Unul dintre marii transportatori maritimi din Asia acuza ca, in urma cu sapte ani, a luat o teapa de peste 600.000 USD de la partenerii de afaceri din Romania. „Ai nostri” au uitat sa mai plateasca transportul pe apa al unei cantitati de 60.000 de tone de carbune cocsificabil, carbune folosit apoi la combinatul siderurgic din Calarasi. Armatorul pakistanez (Spearhead Marine) a cerut ajutorul judecatorilor de la Londra, care au hotarat ca romanii (Geomin Ð firma de comert exterior, si Siderca Calarasi) sunt buni de plata, sentinta confirmata de instantele din Romania. Au trecut aproape sapte ani si armatorul nu si-a putut recupera banii, cu „sprijinul” direct al Politiei si Parchetului, acuzate ca au trecut la represalii impotriva reprezentantului roman al armatorului.
Teapa prin metoda cesionarii, refuzata la export
In urma cu aproape 9 ani, SC Geomin SA Bucuresti a incheiat cu Spearhead Marine un contract de transport maritim, din China in Romania, pentru sase loturi de carbune Ð circa 360.000 de tone Ð pentru perioada decembrie 1996-decembrie 1997. Contractul a fost semnat, in numele Geomin, de reprezentantul Navlomar in China. Conform contractului, trei vapoare (Breeze, Delta Wave si National Prosperity) au plecat din China, incarcate pline-ochi cu carbune cocsificabil, au fost descarcate in Portul Constanta, transportul fiind achitat de Geomin.
Cel de-al patrulea transport, cu nava Vitastar (decembrie 1997), era ultimul posibil in perioada prevazuta in contract. Transportul a fost confirmat si reconfirmat de Geomin prin doua faxuri prin care s-a atestat implicit faptul ca Vitastar face parte din contractul semnat la 25 septembrie 1996, cel care acoperea perioada decembrie 1996-decembrie 1997. Apoi, Geomin a anuntat ca a cesionat contractul de transport al carbunelui catre Siderca Calarasi.
Cesiunea nu inlatura insa raspunderea Geomin, aceasta ramanand responsabila de plata contractului, „contractele-tip” de transport maritim international nelasand loc de interpretari. Iar contractul dintre Spearhead Marine si Geomin nu face exceptie: „Navlositorul (n.r. Ð Geomin) poate transfera partial sau in totalitate intregul contract, dar intotdeauna ramane raspunzator de indeplinirea contractului de transport” Ð clauza 25.
Nava Vitastar a terminat incarcarea in portul chinez la data de 29 decembrie 1997, a fost descarcata in Portul Constanta in cursul lunii februarie a anului 1998 si valorificata ulterior la combinatul Siderca din Calarasi. Transportul insa nu a fost platit integral nici pana astazi!
Verdict la Curtea de Arbitraj din Londra Ð Geomin si Siderca, bune de plata
Din totalul pretului de transport (869.000 USD), SC Geomin a efectuat doar o plata partiala de 200.000 USD, Siderca achitand alti 69.000 USD. In aceste conditii, armatorul a solicitat Arbitrajului international de la Londra sa dea o solutie in conflictul de natura comerciala cu Geomin si Siderca. Cele doua firme romanesti nu si-au angajat aparatori pentru aceasta cauza, dar nu s-a pus nici un moment la indoiala impartialitatea judectorilor englezi. Ba, mai mult, nu s-a pus vreun moment problema nerecunoasterii de catre partea romana a datoriei pentru nava Vitastar. Geomin, de exemplu, a cautat sa figureze doar ca aparator ori poate martor al Siderca. Sentinta data de judecatorul John Scholfield, la data de 22 septembrie 1998, a fost fara echivoc, obligand Geomin (prim-parat) si Siderca la plata, in solidar, a sumei de 574.000 USD, plus o dobanda de 8% anual. Hotararea a fost recunoscuta de instanta romana, prin sentinta civila 3.766/1999 a Tribunalului Bucuresti, sentinta ramasa definitiva si irevocabila. Ceea ce nu inseamna insa, in Romania, ca prejudiciul poate fi recuperat de catre armator, aceasta neputandu-se face decat prin executare silita.
Politistii si procurorii il hartuiesc pe reprezentantul armatorului
In 2002, Spearhead Marine Ltd. a apelat, in vederea recuperarii datoriei, la serviciile unui angajat al Navlomar, compania de brokeraj maritim care intermediase transportul carbunelui in Romania. Cautarea banilor si prin conturile Geomin nu a dat rezultatele scontate, asa ca Ion Botis (reprezentantul creditorilor armatori si cel care intermediase transportul) a cerut instituirea sechestrului asupra imobilului in care isi are sediul compania Geomin. A fost scanteia care a generat, sustine Botis, un lant intreg de represalii asupra sa.
