Fregata românească a trecut cu bine de primele misiuni în cadrul operaţiunii antipiraterie Atalanta.
Deşi nu a luat contact direct cu forţe ostile, în prima săptămână de misiune reală în Golful Aden, fregata „Regele Ferdinand” a securizat culoarele de navigaţie din zona de competenţă, astfel că pe „serviciul” românesc nu a fost atacată nici o navă. Greul misiunilor l-a dus elicopterul IAR 330 Puma Naval, care a trebuit să securizeze un raion maritim în condiţii meteo dificile. La începutul acestei luni, elicopterul cu numărul „142″ a executat cu succes prima misiune de asigurare a suportului logistic într-un teatru de operaţii şi a efectuat prima misiune de cercetare a raionului pe timpul nopţii. Condiţiile meteo au fost unele aproape extreme, cu vizibilitatea extrem de scăzută, aproape de limita sub care zborul nu mai putea fi efectuat în condiţii de siguranţă.
„Am executat o misiune de cercetare maritimă pe coridorul internaţional recomandat (IRTC). A trebuit să verificăm anumite sectoare repartizate fregatei din acest culoar, să cercetăm contactele necunoscute şi să identificăm eventualele ambarcaţiuni suspecte. Am transmis în permanenţă date despre ţinte la navă. Condiţiile meteorologice au permis executarea misiunii cu dificultate deoarece luminozitatea a fost la limită, umiditatea peste 95%, iar aerul ceţos caracteristic acestei zone a făcut ca ţintele să se distingă cu mare greutate pe timp de noapte”, a spus locotenent-comandor Marius Mitric, pilotul aeronavei. Un rol important în reuşita misiunilor pe beznă o au echipele de pe puntea de comandă a navei şi de pe puntea de zbor, care sunt în legătură permanentă cu elicopterul pe durata zborului.
Jandarmul Cornului Africii
„Regela Ferdinand” a intrat oficial în dispozitivul Atalanta pe 1 octombrie. Fregata execută misiuni conform ordinelor primite de la comandantul grupării din care facem parte. Fregata a părăsit pe 12 septembrie portul Constanţa şi se va întoarce pe 14 decembrie. Pentru participarea la operaţiunea Atalanta, sistemele de armament au fost modernizate, iar pentru prima dată de la recepţionarea fregatelor englezeşti de către forţele navale o astfel de navă a plecat în misiune reală cu elicopter la bord. Fregata a primit, pe lângă sistemele de foc deja existente la bord, mitraliere complet automate de 12,7 milimetri, ce pot fi manevrate din comanda de luptă fără a mai fi nevoie de prezenţa servanţilor pe punte. De asemenea, elicopterul de la bord este dotat conform necesităţilor din zona unde va acţiona fregata, pe lângă echipamentele electronice, cu mitraliere grele.
Patru ani de luptă împotriva pirateriei
Operaţiunea Atalanta a fost lansată oficial în decembrie 2008, prin decizia Consiliului Uniunii Europene. Acţiunea este coordonată de Centrul de Securitate Maritimă Horn, iar prima navă militară a început patrularea pe 13 decembrie 2009. Statele europene asigură permanent securitatea zonei cu cinci fregate şi forţe aeriene. Operaţiunea beneficiază de un buget anual de opt milioane de euro şi este asigurată de 23 de state din Uniunea Europeană, la care se adaugă şi forţele navale ale ţărilor din afara UE. Golful Aden este considerat zonă de risc maxim din punct de vedere al pirateriei.
Un an de pregătire
„Ne-am pregătit pentru acest gen de misiuni de aproape un an, am executat misiuni în comun cu nava şi grupele de boarding. La această misiune, am avut un echipaj format din patru membri, am fost echipaţi pentru a face faţă oricărei situaţii ar fi putut interveni în timpul zborului.” Locotenent-comandor Marius Mitric