containerizat, a declarat, la randul sau, ca DMHI este unul dintre cele mai bune santiere navale din lume si i-a indemnat pe oaspeti, fie ca vin din Canada, Coreea, Italia sau Germania, sa guste din bucatele traditionale romanesti si sa asculte muzica noastra, in scurta perioada petrecuta in Mangalia.

Scurt istoric

Contractul de constructie a proiectului 4053 a fost semnat pe data de 30 martie, fiind comandat de compania GEBAB, prin intermediul companiei NSB. Prima nava din seria de 12, denumita initial proiectul 4052 si botezata MSC Geneva, a fost livrata pe data de 27 iulie 2006 si data spre navlosire companiei MSC. Pana acum, aceasta nava reprezinta cel mai mare tip de portcontainer construit vreodata nu numai in Romania, ci si in zona Marii Negre. Prin livrarea acestor vase, DMHI demonstreaza ca beneficiaza de tehnologii moderne, capacitati si cunostinte pentru a duce la bun sfarsit toate procesele, incepand de la proiectare, pana la aprovizionare, constructie si livrare a navei.

Date tehnice

Vasul MSC Leigh este un portcontainer de tip Panamax, care are capacitatea sa transporte 4.860 de containere de 20 picioare unitati echivalente (TEU). Nava are o lungime totala de 275 de metri, o latime de 32.2 metri, si poate inainta cu 24 de noduri, datorita unui motor B&W care este capabil sa dezvolte 54.320 de cai putere. Vasul dispune de opt punti, deservite de un lift. De la nivelul vasului pana la puntea de comanda sunt 173 de trepte, de aceea un lift era necesar. In interior, totul straluceste de curatenie, de la cabinele personalului navigant pana la puntea de comanda, dotata cu cele mai moderne tehnologii de navigatie.

Peste 50 de milioane de dolari

Valoarea acestui contract a fost, potrivit vicepresedintelui DMHI, Eugen Pricopie, de 54 de milioane de dolari. Aceasta este valoarea la care se construiesc primele patru nave din seria celor 12. Urmatoarele opt vor fi ceva mai scumpe, pentru ca intre timp a crescut si pretul mondial la tabla. Acesta a precizat ca oamenii au capatat experienta, ca acestia lucreaza conform unui plan bine stabilit, pe care insa il devanseaza intotdeauna. Eugen Pricopie a precizat ca DMHI va atinge, in acest an, o cifra de afaceri de 280 de milioane de dolari. "La anul vom atinge o cifra de afaceri de 500 de milioane de euro. Suma este mai mare pentru ca, pana acum, am construit si vapoare mai mici, dar cele din prezent sunt mult mai mari, cu valoare mai mare”, a adaugat vicepresedintele DMHI. Santierul a semnat un contract si cu armatorul german Hamburg Sud, pentru care va construi sase nave mai mari (aceeasi lungime, dar cu circa opt metri mai late), care vor avea o capacitate de 5.560 de containere. DMHI dispune de 3.600 de angajati, plus un numar de 500, care efectueaza traininguri regulate in Coreea de Sud, la santierul-mama, traininguri care dureaza un an si jumatate.

Vocea autoritatilor

Prezent la eveniment, Zamfir Iorgus, primarul municipiului Mangalia, si-a amintit, cu nostalgie, de cei zece ani petrecuti in calitate de ingineri pe santier. "DMHI a ajuns la performante extraordinare, iar perspectiva este, de asemenea, extraordinar de buna. Faptul ca, in afara santierului, au aparut tot felul de hale noi de productie, inseamna ca santierul trebuie sa-si majoreze capacitatea. Ce poate sa fie mai frumos pentru un primar decat faptul ca perspectiva companiei Daewoo, a santierului naval si, implicit, a orasului este buna?”, a intrebat, retoric, edilul din Mangalia.


Ziua incepe cu Tae Kwon Do

Seriozitatea cu care se munceste la DMHI este imprimata de coreeni, circa douazeci de asiatici desfasurandu-si si acum activitatea pe santier. Toti angajatii participa la programul de gimnastica de dimineata, inclusiv presedintele santierului, dar nu inainte de a-si face ordine la locul de munca. Desi la inceput le-a venit greu sa se supuna acestor rigori provenite dintr-o alta cultura, romanii s-au obisnuit si au imbratisat acest program, despre care spun acum ca este mai eficient decat acel "noi ne facem ca muncim, ei se fac ca ne platesc”, cu care erau obisnuiti pana la privatizare.


Daewoo Mangalia in cifre

Data infiintarii: 22 ianuarie 1997
Parti sociale:
Daewoo Shipbuilding@Marine Engineering Co, Korea – 51%, 2 Mai Mangalia Shipyard SA, Romania, 49%

Scopul afacerii:
– constructii nave
– reparatii/conversii nave
– inginerie maritima
– alte structuri de otel
Capacitatea facilitatilor:
– Constructii: 100.000 tdw – 6 vapoare pe an
– Reparatii: 40 de vapoare pe an
– Structuri acoperite: 68.000 mp
– Capacitate de stocare acoperita: 6.500 mp
– Capacitate prelucrare otel: 200.000 m/luna; 8.000 t/luna
– Adancimea apei: 8-11 m
– Inaltimea valurilor: 0,2 m
– Temperatura medie: 18 grade Celsius
– Docul 1 (constructii noi): L=304 m, l=48m, h=9m
Docul 2 (constructii noi): L=322m, l=48m, h=18m
Docul 3 (reparatii): L=360 m, l=60m, h=13m

Cele mai citite

Hotelierii turci anticipează creșterea prețurilor cu până la 30% pentru pachetele turistice din 2025

Hotelierii din Turcia se confruntă cu provocările inflației globale, dar își propun să îmbunătățească atât prețurile, cât și serviciile pentru anul 2025. Timur Azimov,...
00:01:47

VIDEO. Prim-ministrul italian Giorgia Meloni spune că Europa trebuie să „găsească un echilibru și să-și realizeze un bilanț”

În urma alegerii lui Trump ca președinte al SUA, prim-ministrul italian Giorgia Meloni spune că Europa trebuie să „găsească un echilibru și să-și realizeze...

Cifra de afaceri a celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală și de Est a crescut cu 2,5%, dar profitul net a...

Cifra de afaceri totală a celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală și de Est (ECE) a înregistrat o creștere de 2,5%...
Ultima oră
Pe aceeași temă