Municipiul Piteşti a intrat în competiţie, alături de alte 11 oraşe din UE pentru a deveni Capitala europeană verde în 2016. Contracandidaţii sunt oraşele: Dabrowa Gornicza (Polonia), Essen (Germania), Larissa (Grecia), Ljubljana (Slovenia), Nijmegen (Olanda), Oslo (Norvegia), Reggio Emilia (Italia), Santander (Spania), Tours (Franţa), Umeå (Suedia), Zaragoza (Spania).
Premiul „Capitala europeană verde” este acordat unui oraş care ocupă o poziţie de lider în materie de management urban ecologic. Aceste oraşe urmăresc să instituie standarde mai înalte în domeniul dezvoltării urbane durabile, ascultând dorinţele cetăţenilor şi promovând soluţii inovatoare la provocările din domeniul mediului.
Anul acesta, pentru prima dată, au fost eligibile să candideze la titlul pentru 2016 oraşe din întreaga Europă având cel puţin 100 000 de locuitori. În anii precedenţi, numai oraşele cu o populaţie de peste 200 000 de locuitori erau eligibile. Întrucât s-a dat şi oraşelor mai mici posibilitatea de a candida, peste jumătate din candidaturi provin din partea unor oraşe cu mai puţin de 200 000 de locuitori.
Citeşte şi: Oraşul francez Nantes este Capitala verde a Europei în 2013
Un grup de experţi internaţionali va efectua o evaluare tehnică a fiecărei candidaturi pe baza a 12 indicatori care includ atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice; transporturile locale; zonele verzi urbane, inclusiv utilizarea durabilă a terenurilor; natura şi biodiversitatea; calitatea aerului înconjurător; calitatea acustică a mediului; cantitatea de deşeuri produse şi gestionarea acestora; gestionarea apei; tratarea apelor uzate; ecoinovarea şi crearea durabilă de locuri de muncă; performanţa energetică, precum şi gestionarea integrată a mediului.
În 2014, oraşele preselecţionate vor fi invitate să îşi prezinte propunerile în faţa unui juriu internaţional, care va evalua cât sunt de dedicate să aducă îmbunătăţiri constante în materie de mediu, precum şi obiectivele lor viitoare. Juriul va evalua, de asemenea, capacitatea oraşelor respective de a comunica cu cetăţenii şi va examina totodată posibilitatea ca acestea să constituie un exemplu şi să promoveze cele mai bune practici în alte oraşe europene.
Pe lângă faptul că reprezintă o sursă de inspiraţie pentru alte oraşe, experienţa arată că oraşul câştigător beneficiază de pe urma unei vizibilităţi publice mai accentuate, care îi poate îmbunătăţi reputaţia şi atractivitatea ca destinaţie turistică sau ca loc în care oamenii vor să muncească şi să trăiască.
Câştigătorul va fi anunţat în luna iunie 2014, la Copenhaga, Danemarca, Capitala europeană verde din 2014.