"Nonconformistii" ("The Revolutionary Road") va fi o dezamagire pentru acel segment de public – atat cat e el – caruia ii plac cartile. Romanul "Revolutionary Road", scris de Peter Yates si publicat in 1961 e provocator si dens; transpunerea sa pe ecran regizata de Sam Mendez si scrisa de mediocrul scenarist Justin Haythe e superficiala.
"Nonconformistii" e povestea celor doi Wheeler – Frank si April – care se cunosc, se indragostesc, se casatoresc, fac doi copii si se muta in suburbii. Se mandresc cu faptul ca sunt speciali, se maturizeaza crezand ca sunt superiori a tot ce-i inconjoara si se hranesc cu iluzii despre cate ar fi in stare sa faca, doar daca… Dar "daca" este inspaimantator.
Pentru ca April si Frank nu sunt speciali. Trebuie sa fie niste motive pentru ca ei sa creada ca ar fi. In carte sunt motive. In film nu e nici unul. Ei sunt personaje amputate intr-o schita de film.
Sam Mendez si-a mai purtat publicul printre vise spulberate, ipocrizia si frustrarile suburbiei americane in "American Beauty" (1999), dar filmul era prietenos cu publicul prin tonul constant de umor negru. Acum, Mendez a vrut sa treaca la ceva mai serios, mai sumbru, dar pare sa nu fie tocmai domeniul lui.
Parteneri acum fix 10 ani in Titanic, Kate Winslet si Leonardo DiCaprio tin tot filmul in spate, atat cat le permit personajele lor superficial schitate. Cat despre rolul lui Winslet e aici, ar fi trebuit, poate, sa primeasca nominalizarea la Oscar, si nu pentru rolul mai putin spectaculos din "The Reader". Macar pentru asta, si merita sa vezi filmul lui Mendez.