Ultima parte a misiunii fregatei „Regele Ferdinand” în golful Aden s-a dovedit a fi cea mai interesantă din întreaga operaţiune internaţională ATALANTA.
Nava românească, împreună că fregata turcă „Gemlik”, a capturat miercuri în largul coastelor Somaliei două ambarcaţiuni rapide la bordul cărora se aflau nouă persoane suspectate de acte de piraterie. Fregatele au intrat în stare de alarmă după ce un avion de patrulare suedez, care executa misiuni de inspecţie aeriană, a localizat miercuri dimineaţă, un skiff (ambarcaţiune tradiţională de mici dimensiuni) suspect, la o distanţă de 420 de mile marine est de Mogadiscio, capitala Somaliei. Comandantul grupării navale EU NAVFOR a decis să trimită urgent în zonă două fregate, pentru verificarea ambarcaţiunilor suspecte.
După o manevră de învăluire executată perfect de către marinarii români şi cei turci, bărcile piraţilor au fost interceptate iar nouă persoane au fost reţinute şi ambarcate la bordul fregatei „Regele Ferdinand”, pentru investigaţii. Skiff-ul piraţilor a fost distrus, în vederea prevenirii utilizării acestuia în viitoare acte de piraterie. „Urmare a efortului combinat al forţelor implicate în lupta împotriva pirateriei în regiune, încă o dată, suspecţii piraţi, care atacă şi jefuiesc navele comerciale şi echipajele acestora în Oceanul Indian, au fost găsiţi rapid şi nava lor a fost distrusă. Aşa cum am menţionat în luna octombrie, noi ştim că perioada musonului s-a sfârşit, iar piraţii îşi încearcă norocul pe mare, dar îi avertizăm în mod constant că nu vor avea satisfacţii”, a precizat contraamiralul Duncan Potts, comandantul Forţelor Navale ale UE.
Mesaj: „Suntem cu ochii pe voi”
Contraamiralul Duncan Potts a trimis un avertisment piraţilor să nu mai atace navele comerciale şi şi a avertizat subordonaţii să fie în continuare atenţi la operaţiunile răufăcătorilor pe mare. „Încă o dată, mesajul meu către piraţi este clar – suntem cu ochii pe voi şi vă vom captura dacă veţi ieşi pe mare. De asemenea, acest mesaj, conform căruia piraţii intenţionează în continuare să acţioneze pe mare, trebuie luat în considerare de către toţi cei implicaţi în lupta împotriva pirateriei să fie vigilenţi şi bine pregătiţi pentru a acţiona, indiferent dacă sunt din domeniul militar sau industrial”, a declarat comandantul EU NAVFOR. Aceasta este prima captură de piraţi pe care echipajul românesc a făcut-o de la plecarea navei din ţară. Fregata a părăsit pe 12 septembrie portul Constanţa şi se va întoarce pe 14 decembrie.
Zona de risc, cât jumătate din Europa
Zona de operaţii EU NAVFOR cuprinde partea de sud a Mării Roşii, Golful Aden şi partea de vest a Oceanului Indian, inclusiv insula Seychelles. Perimetrul ce trebuie securizat are o suprafaţă de 2.000.000 mile marine pătrate, respectiv aproape patru milioane kilometri patraţi, aproape cât jumătate din suprafaţa Europei. Forţele navale implicate variază în funcţie de perioada musonilor, ameliorarea condiţiilor meteo fiind urmată invariabil de o intensificare a atacurilor. Flota de intervenţie EU NAVFOR este formată din patru până la şapte nave de luptă de suprafaţă, una sau două nave auxiliare şi câteva aeronave de patrulare. Incluzând şi bazele terestre, în zona de operaţii personalul EU NAVFOR ajunge până 1.500 de militari.