Publicaţia americană Washington Post a început să cripteze anumite părţi din noul ei site de ştiri, pentru ca piraţii cibernetici să nu mai poată să monitorizeze articolele care sunt citite de abonaţii săi, informează Mediafax.
Washington Post spune că doreşte ca utilizatorii site-ului său „să se simtă în siguranţă” şi susţine că este „prima organizaţie majoră de ştiri generaliste” care a adoptat o astfel de măsură.
Totuşi, publicaţia americană recunoaşte faptul că noua procedură ar putea avea ca rezultat o scădere a vânzărilor din publicitate.
Mai multe agenţii guvernamentale, inclusiv GCHQ din Marea Britanie, şi-au exprimat în ultima perioadă îngrijorarea faţă de utilizarea pe scară tot mai largă a procedurii de criptare.
În noiembrie, Robert Hannigan, directorul acestei agenţii britanice de monitorizare a comunicaţiilor, a criticat companiile social-media pentru faptul că îngrădesc eforturile pe care GCHQ le face în încercarea sa de a monitoriza teroriştii şi diverse activităţi infracţionale.
Reprezentanţii Fundaţiei Freedom of the Press au cerut industriei mass-media să adopte protocolul de criptare HTTPS, în septembrie 2014, spunând că această măsură „va proteja integritatea conţinuturilor publicate de aceste companii şi intimitatea cititorilor lor”, în urma unor articole apărute în presa internaţională despre eforturile de monitorizare depuse de câteva agenţii de spionaj din ţările occidentale.
„Spionarea persoanelor care citesc site-uri de ştiri reprezintă un pericol real, iar acest lucru s-a întâmplat deja, întrucât s-a demonstrat că NSA şi GCHQ au spionat vizitatorii site-ului WikiLeaks.org. Iar, anul trecut, am aflat că angajaţii GCHQ au folosit tehnica «Quantum insert» împotriva cititorilor Slashdot.org, un popular site specializat în ştiri din domeniul tehnologiei”, au afirmat reprezentanţii acestei fundaţii.
Prin adoptarea protocolului de criptare HTTPS – care poate fi recunoscut prin simbolul unui lacăt ce apare în fereastra unui browser de internet – Washington Post are garanţia că traficul de date va deveni „amestecat digital” atunci când este transmis între serverele la care sunt conectate computerele companiei şi calculatoarele cititorilor săi.
În acest fel, monitorizarea activităţii vizitatorilor site-ului va deveni mult mai dificilă, iar noul protocol de criptare va împiedica piraţii cibernetici din anumite ţări să cenzureze unele dintre articolele publicate de Washington Post.
Procedeul ar putea avea însă anumite consecinţe neplăcute pentru agenţiile de publicitate. Unele dintre acestea vor trebui de acum înainte să verifice dacă reclamele lor se încarcă în mod corect pe site-urile care folosesc protocolul HTTPS.
Unele platforme de publicitate nu sunt compatibile cu noul protocol. Drept consecinţă, anumite companii ar putea lua decizia de a-şi promova produsele pe alte suporturi, pentru a evita costurile suplimentare.
Pentru moment, noua măsură de securitate adoptată de Washington Post se limitează la pagina principală a publicaţiei, dar va fi aplicată în lunile viitoare şi la alte pagini ale site-ului.
Alte publicaţii specializate în ştiri, mai puţin cunoscute, au adoptat deja măsuri similare.
Vice News, Techdirt şi Intercept se numără printre companiile care au implementat deja tehnologia HTTPS.