Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, că în cazul privatizării CFR Marfă, procedura va fi reluată de săptămâna viitoare, după ce va fi modificat caietul de sarcini pentru a impune condiţii de participare mai puţin restrictive, informează Mediafax.
Ponta a declarat că în cursul serii de miercuri sau joi dimineaţă va trebui publicat un nou anunţ, astfel încât săptămâna viitoare procedura se fie reluată.
„Cei trei participanţi – patru au fost cei care au cumpărat caietul de sarcini – aveau câte o problemă în dosar şi nu se putea merge mai departe fără riscul de a fi contestat. Atunci am decis, cu domnul Fenechiu, astăzi am avut o discuţie destul de lungă în şedinţa de Guvern pe această temă … ne-a propus şi am fost de acord practic să-i declare necalificaţi şi astăzi să reia procedura, în aşa fel încât săptămâna viitoare să poate să se califice probabil cei trei sau poate chiar mai mulţi”, a afirmat Ponta.
Citeşte şi EŞEC. Niciun investitor nu s-a calificat pentru privatizarea CFR Marfă
El a menţionat că nu vrea să spună că este „un lucru bun”, ci este un lucru „foarte îngrijorător” şi speră că a fost pierdută doar o săptămână. Ponta a susţinut că va fi schimbat caietul de sarcini în aşa fel încât condiţiile puse să nu fie „excesiv de restrictive”.
Premierul a susţinut că în situaţia privatizării CFR vina nu este a Ministerului Transporturilor.
„Nu cred că intrăm în bordul FMI dacă această prior actions nu este într-un fel sau altul dusă la final, putem să zicem astăzi că e dusă până la capăt în sensul că a eşuat, dar nu-mi doresc să fie dusă la capăt eşuată. Îmi doresc să o ducem la capăt cu bine, motiv pentru care această procedură rapidă pe care o declanşează chiar azi ministerul ne poate ajuta să fi pierdut doar şase zile”, a mai susţinut Ponta.
Premierul a menţionat că în caz contrar ar fi putut exista contestaţii care să ducă la pierderea unui timp mai îndelungat cu acest proces de privatizare.
„Să fim foarte realişti. Nu e o perioadă, uitaţi-vă ce se întâmplă în Europa (…). La Poşta Română nu erau foarte mulţi, s-a retras Poşta belgiană dacă nu mă înşel, probabil că au mai văzut ce se întâmplă, nu se înghesuie lumea să cumpere companii de stat cu mii de angajaţi, cu probleme, e o realitate, ce să facem”, a declarat Ponta.
„Facem cât putem, facem fata cât mai frumoasă să o ia cineva, dar nu se înghesuie peţitorii la companii de stat”, a completat premierul.
Citeşte şi Fenechiu: Investitorii CFR Marfă, cu acte incomplete;demisia- doar dacă eşecul mi s-ar datora
Niciunul dintre cei trei investitori care au depus documentaţia de participare nu s-a precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, în urma verificării şi analizării documentelor, procesul urmând să fie reluat.
„Ministerul Transporturilor vă informează că, în urma verificării şi analizării documentaţiilor de participare depuse de potenţialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR MARFĂ, Comisia de Privatizare instituită la nivelul Ministerului Transporturilor, a hotărât respingerea celor trei potenţiali ofertanţi şi reluarea procedurii, conform prevederilor legale”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.
Miercuri a fost termenul pentru finalizarea verificării şi analizării documentelor de participare, precum şi pentru întocmirii listei investitorilor precalificaţi să participe, în continuare, la procesul de privatizare a CFR Marfă („lista scurtă”).
Termenul final pentru desemnarea ofertantului câştigător era 20 iunie 2013, conform angajamentelor stabilite cu Fondul Monetar Internaţional.
Privatizarea CFR Marfă se realizează printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.
Licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă porneşte de la 180 milioane de euro.
Potrivit calendarului, potenţialii cumpărători înscrişi pe lista scurtă ar fi trebuit să depună până la 27 mai oferta preliminară şi neangajantă, alături de comentariile asupra proiectului contractului de vânzare – cumpărare de acţiuni inclus în dosarul de prezentare.
Ulterior, comisia de privatizare trebuia să poarte negocieri cu fiecare dintre aceştia, începând din 28 mai.
Pentru participarea la licitaţia cu ofertă în plic, potenţialii cumpărători urmau să depună până la 19 iunie documentele de participare care nu au fost solicitate în faza de precalificare, oferta de cumpărare în plic sigilat şi dovada achitării taxei de participare la licitaţie.