Petrom a anunţat, miercuri, că majorarea preţurilor la carburanţi, de 24% la motorină şi 20% la benzină, în 2010, a fost determinată exclusiv de modificarea taxelor, în primul rând creşterea TVA, de fluctuaţia cotaţiilor internaţionale la aceste produse şi de deprecierea leului în raport cu dolarul, potrivit Mediafax.
Anunţul vine în contextul publicării concluziilor unui raport ANAF, potrivit căruia preţul carburanţilor la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.
Totodată, premierul Emil Boc a declarat, miercuri, că majorarea preţului la carburanţi nu se poate justifica prin povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere.
„Nu comentăm informaţiile şi nici calificativele apărute în presă referitoare la companii petroliere. Suntem o companie listată, cu un nivel ridicat de transparenţă, iar rezultatul activităţilor noastre,
politica de preţuri precum şi alte informaţii relevante au fost comunicate exhaustiv. Toţi indicatorii noştri financiari sunt calculaţi pe baza standardelor internaţionale şi româneşti şi sunt auditate de
către companii internaţionale de top. Suntem pregătiţi să răspundem în continuare oricăror solicitări de informaţii din partea autorităţilor”, arată Petrom într-o declaraţie de presă.
Compania susţine că preţurile practicate de Petrom au o evoluţie dinamică, bazată pe cotaţiile internaţionale la carburanţi precum şi pe concurenţa pe piaţă. În plus, preţurile sunt influenţate de politica fiscală şi de cursul de schimb, arată compania controlată de grupul austriac OMV.
„Componenta de taxe în preţul carburanţilor reprezintă circa jumătate din preţul carburanţilor. Petrom reflectă cotaţiile internaţionale într-o manieră moderată. Preţurile practicate de Petrom continuă să fie printre cele mai mici din România, iar preţul mediu aplicat de către operatorii din România este printre cele mai mici din Uniunea Europeană”, arată Petrom, reluând astfel informaţii comunicate şi anterior de companie.
Petrom prezintă, în declaraţia de presă, modul în care au evoluat preţurile companiei, date pe care compania le-a prezentat ANAF în cursul inspecţiei fiscale.
Astfel, motorina vândută de companie s-a scumpit, din ianuarie 2010 până în decembrie 2010, cu 24%, de la 3,78 lei/litru la 4,7 lei/litru. Impactul taxelor asupra evoluţiei preţului a fost o contribuţie de 8%, iar cel al cotaţiilor internaţionale la motorină şi deprecierea leului faţă de dolar a fost de 16 puncte. Calculul a fost efectuat pe baza mediilor lunare ale preţului de referinţă Petrom.
În cazul benzinei creşterea a fost de 20%, de la 4,02 lei/litru la 4,82 lei/litru. „+8% a fost impactul taxelor (mărirea TVA de la 19% la 24% a avut cel mai mare impact) şi +12% a fost impactul cotaţiilor internaţionale la benzină şi deprecierea RON vs. USD”, conform companiei.
Petrom aminteşte că este cel mai mare contribuabil la bugetul general consolidat al statului, contribuţia din ultimii aproape şase ani fiind de circa nouă miliarde de euro.
„Numai la nivelul anului 2009, contribuţia Petrom a avut o pondere de 12% in bugetul de stat. Calculul acestor obligaţii şi plata lor se face cu respectarea prevederilor legale şi la timp. Petrom este cel mai mare investitor din sectorul energetic, iar investiţiile noastre s-au ridicat la peste 6 miliarde de euro în ultimii 5 ani şi 9 luni”, arată compania.
La rândul lor, reprezentanţii Rompetrol apreciază că raportul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală conţine „o serie de neclarităţi” care nu reflectă situaţia actuală, precum influenţa cursului valutar.
„Rompetrol a pus la dispoziţia ANAF şi a Consiliului Concurenţei toate informaţiile solicitate, oferind şi lămuriri privind modul de formare al preţului şi evoluţia componentelor care intră în alcătuirea acestuia. Modul de interpretare al datelor rămâne la latitudinea instituţiilor statului, dar din primele concluzii apărute în presă observăm că există o serie de neclarităţi care nu reflectă situaţia actuală. De exemplu, influenţa cursului valutar, în special leu/dolar, în modul de formare al preţului final este semnificativă, ţinând cont ca materia primă este importată şi plătită în dolari. La acestea, se adăuga şi influenţele macroeconomice”, a comunicat Rompetrol la solicitarea MEDIAFAX.
ANAF a întocmit un raport privind producătorii şi distribuitorii de carburanţi în care se spune că preţul la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, Lukoil şi MOL.