De la 1 octombrie 2006, protectia angajatilor care lucreaza la calculator se va alinia la cerintele Uniunii Europene. Premierul a aprobat o Hotarare de Guvern „privind cerintele minime de securitaate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare”.
Practic, Executivul a adoptat Directiva 1990/270/CEE, tradusa in limba romana si care prevede o serie de cerinte minime de protectie a lucratorilor care in mare parte se aplicau deja. Acestea sunt stipulate intr-o anexa si se refera la Echipament, Mediu de munca, Interfata operator-computer. Astfel, imaginea de pe ecran trebuie sa fie stabila, fara fenomene de scanteieri sau alte forme de instabilitate; pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie sa poata fi orientat si inclinat cu usurinta; trebuie sa fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran, iar acesta nu trebuie sa prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.
Calculatoare si tastaturi noi, „reazem pentru picioare”
Si tastatura trebuie sa fie inclinabila si separata de ecran, astfel incat sa permita lucratorului gasirea unei pozitii de lucru confortabile, care sa evite oboseala bratelor si mainilor. Spatiul din fata tastaturii trebuie sa fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor si bratelor operatorului, iar suprafata tastaturii trebuie sa fie mata, pentru a evita reflexiile. Simbolurile tastelor trebuie sa prezinte contrast suficient si sa fie lizibile din pozitia normala de lucru.
Criterii minime sunt impuse si pentru masa sau suprafata de lucru, pentru scaunul de lucru, care trebuie sa fie inclinat si reglat vertical, iar spatiul suficient pentru a permite o pozitie confortabila.
Obligatoriu pentru angajator este de a asigura „un reazem pentru picioare, ce trebuie pus la dispozitia celor care il doresc”.
In ce priveste iluminatul, posturile de lucru trebuie sa fie amenajate astfel incat sursele de lumina, cum ar fi ferestrele si alte deschideri, peretii transparenti sau translucizi, precum si echipamentele sa nu provoace straluciri orbitoare directe si sa antreneze cat mai putin posibil reflexii pe ecran.
Examen oftalmologic si ochelari decontati
Angajatorii sunt obligati sa asigure lucratorilor examene corespunzatoare ale ochilor si vederii, la angajare, apoi la intervale regulate sau ori de cate ori apar tulburari de vedere care pot fi cauzate de ecranul de vizualizare. Protectia ochilor si a vederii lucratorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor in cadrul sistemului national de sanatate, in conformitate cu legislatia in vigoare, se mentioneaza in art. 16 al HG. Dupa cum stim, lentilele pentru ochelarii de vedere nu se deconteaza, asa ca angajatorului ii revine aceasta obligatie. Prevederile legislative nu sunt insa clare in aceasta privinta, deosebit de sensibila pentru cei care lucreaza la calculator.