1.1 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialO portiță mică precum o gaură neagră ce le „dă dreptul” inspectoratelor...

O portiță mică precum o gaură neagră ce le „dă dreptul” inspectoratelor școlare să facă abuzuri | OPINIE

Inspectoratele Școlare Județene evaluează anual activitatea directorilor și directorilor adjuncți din fiecare unitate școlară. Rezultatul evaluării se concretizează prin acordarea unui calificativ. De curând, Ministerul Educației Naționale a schimbat Metodologia după care se realiza această evaluare. Printre noutăți găsim că pentru menținerea funcției nu mai este obligatoriu obținerea celui mai mare punctaj.

Cadrele didactice care vor obține 85 – 100 de puncte vor avea calificativul „foarte bine“, iar cele care vor avea între 70 și 84,99 puncte vor primi calificativul „bine“. În ambele situații, efectul este de menținere în funcția de conducere. Pentru 60 – 69,99 puncte, comisia de evaluare va da calificativul „satisfăcător“, menținere pe funcție și monitorizare, precum și o reevaluare la un interval de trei-șase luni. Managerii vor pierde contractul de management sau nu vor mai fi numiți cu detașare în interesul învățământului, dacă vor primi calificativul „nesatisfăcător“, care se acordă pentru 60 de puncte. La prima vedere pare a fi o măsură ce acordă managerului școlar șansa de scăpa de stresul obținerii calificativului maxim, dar în noua METODOLOGIE privind evaluarea anuală a activității manageriale desfășurate de  directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar, aprobată prin OMEN Nr. 3623 din data de 11.04.2017, există următorul paragraf:

 

Art. 4 (1) Evaluarea activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat și din Palatul Național al Copiilor se realizează în următoarele etape:

 

b) Evaluarea de etapă a activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat și din cadrul Palatului Național al Copiilor se realizează conform unei proceduri de evaluare și a unui calendar de desfășurare a evaluării stabilite de inspectoratele școlare/Ministerul Educației Naționale, în această etapă realizându-se consultări cu personalul didactic și nedidactic al școlii/Palatului Național al Copiilor, organizația sindicală din școală/Palatul Național al Copiilor, autoritățile locale și directorul unității de învățământ în cazul evaluării directorului adjunct și se elaborează un raport de etapă.

Pe site-ul Inspectoratului Școlar al Municipiului București există un link, Procedura ISMB nr. 12315 / 29.05.2017, iar la alineatul 11, Procedura, Desfășurarea evaluării, unde mă așteptam să găsesc conținutul procedurii elaborate de inspectoratul școlar, așa cum prevede Metodologia mai sus amintită, apare, luat cu copy-paste, un text al Capitolului II din Metodologie, respectiv Art. 4 și Art.5. Acest text nu reprezintă o procedură.

Este interesant cum vor selecta reprezentanții inspectoratelor școlare oamenii ce vor fi consultați în legătură cu activitatea directorilor. Probabil… după vorbă… după port… Orice angajat al școlii sau reprezentant al autorității locale poate să „toarne” ceea ce vrea sau ceea ce i se cere. Evaluarea managerului de către angajații pe care îi are în subordine sună ca întrebarea: „e de gașcă directorul tău?…” Am spus și repet, în nicio instituție privată subalternul nu-și evaluează managerul. De ce școala trebuie să se abată de la acest principiu?!

 

Bineînțeles că inspectoratul are putere totală în privința păstrării sau nu, a unui director din sistem, dar de ce să se complice, să se trezească cu contestații, reclamații și sesizări când, e așa ușor, să scoată castanele din foc, cu mâna altuia. De astfel de… castangii, din păcate, nu duce lipsă sistemul de învățământ.

Ceea ce transmite acest paragraf al Metodologiei este că cei care conduc acum destinele școlii românești nu s-au desprins de metehnele comuniste. Această modificare este și o formă de racolare a directorilor noi, cu concurs, în rețeaua de interese, pentru că, dacă „critica” nu este urmată de o „autocritică” convingătoare, directorul respectiv va fi sub amenințarea obținerii acelui calificativ prin care este eliberat din funcție și îi încetează de drept contractul de management  educațional încheiat cu inspectorul școlar general.

Domnule Ministru, Pavel Năstase, introducerea paragrafului Evaluarea de etapă este ideea cabinetului dumneavoastră sau a venit după perioada de dezbatere publică a acestei metodologii, din partea acelui grup vehement care și-a exprimat cu nenumărate ocazii dorința ca directorii în școli să fie numiți de inspectoratele școlare sau să fie aleși prin votul cancelariei?

Așadar, dragi colegi, dacă ați ajuns directori în urma concursului organizat anul trecut în timpul guvernării tehnocrate și nu erați/sunteți în grațiile rețelelor de interese ce distrug, sistematic, orice inițiativă de reformare a sistemului educațional, ATENȚIE, VI SE PREGĂTEȘTE CEVA!…

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă