8.8 C
București
luni, 4 noiembrie 2024
AcasăSpecialPilotajul maritim, o afacere cu semne de intrebare

Pilotajul maritim, o afacere cu semne de intrebare

Oamenii in costume negre se urca grabiti in masini de lux. Printre ei, si presedintele Romaniei, Traian Basescu. Locatia: Portul Constanta. Data: sfarsitul lunii septembrie. Coloana oficiala demareaza in tromba. La scurt timp, Mercedesul negru in care sta presedintele opreste. Toate masinile din coloana opresc de asemenea, ca la comanda. Traian Basescu, imbracat mai lejer, fara haina de la costum, apasa pe un buton. Geamul din spatele limuzinei coboara lent. Isi intoarce privirea spre multimea care se uita mirata si spune, tintind un om din grup: „Cu dumneata nu stau de vorba, dumneata nu ai caracter!”. In acelasi timp, degetul aratator prezidential batea aerul in semn de dojana.
Persoana pentru care Traian Basescu a oprit coloana oficiala este Alexandru Grigorita, presedintele Consiliului de Administratie la Atlas Pilot SA, una dintre firmele care asigura serviciul de pilotaj in Portul Constanta. „De ce presedintele tarii a ajuns la concluzia ca eu, un neica nimeni, omul care a pierdut tot, sunt un om fara caracter?”, se intreaba retoric Grigorita. Conflictul dintre cei doi a izbucnit in urma organizarii de catre Ministerul Transporturilor a concesionarii activitatii de pilotaj, facuta la 23 mai 2000, de care au beneficiat doua SRL-uri. Grigorita ii acuza pe Traian Basescu, ministrul Transporturilor la acea vreme, si pe Serban Mihailescu, din Partidul Social Democrat, de practici neloiale. Neintelegerile au ajuns in instanta. Mai grav este ca activitatea de pilotaj maritim in Portul Constanta fusese privatizata, de catre Fondul Proprietatii de Stat, in 1996.

Alba-neagra

Atlas Pilot primeste, printr-o hotarare judecatoreasca, dreptul sa practice pilotajul. Pe 20 ianuarie 2004, societatii comerciale Atlas Pilot SA ii este emisa o autorizatie prin care poate desfasura, in zona II a Portului Constanta, activitatea de pilotaj al navelor maritime la intrarea si iesirea in sau din porturi si intre danele aceluiasi port. In act se mentiona ca autorizatia este valabila pana pe 19 ianuarie 2009. Lucrurile se schimba in data de 28 februarie 2005, cand firma este instiintata ca, incepand cu data respectiva, autorizatia isi inceteaza activitatea, invocandu-se o hotarare luata de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Incalcare a legilor europene

„Revocarea autorizatiei este un exces de putere”, spune Alexandru Grigorita, din mai multe motive. In primul rand, a fost emisa pentru o perioada de cinci ani, fara a fi afectata de vreo conditie cuprinsa in act. Apoi, in acord cu principiile constitutionale romanesti, aceasta nu poate fi revocata de autoritatea emitenta, ci numai de instanta de judecata. Mai mult, se incalca si o lege romaneasca (L 528/2002), care spune ca, „in cazul in care prin acordurile sau conventiile nationale la care Romania este parte se stabileste un regim al serviciilor de siguranta, acest regim se aplica intocmai pentru porturile sau caile navigabile respective”. Hotararea revocarii autorizatiei incalca principiile esentiale ale legislatiei Comunitatii Europene, in speta articolele 7, 9, 10 si 14 din Directiva Parlamentului European si a Consiliului privind accesul pe piata serviciilor portuare.

Fara dovezi

In spatele acestor decizii stau persoane din anturajul presedintelui, acuza Alexandru Grigorita. Prin acte semnate de Serban Mihailescu si Traian Basescu, activitatea de pilotaj este impartita intre Val Mar Pilot SRL si Agigea Pilot SRL, care se ocupa fiecare de jumatate din port. Schimbarile nu se opresc aici. Din 1993, autorizatia pentru pilotajul navelor in porturi se emitea anual, daca firma respectiva indeplinea anumite conditii. Printre conditiile prevazute de caietul de sarcini se numara „o dotare corespunzatoare (pilotine, salupe, statii radio etc.) in stare tehnica buna, personal de executie calificat, atestat, brevetat si autorizat”. De asemenea, erau obligatorii un numar de doua pilotine in dotare, doua salupe si 20 de piloti (pentru zona 1 Constanta). In total, erau prevazute 46 de astfel de conditii punctuale privind mijloacele tehnice utilizate, personalul de conducere, personalul de executie si executarea activitatii.

