Contracte cu clauze abuzive, incheiate pe cate zece ani, cu chirii neschimbate in toata aceasta perioada, mici atentii (telefoane sau abonamente gratuite) catre administratori pentru a accepta o chirie mai mica pentru amplasarea unei antene GSM pe bloc – acestea sunt doar cateva din modalitatile in care se deruleaza relatiile de afaceri din domeniul telefoniei mobile. Profitand de faptul ca nu exista nici o lege care sa le interzica amplasarea antenelor pe blocurile de locuinte, operatorii de telefonie mobila au gasit numeroase modalitati de convingere a cat mai multi administratori sa accepte aceste actiuni, dar si numeroase subterfugii prin care sa iasa tot timpul in castig. Nu mai vorbim de penalizarile care se inregistreaza daca vreun administrator divulga vreuna din aceste clauze abuzive – 20% din valoarea contractului!
Chirie neschimbata timp de zece ani
Aceasta analiza se bazeaza pe un caz real din Bucuresti, unde, pentru inchirierea unei suprafete de 90 mp din terasa blocului, asociatia de proprietari a primit din partea firmei de avocatura, mandatata de operatorul de telefonie mobila, o chirie lunara initiala de 300 $, iar in urma negocierii s-a ajuns la suma de 450 $ pe luna. Desi administratorul a cerut mai mult, s-a ajuns la 450 de dolari plus un telefon mobil si un abonament pentru administrator. „Mi-a zis ca nu o sa se aprobe o suma mai mare de 450 de dolari, dar daca sunt de acord, mai am si eu de castigat, ca o sa primesc un telefon mobil gratis si un abonament cu minute gratuite. Domnul care a venit sa negocieze mi-a zis ca trebuie doar sa-i semnez o hartie ca sa se poata descarca el la firma de gestiune”, ne-a declarat unul din administratorii de blocuri care au fost contactati de un reprezentant al operatorului. In unele cazuri, contractele se incheie pe timp de zece ani, iar cuantumul chiriei ramane neschimbat pe intreaga perioada. Daca inainte cu 12 luni de expirarea contractului nici una din parti nu-si manifesta expres si in scris intentia de a inceta contractul, acesta se considera prelungit de drept pentru o noua perioada de timp, egala cu durata initiala. „Prin contractul de cesiune, toate documentele au fost predate operatorului de telefonie mobila, in aceasta perioada de 10 ani se poate schimba de multe ori conducerea asociatiei, iar in caz ca ramane aceeasi conducere, cine mai poate sa-si aduca aminte de reinnoirea contractului, avand in vedere faptul ca toate documentele se afla la operatorul de telefonie mobila?! In practica contractuala, termenul de reinnoire a unui contract, prin manifestarea intentiei in scris a uneia din parti, este de 15-60 de zile inainte de expirarea contractului initial”, ne-au explicat juristii APC.
Penalizari de 10$/zi pentru bloc, doar 0,1% pe zi pentru operator
La sfarsitul perioadei de contract, partile pot conveni prin act aditional asupra prelungirii acestuia, nivelul chiriei majorate neputand depasi 10% fata de cel prezent. In cazul unei chirii lunare de 450$ (pentru o suprafata de 90 mp), cat este in cazul de fata, dupa 10 ani chiria lunara va fi de 495$ -ce mai poate face asociatia cu aceasta suma dupa 10 ani?
In caz de intarziere a platii lunare a chiriei, care se face in maximum 20 de zile de la expirarea fiecarei luni calendaristice, operatorul de telefonie mobila se obliga sa plateasca penalitati de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere a platii.
Operatorul de telefonie mobila nu suporta nici macar penalitatea standard de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere. In schimb, in situatia in care asociatia de proprietari va impiedica accesul reprezentantilor operatorului de telefonie mobila la antena GSM, asociatia va suporta o penalitate de 10$ pentru fiecare zi de impiedicare nejustificata a accesului. Aceasta penalitate, raportata la chiria lunara de 450$, reprezinta 2,2% pentru fiecare zi de intarziere.
„Amenda” de 10.000 de dolari pentru divulgarea contractelor
Reprezentantii APC au mai depistat si alte clauze considerate abuzive in contractele folosite de unii operatori de telefonie mobila. „Numai operatorul de telefonie mobila are dreptul de reziliere unilaterala a contractului – lucru neintalnit in practica contractuala. Daca asociatia de propietari va divulga informatii in legatura cu acel contract, va suporta o penalitate de 20% din valoarea contractului. Valoarea contractului in cazul de fata este de 450 $ x 12 luni x 10 ani = 54.000 $, iar 20% din aceasta suma este 10.800 $ – o suma foarte mare, care astupa orice”, ne-a mai declarat dl Costel Stanciu.
Scandalul a starnit, in sfarsit, discutii
Se pare ca, in urma scandalului declansat de ziarul nostru dupa publicarea anchetelor referitoare la antenele GSM montate pe blocurile de locuinte, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei s-a hotarat sa ia atitudine. Astfel, luni va avea loc o intalnire la sediul ministerului intre cei patru operatori de telefonie mobila existenti pe piata romaneasca, Institutul de Sanatate Publica si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) Romania.
Mijloace neortodoxe pentru interese financiare personale
„Unii operatori de telefonie mobila folosesc mijloace neortodoxe pentru sustinerea intereselor financiare personale, bazandu-se si pe lipsa de expertiza juridica a majoritatii asociatiilor de proprietari, unde in cele mai multe cazuri organele de conducere lipsesc, acestea avand numai un presedinte si un administrator, unde comitetul executiv este inexistent si unde adunarile generale nu se tin. Locatarii nu iau atitudine si nu isi cunosc drepturile conferite de HG nr. 400 din anul 2003 privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.
Toate acestea fac ca sanatatea locatarilor unui bloc sa fie la mana a doua persoane, adica administratorul si presedintele, care pot fi corupti sa accepte chirii modice de catre firmele care actioneaza in numele operatorilor de telefonie mobila, precum si la mana operatorilor de telefonie mobila lipsiti de scrupule si interesati numai de cresterea profitului. Din pacate, operatorii de telefonie mobila mai au si tupeul sa vorbeasca despre dezvoltare durabila, despre management resposabil al afacerii, de standarde de etica in afaceri, de dialog deschis cu toti cei cu care interactioneaza, de apropierea de oameni si ne mai ofera si asigurarea ca activitatile lor nu au efecte negative asupra sanatatii, desi chiar autoritatile statului recunosc pericolul „, ne-a declarat dl Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor (APC) Romania.