5.7 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Nu mi-a spus nimeni ca o sa iau premiu"

„Nu mi-a spus nimeni ca o sa iau premiu”

» Premiile anuntate duminica seara la Cannes au incheiat o editie densa, in care sobrietatea filmelor din Competitia Oficiala a fost echilibrata de productiile hollywoodiene din afara competitiei si de abundenta vedetelor.

» Este al cincilea an consecutiv cand un roman ia un premiu important la Cannes, "Megatron"-ul lui Marian Crisan luand acelasi Palme d’Or pentru scurtmetraj pe care l-a luat si "Trafic" de Catalin Mitulescu, in 2004.

» Prezentat in sectiunea "Quinzaine des Réalisateurs", "Boogie" de Radu Muntean a avut cronici bune si a fost vandut in Franta de catre firma Maximum Films, care se ocupa si de distribuirea lui "Adoration" de Atom Egoyan.

Ca Romania inca mai e pe val o dovedesc Palme d’Or-ul pentru scurtmetraj cucerit duminica seara de Marian Crisan cu "Megatron", precum si interesul pentru "Boogie" de Radu Muntean, prezentat in "Quinzaine des Réalisateurs" si intampinat cu interes. Marian Crisan, cu care am vorbit imediat dupa anuntarea premiului, era naucit. "N-am stiut ca o sa iau premiu. Nu mi-a spus nimeni. Totul a fost inconjurat de mister." Palme d’Or-ul promite sa lanseze cariera acestui cineast care, desi a absolvit UNATC in 1999, a fost prezent in presa nu pentru cele cateva scurtmetraje pe care le-a facut (dintre care "Amatorul" e cel mai cunoscut), ci pentru o disputa pe care a avut-o cu Oana Zavoranu la unul dintre numeroasele videoclipuri pe care le-a realizat. Acum, Marian Crisan scrie scenariul lungmetrajului sau de debut, dar finantarea n-ar mai trebui sa fie o problema pentru producatorul sau, Mandragora, o data cu castigarea Palme d’Or-ului pentru scurtmetraj.

Speram ca si "Interior scara de bloc" sa fi luat un premiu la sectiunea "Cinéfondation", dar n-a fost sa fie. Cele doua filme romanesti au fost jurizate de acelasi juriu condus de Hou Hsiao-Hsien si din care au mai facut parte, printre altii, cineastii Olivier Assayas si Suzanne Bier.

Juriul a aruncat in aer multe prejudecati
Palmaresul Competitiei Oficiale arata extrem de echilibrat si de just, in ciuda discutiilor din primele zile ale festivalului, cand presa straina spunea ca Sean Penn nu se va putea abtine sa nu-i dea un premiu important lui Clint Eastwood, sub bagheta caruia a realizat "Mystic River", film care i-a adus Oscarul. Ei bine, desi l-a premiat pe Eastwood cu un Premiu Special al celei de-a 61-a editii (Premiu Special inventat pentru el, ca si cel pentru Catherine Deneuve), juriul i-a dat Cezarului ce i se cuvenea, adica a oferit cele mai importante premii celor care le meritau. "Entre les murs" de Laurent Cantet era de departe cel mai coerent, mai natural si mai rotund film din Competitia Oficiala, desi a fost prezentat in ultima zi, vineri, fiind inclus in competitie pe ultima suta de metri. El aduce Frantei primul Palme d’Or dupa o pauza de 21 de ani, de la "Sous le soleil de Satan" de Maurice Pialat. Adaptare a unui roman scris de profesorul FranIois Bégaudeau (care joaca si rolul profesorului, fiind si coscenarist), "Entre les murs" face din scoala cutia de rezonanta a societatii, relevand o mare parte dintre mecanismele acesteia care tin de putere, toleranta, egalitate de sanse.