Reguli hilare

In 25 noiembrie 1996, autorizatia pentru pilotaj se emite pentru o perioada de patru ani, exact perioada unui ciclu electoral. Raman numai 36 de conditii, de data aceasta cu caracter general. In caietul de sarcini nu mai sunt specificate dotarile necesare. Potrivit acestuia, concesionarul trebuie sa stie ca „accesul sau iesirea persoanelor in/din port este permisa numai pe baza "legitimatiilor de acces in port", eliberate de administratia portuara”. Celelalte articole sunt asemanatoare, stipuland, de exemplu, ca „toate mijloacele de transport care au acces in port vor avea la loc vizibil emblema firmei respective”. Lucru esential pentru siguranta pilotajului, nu-i asa?

Angajati-fantoma

Societatea Atlas Pilot, care ar trebui sa se ocupe de pilotajul maritim in port pana in 2009, este de cinci ani in procese interminabile cu institutiile statului. Conducerea ei reclama si neregulile semnalate la concesionarea activitatii catre cele doua SRL-uri. De exemplu, Agigea Pilot SRL i-a trecut pe listele proprii pe angajatii Atlas Pilot. Un exemplu este Mircea Ibanescu. Un alt caz este al lui Petru Alexandroaie care, desi lucra in strainatate din 1990, figura ca angajat la Agigea Pilot. Faptul ca nu aveau piloti cu experienta si echipamente suficiente s-a observat in primele luni, dupa ce cele doua firme au preluat activitate de pilotaj. Au fost inregistrate atunci 67 de incidente navale, multe dintre ele raportate chiar de catre navele straine.

Informatii clasificate

Din 2003, pilotajul a trecut in subordinea Administratiei Porturilor Maritime. Informatiile despre relatiile contractuale dintre CNAPMC si firmele concesionare sunt considerate secret de serviciu. Informatiile cerute in legatura cu acest aspect, in baza legii privind liberul acces la informatiile publice, sunt refuzate cu explicatia ca fac parte din categoria informatiilor clasificate. Despre pilotajul maritim, directorul general al CNAPMC, Mircea Banias, spune ca lucrurile sunt simple: exista un contract care este in vigoare pana in 2010 si trebuie respectat.

Safety first!

Serviciul de pilotaj maritim este un serviciu public ce tine de siguranta navigatiei. Rentabilitatea sa este pusa sub semnul intrebarii, pentru ca traficul portuar nu este constant, spun expertii. Mai mult, in SUA, de exemplu, se stipuleaza clar ca in acest domeniu concurenta este daunatoare. Cu toate acestea, la noi, pilotajul este o afacere. Cu cifre de afaceri de sute de miliarde de lei si investitii minime, si profiturile sunt fabuloase. Intr-o singura zi incasarile pot atinge zeci de mii de euro. Din pacate, cazurile de nave esuate pe bancuri de nisip sau cu chila sparta din cauza manevrelor gresite de pilotaj sunt nenumarate in Portul Constanta. In aceste conditii, eforturile de a-l face port de tranzit sunt inutile. Inainte de tarife mai mici, armatorii pun pe primul loc siguranta.

Cele mai citite

Revoluția de la fermă la furculiță. Cum poate supraviețui producătorul mic, într-o piață dominată de giganți

Între rafturi și realitate stă lupta micilor producători pentru supraviețuire în era retailului de masă Într-o lume în care hipermarketurile dictează prețurile și condițiile,...

„Mă simt ca acasă”. Marius Marin, gol decisiv în victoria lui Pisa cu Cremonese

Internaționalul român Marius Marin a marcat primul său gol din acest sezon pentru Pisa în victoria împotriva celor de la Cremonese, scor 3-1, contribuind...

Revoluția de la fermă la furculiță. Cum poate supraviețui producătorul mic, într-o piață dominată de giganți

Între rafturi și realitate stă lupta micilor producători pentru supraviețuire în era retailului de masă Într-o lume în care hipermarketurile dictează prețurile și condițiile,...
Ultima oră
Pe aceeași temă