In timp ce instantele au respins mai multe contestatii formulate de Geomin impotriva executarii silite in contul sumei de peste un milion de dolari, cat a ajuns datoria, cu tot cu dobanzi, reprezentantul roman al armatorului Spearhead spune ca a fost reclamat de Geomin in mai multe plangeri penale. Politia si Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti "si-au intrat in rol”! Astfel incat, daca Botis a obtinut sechestrul asupra sediului Geomin, au pus si "oamenii legii” sechestru asupra averii lui Ion Botis (?!?). „Mi se pun in carca tot felul de acuzatii, care mai de care mai absurde. Sunt acuzat de procurorul Valerica Dabu, in ordonanta prin care mi s-a pus sechestru pe avere, ca as fi falsificat acte si as fi uzat de acestea in perioada 1996-1997, obtinand o hotarare de arbitraj in defavoarea Geomin. Nimeni nu mi-a putut produce vreo dovada macar a unui singur act falsificat in acei ani. Mai mult, procurorul Dabu nu m-a chemat niciodata sa-mi aduca la cunostinta invinuirile. Si nici in ce imprejurare as fi putut "uza" de falsuri pentru a pacali atat Curtea de Arbitraj International de la Londra, cat si instantele din Romania”, ne-a declarat Ion Botis. Ultima „gogorita” a organelor de ancheta, cum o caracterizeaza reprezentantul Spearhead Marine, este punerea la indoiala chiar a existentei armatorului: „Tineti cont de faptul ca avem de-a face cu un armator de notorietate in zona Asiei, client al unor banci de prestigiu. Cum poti macar crede ca armatorul, cel care a descarcat patru nave cu carbuni la Constanta si a fost recunoscut atat de Curtea de Arbitraj de la Londra, cat si de societati financiare, este o fantoma?”.
Spearhead Marine anunta ca va protesta la Agentia Maritima Internationala
In urma cu o luna, armatorul a trimis o adresa catre toate institutiile interesate din Romania: „Societatea noastra a suferit enorm de pe urma neplatii navlului pentru nava Vitastar si am facut mari eforturi sa platim sume importante bancii cu care lucram, Den Norske Bank Oslo (filiala Singapore). De asemenea, reprezentantul nostru ne-a adus la cunostinta ca se constituie o comisie internationala pentru a verifica legalitatea anumitor documente care exista de fapt in Romania. Nu avem nimic impotriva acestui lucru, dar cu parere de rau vedem in aceasta o metoda de intarziere a platii sumelor datorate noua. De 7 ani incercam sa ne recuperam banii pentru care am prestat un serviciu in favoarea Geomin/Siderca. Din pacate, am constatat ca autoritatile romane incearca sa protejeze un datornic, Geomin/Siderca, fara a lua in considerare hotararile definitive pronuntate in favoarea noastra de catre Curtea de Arbitraj de la Londra, confirmate si legalizate de catre Ambasada Romaniei din Londra, care sunt valabile in toata lumea si confirmate de catre Curtea Suprema de Justitie din Romania. Este regretabil faptul ca protejarea unui datornic se face prin hartuire si false acuzatii atat la adresa noastra, cat si a reprezentantului nostru”. Armatorul isi exprima consternarea, in aceeasi adresa, asupra metodelor folosite de Politia si Parchetul din Romania pentru a intarzia recuperarea datoriilor, chiar in situatia in care hotararile judecatoresti sunt definitive, in contradictie cu toate regulile internationale si ale UE. „Vom inainta aceasta problema si Agentiei Maritime Internationale, impreuna cu o cerere de protest impotriva unui astfel de comportament”, anunta armatorul in finalul protestului adresat autoritatilor romane.
Afacerea are radacini dinainte de 1989
La data de 5 septembrie 1979, intre guvernele Romaniei si Chinei a fost semnata o conventie privind colaborarea la realizarea combinatului carbonifer Huo-Xian. Partea romana avea obligatia de a livra furniturile, utilajele, echipamentele si piesele de schimb in regim de credit extern, partenerul chinez urmand a rambursa creditul si dobanda aferenta prin livrarea de carbune cocsificabil. In total, Romania a efectuat exporturi (1985-1996) in valoare de 111 milioane franci elvetieni, valoarea importurilor de carbune (1991-1998) fiind de 119 milioane franci elvetieni. Carbunele importat de Geomin a fost printre ultimele transporturi.
Geomin se considera nedreptatita
Rosu Eugen Alexandru, avocatul SC Geomin, sustine ca nu este corect sa fie executata firma pe care o reprezinta. Eugen Rosu apreciaza ca Geomin s-a retras din contract inainte de angajarea navei Vitastar si nu poate fi facuta responsabila de neplata transportului. Pe de alta parte, Geomin contesta atat „realitatea” armatorului, cat si „legalitatea” reprezentarii armatorului in Romania de catre Ion Botis.