 

Umorul e proaspat, interpretii – cu totii neprofesionisti – si situatiile sau replicile atat de naturale, facandu-te sa te intrebi pe buna dreptate daca filmul nu e cumva documentar. Ca sa arunce in aer toate prejudecatile, juriul a mai dat doua premii importante ambelor filme italiene din competitie, "Gomorra" si "Il Divo", aratand ca a fost interesat, in primul rand, de valoare. Pronosticurile facute de jurnalistii straini nu s-au prea adeverit. E adevarat ca Nuri Bilge Ceylan a luat cu "Three Monkees" Premiul de regie, dar documentarul de animatie "Waltz With Bashir" sau docu-fictiunea "24 City" de Jia Zhanghe nu s-au regasit in palmares, lucru care nu e o tragedie, desi e pe undeva ciudat ca juriul a lasat pe dinafara si filmul lui Atom Egoyan, "Adoration". Premierea fratilor Dardenne n-a fost o surpriza, desi filmul "Le Silence de Lorna" nu era dat ca favorit pentru premiul suprem, nu pentru ca n-ar fi fost valoros, ci pentru ca fratii belgieni au mai luat de doua ori Palme d’Or-ul.

Una peste alta, Cannes-ul a avut in acest an de toate, desi a schiopatat spre final la capitolul organizare. A avut filme de calitate in Competitia Oficiala, care au luat pulsul vremii (spre satisfactia lui Sean Penn), a avut cota-parte de glamour data nu doar de vedetele de pe covorul rosu, dar si de productiile hollywoodiene prezentate in afara competitiei. A avut chiar si un film in Competitia Oficiala care era gandit sa arunce samanta scandalului pentru secventele lui erotice, dar a fost suficient de slab cat sa fie tratat de unii drept opera de arta. A avut filme asumate de stanga ("Maradona by Kusturica") sau mai pe ocolite ("Che" de Steven Soderbergh).

 

A avut mafie cat cuprinde si de peste tot, ursi panda care vor sa devina maestri de kung fu, personalitati politice, legende ale fotbalului care huiduie imperialismul american,  femei care nasc in inchisoare, inchisori peste tot, incesturi si triunghiuri amoroase. Dincolo de atatea teme mari, cea mai simpatica declaratie din festival ramane cea a lui Woody Allen, care, la conferinta de presa a lui "Vicky Cristina Barcelona", a spus referindu-se la subiectul filmului: "Un triunghi amoros e dificil de realizat in viata de zi cu zi. Sigur ca e greu sa aduci doua femei in pat cu tine. E greu sa aduci si una!"

 

 

Jurizare corecta
Palmaresul festivalului
Palme d’Or – "Entre les murs" de Laurent Cantet
Marele Premiu – "Gomorra" de Matteo Garrone
Premiul Juriului – "Il Divo" de Paolo Sorrentino
Premiul pentru regie – Nuri Bilge Ceylan pentru "Three Monkees"
Premiul pentru scenariu – Jean-Pierre si Luc Dardenne pentru "Le Silence de Lorna"
Premiul de interpretare feminina – Sandra Corveloni ("Linha de passe" de Walter Salles si Daniela Thomas)
Premiul de interpretare masculina – Benicio Del Toro ("Che" de Steven Soderbergh)
Premiile Speciale ale celei de-a 61-a editii – Catherine Deneuve ("Un Conte de Noël" de Arnaud Desplechin) si Clint Eastwood ("the exchange")
Palme d’Or pentru scurtmetraj – "Megatron" de Marian Crisan
Premiul Caméra d’Or – "Hunger" de Steve McQueen (prezentat in sectiunea "Un Certain Regard")
Premiul sectiunii "Un Certain Regard" – "Tulpan" de Serghei Dvortevoi
Premiul Juriului la sectiunea "Un Certain Regard" – "Tokyo Sonata" de Kurosawa Kiyoshi
Premiul Senzatia sectiunii "Un Certain Regard" – "Tyson" de James Toback
Premiul I la sectiunea "Cinéfondation" – "Himnon" de Elad Keidan

Cele mai citite

ONG-urile cer politicienilor să protejeze facilitățile fiscale: „Ne temem pentru viitor”

Organizațiile non-profit din România au lansat un apel către clasa politică, solicitând o poziție publică și transparentă cu privire la legislația care sprijină sectorul...

Selecționerul Finlandei, dat afară după opt ani în funcție

Markku Kanerva, selecționerul Finlandei, a fost demis pe 22 noiembrie 2024, după opt ani la conducerea tehnică a echipei naționale, conform anunțului Federației Finlandeze...

Producătorii locali, tot mai prezenți în restaurante: o asociație dedicată le susține accesul în HoReCa

Marius Tudosiei, fondatorul Asociației Lanțului Alimentar Scurt (ALAS), susține pentru ZF că micii producători locali de alimente, de la brânzeturi la sparanghel, câștigă teren...
Ultima oră
Pe aceeași temă